• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 21.06.18, 06:00

Tasuta ühistransport toob Ridangole sisse kümned tuhanded eurod

Üleminek tasuta maakonnasisesele ühistranspordile tähendab arvukate uute valideerimissüsteemide paigaldamist ja vanade uuendamist. Süsteemide tootjatele toob see arvestatava lisatulu.
Harjumaa maakonnaliini bussides leiavad rakendust ainult Ridango piletisüsteemid.
  • Harjumaa maakonnaliini bussides leiavad rakendust ainult Ridango piletisüsteemid. Foto: Scanpix
Ridango ASi müügijuhi Argo Verki sõnul tulevad maakonnaliine sõitvatesse bussidesse Tallinnaga võrreldes lihtsamad validaatorid. „Nõutud on ainult üht tüüpi sõidukaardi valideerimine ilma täiendava funktsionaalsuseta,“ märkis Verk. Pealegi on paljudes maakondades Ridango piletisüsteem juba kasutusel, mistap on tellimused seotud süsteemi seadistus- ja arendustöödega. Täpset tellimuste arvu ei osanud Verk veel öelda.
Tellimused kasvavad, käive langeb
Verki sõnul ulatuvad lisanduvate seadmete tarne ja uue süsteemi ülesseadmise puhul tellimuste summad kümnetesse tuhandetesse.
„Samas peab märkima, et tasuta maakondlik ühistransport tähendab Ridangole ka teatud määral käibe langust. Tegeleme Eestis ka piletimüügi ja -vahendusega, kuid uutes oludes see paljuski kaob,“ täpsustas ta.
Lahti selgitatuna, maakondliku piletimüügi näol on tegemist vahendusteenusega. Erinevate müügikanalite – kioskid, poeketid, veebid, mobiilirakendused – kaudu on võimalik soetada ühistranspordi pileteid. Ridango organiseerib ja haldab mitmel puhul müügivõrku ja saab teenuse eest vahendustasu.
Võimalikku käibe langust ei ole veel kokku arvutatud, sest arutelu tasuta transpordi piirkondade üle on jätkuv.
Konkurents piletimügisüsteemide vahel oleks oleks hea
Hansabussis on valdavalt kasutuses Ridango süsteem. Veel poolteist kuud on Võru maakonnas kasutusel Tpilet, kes soovis lepingu lõpetada. Kommertsliinidel on meil kasutuses enda aparaadid ja bussijaamades teostab eelmüüki Tpilet.
Meie jaoks on ühtne integreeritud piletimüügisüsteem ühistranspordi nurgakivi. Sõitjatele muutub ühistransport atraktiivsemaks, kui reisija saab tulevikus osta mis tahes ühistranspordipileti ühest süsteemist.
Üleminek teistele piletimüügisüsteemidele eeldab, et turul on ka teisi sobivaid teenusepakkujaid. Riigihangetes ongi nõutaval tasemel hetkel vaid Ridango süsteemid. Kommertsliinidel oleks võimalus kasutada ka Tpileti süsteemi, aga paraku pole meil täielikku kindlust selle süsteemi konfidentsiaalsuse kohta.
Meil oleks hea meel, kui turul oleks rohkem piletimüügisüsteemi pakkujaid, aga  avalike liinide lepingu nõuded piletimüügisüsteemile sedavõrd mahukad ja infotehnoloogiliselt nõudlikud, et väiksemad ettevõtted ei pääse löögile.
Teadaolevalt on ka Lõuna-Eesti ettevõte Dewerk OÜ arendamas nõuetele vastavat süsteemi.
Karina Loi,
Hansabussi kommunikatsiooni­juht
Validaatorid paigaldavad vedajad
Põlva ja Võrumaa avalikku liinivedu korraldab maanteeameti volitusel MTÜ Kagu Ühistranspordikeskus. Ühingu juhatuse liikme Sander Saare sõnul peavad valideerimissüsteemid küll vastama maanteeametis välja töötatud tehnilistele tingimustele, kuid ei pea olema sama tootja omad. Teine nõue on, et kõik valideerimiskaardid peavad olema ristkasutatavad.
“Validaatorite soetamine ja paigaldamine on lepingu järgi vedajate ülesanne. Põlvas on teenusepakkuja sama kes Tallinnas, Tartus ja rongides – Ridango AS. Kagu Ühistranspordikeskuse partneritest GoBus juba kasutab Ridango süsteeme ja Hansaliinid lähevad sellele üle, väikevedajad Asunduse OÜ ja Võru Taksod jätkavad Dewereki süsteemiga,” sõnas Saar.
Harjumaal seevastu kasutavad kõik avalikud maakonnaliinide vedajad Ridango validaatoreid. „Need said hangitud koos Tallinnaga ühise riigihanke korras ja meie leping kehtib kuni 2023. aasta septembrini,“ sõnas MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus piletimüügispetsialist Raido Needrit.
Lisaks kohalikele maakondlikele vedajatele on Ridango viimased kliendid Klaipeda ja Kiievi transpordiliinid. Rootsis ollakse täiendavalt lõpetamas piletisüsteemi rongifirmale Mälab.Viimane on esimene omasarnane Rootsis, mis kombineerib pileteid mitmete eri maakondade piletisüsteemidest üheks QR-koodiks.
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele