Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Võõrtööjõud leevendab veokijuhtide nappust vaid ajutiselt

    Transpordisektor on hädas veokijuhtide puudusega, kuid lahendust probleemile ei paista. Ukraina ja Valgevene tööjõud pakub vaid ajutist leevendust.

    Transpordifirma Stonewolf OÜ juhataja ja autoettevõtete liidu juhatuse liige Andrus Laul leiab, et transpordi- ja logistikasekotris pole varem nii suurt tööjõupuudust olnud.Foto: Karli Saul
    „See põud on olnud viimasel paaril aastal järjest süvenev. Nii rasket aega, nagu praegu on, ei tea, et oleks enne olnud,“ sõnas transpordifirma Stonewolf OÜ juhataja ja autoettevõtete liidu juhatuse liige Andrus Laul, kes on selles valdkonnas tegutsenud 12 aastat.
    Juhi sõnul on olukord keeruline, sest üldine palgakasv annab autojuhile võimaluse survestada oma tööandjat palka tõstma. Kahjuks saab enamasti kõige parema palgatõusu töökohta vahetades. „Raha, mida maksta, väga ei ole. Transport on väga tiheda konkurentsiga, turg dikteerib hinda, ja olemegi sellises olukorras, kus turg ei ole viimastel aastatel seda hinda väga hästi dikteerinud ettevõtja poole pealt vaadates,“ rääkis Laul.
    Väga raske töö
    Sama probleemiga seisavad silmitsi teisedki ettevõtjad. Maanteekaubaveoga tegeleva firma Nordstrom OÜ palgal oli kunagi üle 20 veokijuhi, praegu on alles jäänud 13. Ettevõtte juhatuse liige Paul Savisild ütles, et veokijuhtide keskmine vanus üha tõuseb. Tema sõnul on veokijuhi töö ka niivõrd raske, et ei motiveeri noori seda tegema. „See Euroopa töö- ja puhkeaja seadus on ebainimlik, lisaks leiab politsei viise, kuidas autojuhte kiusata ning samuti on juhilubade saamine keeruline ja kallis,“ tõi Savisild probleeme välja. „60aastased mehed pigem loobuvad tööst, kui lähevad raskeveoki juhilube uuendama,“ märkis ta.
    Savisilla sõnul on eestlastel maanteetranspordi valdkonnas üha raskem konkurentsis püsida „Leedu ja Poola autojuhid võtavad selle töö üle, kuna nende rahvaarv on suurem, ja nemad võtavad ka Ukraina autojuhte lihtsamalt sisse,“ sõnas Savisild.
    Ka üleilmse haardega transpordi- ja logistikateenuste pakkuja DSV Transport ASi juhatuse esimees Jaan Lepp nentis, et veokijuhtide puudus annab Eesti vedajate seas tunda. „Eesti vedajate kõige suurem mure on juhtide puudus ja see süveneb kogu aeg, kuna noori juhte peale ei tule ja vanad hakkavad ära väsima,“ sõnas ta.
    Keelebarjäär takistab
    Üks võimalus olukorda parandada on palgata võõrtööjõudu. See pole aga hea lahendus, sest nad ei räägi hästi keeli, näiteks inglise keelt. „Ehitussektoris on vähe lihtsam: inimesed on objektil, kõik on silme all, aga autojuht istub kabiinis, ta on sinust 1000 kilomeetri kaugusel ja kui sul on vaja midagi selgeks teha, siis on see suur probleem,“ põhjendas Laul.
    Häid lahendusi polegi. „Oleme esile toonud pehmeid väärtusi, mida suudame lisaks töötasule pakkuda. Ega me ei oskagi väga midagi… Oleme otsinud autojuhte Bulgaariast ja isegi Kreekast ja Portugalist, aga ei saa võtta, pole keelt,“ lisas Laul.
    Ka Savisilla arvates ei saaks võõrtööjõud Eestis olukorda lahendada, kuna kütus on Poolas, Lätis ja Leedus endiselt odavam. Just nende riikidega Eesti peamiselt konkureeribki, püsides praegu pildil veel tänu autojuhtide kõrgemale palgatasemele – ka Nordstromis töötab seetõttu üks leedukas. „Aga enam ei ole perspektiivi,“ ennustas Savisild kaubaveole tumedat tulevikku.
    Ukrainlased tulevad ajutiselt appi
    Maanteekaubaveoga tegeleva Aviator OÜ juhatuse liige Urmet Maripuu tõdes samuti, et veokijuhtide puudus on teravalt tunda. „Seoses juhtide vähesusega seisab meil mitu autot,“ ütles ta.
    „Autojuhi elukutse ei ole noorte seas enam popp ja uusi autojuhte meil Eestist ei leia. "Lahendus on võtta Valgevenest ja Ukrainast, aga kes teab, kui kauaks sealtki saab,“ ütles Maripuu.
    Ta viitas, et see ei ole jätkusuutlik lahendus, kuigi tema sõnul on vene keelega võimalik Euroopas hakkama saada küll. Lahendust ta välja pakkuda ei osanudki. „Palgatase tõuseb, kuna nõudlus autojuhtide järele on suur, ja ma arvan, et paljud juba hoiavad kokku ka maksude arvel,“ märkis ta.

    Veokijuhtide puudus paneb põntsu ka tarbija rahakotile

    Veokijuhtide nappus kimbutab nii USAd kui ka Euroopat juba aastaid, kuid nüüd on see jõudnud haripunkti. See omakorda mõjub halvasti kogu majanduse tervisele.
    Probleemi üritatakse lahendada veokijuhtide palkade tõstmisega, kuid see tõstab ka kaupade hinda, vahendab Business Insider.
    Veokijuhtide nappus tõusis eelkõige USAs päevakorda seoses veokites kasutusele võetud elektroonilise seadmega, mis kooskõlas töö- ja puhkeaja seadusega jälgib automaatselt juhi sõitu. See ei luba juhil päevas sõita rohkem kui 11 tundi, mis omakorda pani põntsu veokijuhtide palgale, kuna see sõltub tihti läbitud kilomeetrite arvust. Olukorra lahendamiseks on ettevõtted veokijuhtide palka tõstnud, kuid endisele tasemele need siiski ei küündi.
    Probleemi jätkudes kanduvad sellega kaasnevad kulud aga edasi jaemüüjatele ja tarbijatele. Eelmise aastaga võrreldes kasvasid need kulud USAs 30%. Venib Amazonist tellitud kaupade kohale jõudmise aeg ning kannatavad toidukaupade hinnad.
    Puudu on kümneid tuhandeid juhte
    Ameerika autovedude ühendus ennustab, et aastaks 2026 on puudu 175 000 veokijuhti, kui sektoris muutusi ei toimu.
    Töötajate nappuse üle kurdetakse ka Euroopas. Euroopa juhtiv veoettevõte, temperatuuritundlike kaupade vedaja STEF teatas, et vajab tänavu 500 uut veokijuhti, tuues ühe põhjusena välja töömahu kasvu. STEF pakub praegu tööd 3000 veokijuhile ja tegutseb seitsmes Euroopa riigis.
    Kui näiteks Prantsusmaal on puudu 20 000 veokijuhti, siis Suurbritannias lausa 54 000 ning Brexit võib probleemi veelgi süvendada. Parem olukord ei ole ka Saksamaal, kus kasutuseta seisab juba 20% veokitest, kuna juhte pole võtta. Saksamaa vajab hinnanguliselt 45 000 juhti.
    Kas juhita veokid lahendavad olukorra?
    Isesõitvad veokid leevendaksid kindlasti probleemi. Kuigi sõidukitootjad töötavad tehnoloogiate väljaarendamisega, ei usu enamik analüütikuid, et juhivabu veokeid kuigi palju lähikümnenditel vabalt liiklusesse lastakse, vahendab Bloomberg.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.