Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Facebookis äritsejad pahandavad ettevõtjat

    Popsport! Tallinnas Mustamäe keskuses.Foto: Liis Treimann

    Spordipoe Popsport! omanik Tarmo Kajandi leiab, et Facebooki gruppides uute asjadega äritsemine on läinud üle igasuguse piiri ja sisuliselt on see varjatud ettevõtlus.

    Kujutage ette, et teil on spordipood. Seate rõivad stangele rippuma ning kliente ootama. Klient saabub, sikutab jope stangelt ja suundub kabiini seda proovima. Pärast proovimist viib klient asja aga rahulolevalt tagasi, silmitseb seda veel kord ning lahkub poest.
    Umbes niisuguseid kogemusi klientidega on spordipoe Popsport! omanikul Tarmo Kajandil üksjagu.
    Kuigi igal inimesel on asja ostmata jätmiseks oma põhjus, on need suures plaanis saanud jagada kahte kategooriasse: asi kas ei passi selga või pole hind sobilik. Viimasel aastal-paaril on siia lisandunud ka kolmas põhjus: Facebookist saab palju odavamalt. Kui veel mõne aja eest see ettevõtjate äri ei seganud, on asi Kajandi sõnul hakanud ületama kriitilist piiri ning kontrollimatult müüakse igasugust kaupa.
    "Jaekaubandus on nagu proovikabiin," ütles Kajandi, kes on Facebookis toimuvat äritegevust terasemalt jälginud terve novembrikuu. Odava hinna nimel on ostja valmis ostma kaupa, mis saadetakse seejärel pakiautomaatidesse või antakse üle tanklates, kirjeldab ta.
    Varjatud ettevõtlus
    Facebookis on hulgaliselt ostu- ja müügigruppe, kus käib tihe igapäevane kauplemine. Näiteks on Didriksonsi brändi jopede müügile keskenduvas grupis enam kui 30 000 liiget. Välja on kujunenud müüjad, kes teevad sageli suurtellimusi: selle jaoks teeb müüja postituse koos jopedega, mida pakutakse. Huvilised saavad nii kommentaarides kui ka kauplejale otse kirjutada, mis suuruses mudelit nad soovivad ja kuhu raha kanda. Ettemaksuks küsitakse reeglina kogu ostusumma.
    Kõige selle juures on siiski oluline rõhutada, et grupis ei müüda üksnes uusi asju. Kui keegi soovib oma kasutatud asju müüa, on see igati lubatud ning seaduslik. Küll aga rõhutab Kajandi, et tegelikult käib Facebooki grupis kogu müügitrall siiski pigem uue kauba ümber.
    Sellel äril on kaks aspekti. Ühelt poolt ei saa tarbijale ette heita, et ta tahab soovitud asja võimalikult soodsalt osta. Teisalt tekib aga küsimus, kas seesugune äritegevus pole varjatud ettevõtlus ja mida sel juhul ette võtma peaks. Kajandi on tutvunud ka Facebooki gruppides tegutsevate aktiivsemate müüjate profiilidega ning kinnitab, et tegu pole ettevõtjate, vaid eraisikutega.
    Probleemiga on kursis ka maksuamet, mille pressiesindaja Kaia-Liisa Tabri ütles, et seetõttu on amet teinud internetis kauplejate jaoks sotsiaalmeedia teavituskampaaniaid ning veebiseminare, et suurendada nende maksuteadlikkust. Lisaks teavituskampaaniatele ja seminaridele jälgib maksuamet riskipõhiselt ka internetis kauplejaid ning teeb eraisikute internetikaubandust puudutavaid nõustamisi ja kontrolle.
    Küsitav päritolu
    Kajandi julgeb minna veelgi kaugemale ning kahtlustab, et asjad, millega äritsetakse, et pruugi olla ausat päritolu. Tema sõnul on hinnavahe väga suur, mistõttu jääb arusaamatuks, kui suur on edasimüüjate kasum ja kas see sisaldab kõiki makse.
    Probleemi lähemaks uurimiseks tegi Popsport! Facebooki Didriksonsi grupist ka ise proovitellimuse. Kui toode maksis grupis 80 eurot, siis Kajandi sõnul on Popspordi! poes sama asi enam kui poole võrra kallim, sest siia on sisse arvestatud nii ettevõtte kulu kui ka kasum.
    Teine probleemide ring puudutab aga garantiid, mida Kajandi ka prooviostu tehes küsis. Seda ta ei saanud.
    Garantii küsimusele viitab ka tarbijakaitseamet. Ameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda ütles, et kui tegemist on eraisikute vahelise kauplemisega, siis ei laiene tarbijat kaitsvad regulatsioonid, näiteks 2aastane pretensiooni esitamise õigus või 14päevane tarbija õigus lepingust taganeda. Eraisikult ostmise puhul saab vaidluse korral pöörduda üksnes kohtusse, tarbijakaitseameti pädevuses on ainult tarbija ja ettevõtja vahelised tehingud, rõhutas Kalda.
    Internetist ostes ei ole sageli selge, kas kaupleja või teenusepakkuja on juriidiline või eraisik. Võib juhtuda, et inimene on enda arvates ostnud kaupa näiliselt igati korrektsest e-poest, mille taga on tegelikkuses eraisik, ütles Kalda. Ka kuulutuste portaalides ja sotsiaalvõrgustikes pakuvad kaupa ja teenuseid sageli eraisikud.
    E-poodide maine löögi all
    E-kaubanduse liidu tegevjuht Tõnu Väät nentis, et ka tema hinnangul on uute kaupade eraisikute aktiivne müügitegevus Facebooki gruppides probleem. Sarnaselt Kajandiga leiab ka Väät, et aktiivne ja pidev müügitegevus, kus müüjad teenivad nii käivet kui ka kasumit, ent suure tõenäosusega sellelt makse ei maksa, on varjatud ettevõtlus ja kohati ka tarbija petmine.
    Väät ütles, et liidu poole on pöördunud inimesed, kes on kuskilt internetist mitteametliku müüja käest kauba ostnud, kuid enne selle peale mõtlemata järsku avastanud, et toodet ei saa tagastada, ümber vahetada ning sel pole garantiid. "Tihtipeale, kui klient peaks internetist tellides pettuma, kannab ta selle emotsiooni üle kõigile e-poodidele ning eks see ole ka kogu kaubanduse maineküsimus," ütles Väät.

    Sportland: riided on pigem emotsioonikaup

    Sportlandi tegevjuht Gerd Kiili leidis, et interneti ja jaekaubanduse võistlus ongi paratamatu.

    "See on praegu jaekaubanduse probleem või rõõm, et inimesed proovivad selga ja ostavad kuskilt odavamalt," ütles Kiili. Tema sõnul on seesugust otsimist ja valimist tunda aga eeskätt spordijalatsite puhul, riided on tema sõnul suurema tõenäosusega emotsioonikaup ehk klient tuleb, valib jope või mõne muu riideeseme välja ja ostab selle ära.

    Maaletooja: Facebookis müümisest on saanud põhitöö

    Didriksonsi brändi maaletooja Brandgate OÜ juht Madis Rajando ütles, et Facebooki gruppides toimuv müügitegevus on muutunud väga aktiivseks ning mõned on teinud Facebookis äritsemisest endale põhitöökoha.

    Rajando ütles, et viimase aastaga on Facebookis äritsemine päris palju süvenenud. "Meil poleks kunagi selle vastu, kui inimesed heast tahtest müüvad. Siis poleks see mingi teema, aga see on süstemaatiline," ütles Rajando. Süstemaatilisust illustreerib näiteks see, et samad müüjad korduvad mitmes Facebooki müügigrupis. Nii järeldabki Rajando, et sellest on mõnele inimesele saanud justkui põhitöökoht.
    Rajando sõnul on aktiivne müügitegevus Facebookis probleem peamiselt kahel põhjusel. Ühelt poolt pole ostjal toodet ostes garantiid. Nii selgitas ta, et on kohanud klienti, kes soetas endale jope internetist, ent kuna sellega polnud kõik korras, läks ta maaletooja juurde, et omakorda tootja ehk Didriksonsi käest raha tagasi küsida. Kui klient oleks asja ostnud poest, oleks ta saanud praagi toote tagastada kauplusse.
    Teise aspektina tõi ta välja, et edasimüüjad panustavad brändi, teevad reklaami, maksavad makse. "Ma arvan, et kaupleja kaotabki sellest (Facebooki müügigruppide tegevusest – toim) kõige enam," ütles Rajando.
  • Hetkel kuum
Heleri Michalski: tulevik on ülitundlike inimeste päralt, enesekehtestamine tuleb kasuks juba nüüd
20–30% inimestest on ümberringi toimuva suhtes tavapärasest märksa tähelepanelikumad ja tundlikumad, mistõttu ohustavad neid töökeskkonnas ülesõitmine ja isegi kiusamine. Vajadus niisuguste inimeste järele aga üha kasvab, kirjutab tööelu kogemusnõustaja ja kommunikatsiooniekspert Heleri Michalski.
20–30% inimestest on ümberringi toimuva suhtes tavapärasest märksa tähelepanelikumad ja tundlikumad, mistõttu ohustavad neid töökeskkonnas ülesõitmine ja isegi kiusamine. Vajadus niisuguste inimeste järele aga üha kasvab, kirjutab tööelu kogemusnõustaja ja kommunikatsiooniekspert Heleri Michalski.
Investorite ebakindlus tekitas USA börsil erisuunalist liikumist
USA aktsiad lõpetasid kolmapäeva erisuunaliselt, kui investorid püüdsid mõista intressi alandamise võimalusi ja hindasid hiljuti avaldatud ettevõtete tulemuste aruandeid, vahendas Yahoo Finance.
USA aktsiad lõpetasid kolmapäeva erisuunaliselt, kui investorid püüdsid mõista intressi alandamise võimalusi ja hindasid hiljuti avaldatud ettevõtete tulemuste aruandeid, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Üks parimaid juhte Ivo Suursoo: Eesti juhtide nõrkus on vähene unistamine
"Eesti juhtide tugevus on see, et oleme kahe jalaga maas. Nõrkus on see, et unistame vähe," usub OIXIO Grupi juhatuse esimees Ivo Suursoo.
"Eesti juhtide tugevus on see, et oleme kahe jalaga maas. Nõrkus on see, et unistame vähe," usub OIXIO Grupi juhatuse esimees Ivo Suursoo.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Urmas Sõõrumaa kinnisvarafirma palkas uue juhi Ülemiste Cityst
Urmas Sõõrumaale kuuluva kinnisvarafirma US Real Estate uueks juhiks saab Gert Jostov, kes vedas üle 15 aasta Technopolis Ülemiste arendusi, teatas ettevõte.
Urmas Sõõrumaale kuuluva kinnisvarafirma US Real Estate uueks juhiks saab Gert Jostov, kes vedas üle 15 aasta Technopolis Ülemiste arendusi, teatas ettevõte.
Eksperdid: infoturbestandard tõstab erasektoris teenuste kvaliteeti
Lühendi E-ITS järgi tuntud Eesti infoturbestandardit peavad rakendama väga erinevad asutused ja ettevõtted. Kuidas see neid mõjutab?
Lühendi E-ITS järgi tuntud Eesti infoturbestandardit peavad rakendama väga erinevad asutused ja ettevõtted. Kuidas see neid mõjutab?