Pille Ivask • 4. detsember • 5 min
Jaga lugu:
Uudised
Ainult tellijale

Facebookis äritsejad pahandavad ettevõtjat

Popsport! Tallinnas Mustamäe keskuses.
Popsport! Tallinnas Mustamäe keskuses.  Foto: Liis Treimann

Spordipoe Popsport! omanik Tarmo Kajandi leiab, et Facebooki gruppides uute asjadega äritsemine on läinud üle igasuguse piiri ja sisuliselt on see varjatud ettevõtlus.

Kujutage ette, et teil on spordipood. Seate rõivad stangele rippuma ning kliente ootama. Klient saabub, sikutab jope stangelt ja suundub kabiini seda proovima. Pärast proovimist viib klient asja aga rahulolevalt tagasi, silmitseb seda veel kord ning lahkub poest.

Umbes niisuguseid kogemusi klientidega on spordipoe Popsport! omanikul Tarmo Kajandil üksjagu.

Kuigi igal inimesel on asja ostmata jätmiseks oma põhjus, on need suures plaanis saanud jagada kahte kategooriasse: asi kas ei passi selga või pole hind sobilik. Viimasel aastal-paaril on siia lisandunud ka kolmas põhjus: Facebookist saab palju odavamalt. Kui veel mõne aja eest see ettevõtjate äri ei seganud, on asi Kajandi sõnul hakanud ületama kriitilist piiri ning kontrollimatult müüakse igasugust kaupa.

"Jaekaubandus on nagu proovikabiin," ütles Kajandi, kes on Facebookis toimuvat äritegevust terasemalt jälginud terve novembrikuu. Odava hinna nimel on ostja valmis ostma kaupa, mis saadetakse seejärel pakiautomaatidesse või antakse üle tanklates, kirjeldab ta.

Varjatud ettevõtlus

Facebookis on hulgaliselt ostu- ja müügigruppe, kus käib tihe igapäevane kauplemine. Näiteks on Didriksonsi brändi jopede müügile keskenduvas grupis enam kui 30 000 liiget. Välja on kujunenud müüjad, kes teevad sageli suurtellimusi: selle jaoks teeb müüja postituse koos jopedega, mida pakutakse. Huvilised saavad nii kommentaarides kui ka kauplejale otse kirjutada, mis suuruses mudelit nad soovivad ja kuhu raha kanda. Ettemaksuks küsitakse reeglina kogu ostusumma.

Kõige selle juures on siiski oluline rõhutada, et grupis ei müüda üksnes uusi asju. Kui keegi soovib oma kasutatud asju müüa, on see igati lubatud ning seaduslik. Küll aga rõhutab Kajandi, et tegelikult käib Facebooki grupis kogu müügitrall siiski pigem uue kauba ümber.

Sellel äril on kaks aspekti. Ühelt poolt ei saa tarbijale ette heita, et ta tahab soovitud asja võimalikult soodsalt osta. Teisalt tekib aga küsimus, kas seesugune äritegevus pole varjatud ettevõtlus ja mida sel juhul ette võtma peaks. Kajandi on tutvunud ka Facebooki gruppides tegutsevate aktiivsemate müüjate profiilidega ning kinnitab, et tegu pole ettevõtjate, vaid eraisikutega.

Probleemiga on kursis ka maksuamet, mille pressiesindaja Kaia-Liisa Tabri ütles, et seetõttu on amet teinud internetis kauplejate jaoks sotsiaalmeedia teavituskampaaniaid ning veebiseminare, et suurendada nende maksuteadlikkust. Lisaks teavituskampaaniatele ja seminaridele jälgib maksuamet riskipõhiselt ka internetis kauplejaid ning teeb eraisikute internetikaubandust puudutavaid nõustamisi ja kontrolle.

Küsitav päritolu

Kajandi julgeb minna veelgi kaugemale ning kahtlustab, et asjad, millega äritsetakse, et pruugi olla ausat päritolu. Tema sõnul on hinnavahe väga suur, mistõttu jääb arusaamatuks, kui suur on edasimüüjate kasum ja kas see sisaldab kõiki makse.

Probleemi lähemaks uurimiseks tegi Popsport! Facebooki Didriksonsi grupist ka ise proovitellimuse. Kui toode maksis grupis 80 eurot, siis Kajandi sõnul on Popspordi! poes sama asi enam kui poole võrra kallim, sest siia on sisse arvestatud nii ettevõtte kulu kui ka kasum.

Teine probleemide ring puudutab aga garantiid, mida Kajandi ka prooviostu tehes küsis. Seda ta ei saanud.

Garantii küsimusele viitab ka tarbijakaitseamet. Ameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda ütles, et kui tegemist on eraisikute vahelise kauplemisega, siis ei laiene tarbijat kaitsvad regulatsioonid, näiteks 2aastane pretensiooni esitamise õigus või 14päevane tarbija õigus lepingust taganeda. Eraisikult ostmise puhul saab vaidluse korral pöörduda üksnes kohtusse, tarbijakaitseameti pädevuses on ainult tarbija ja ettevõtja vahelised tehingud, rõhutas Kalda.

Internetist ostes ei ole sageli selge, kas kaupleja või teenusepakkuja on juriidiline või eraisik. Võib juhtuda, et inimene on enda arvates ostnud kaupa näiliselt igati korrektsest e-poest, mille taga on tegelikkuses eraisik, ütles Kalda. Ka kuulutuste portaalides ja sotsiaalvõrgustikes pakuvad kaupa ja teenuseid sageli eraisikud.

E-poodide maine löögi all

E-kaubanduse liidu tegevjuht Tõnu Väät nentis, et ka tema hinnangul on uute kaupade eraisikute aktiivne müügitegevus Facebooki gruppides probleem. Sarnaselt Kajandiga leiab ka Väät, et aktiivne ja pidev müügitegevus, kus müüjad teenivad nii käivet kui ka kasumit, ent suure tõenäosusega sellelt makse ei maksa, on varjatud ettevõtlus ja kohati ka tarbija petmine.

Väät ütles, et liidu poole on pöördunud inimesed, kes on kuskilt internetist mitteametliku müüja käest kauba ostnud, kuid enne selle peale mõtlemata järsku avastanud, et toodet ei saa tagastada, ümber vahetada ning sel pole garantiid. "Tihtipeale, kui klient peaks internetist tellides pettuma, kannab ta selle emotsiooni üle kõigile e-poodidele ning eks see ole ka kogu kaubanduse maineküsimus," ütles Väät.

Sportland: riided on pigem emotsioonikaup

Sportlandi tegevjuht Gerd Kiili leidis, et interneti ja jaekaubanduse võistlus ongi paratamatu.

"See on praegu jaekaubanduse probleem või rõõm, et inimesed proovivad selga ja ostavad kuskilt odavamalt," ütles Kiili. Tema sõnul on seesugust otsimist ja valimist tunda aga eeskätt spordijalatsite puhul, riided on tema sõnul suurema tõenäosusega emotsioonikaup ehk klient tuleb, valib jope või mõne muu riideeseme välja ja ostab selle ära.

Maaletooja: Facebookis müümisest on saanud põhitöö

Didriksonsi brändi maaletooja Brandgate OÜ juht Madis Rajando ütles, et Facebooki gruppides toimuv müügitegevus on muutunud väga aktiivseks ning mõned on teinud Facebookis äritsemisest endale põhitöökoha.

Rajando ütles, et viimase aastaga on Facebookis äritsemine päris palju süvenenud. "Meil poleks kunagi selle vastu, kui inimesed heast tahtest müüvad. Siis poleks see mingi teema, aga see on süstemaatiline," ütles Rajando. Süstemaatilisust illustreerib näiteks see, et samad müüjad korduvad mitmes Facebooki müügigrupis. Nii järeldabki Rajando, et sellest on mõnele inimesele saanud justkui põhitöökoht.

Rajando sõnul on aktiivne müügitegevus Facebookis probleem peamiselt kahel põhjusel. Ühelt poolt pole ostjal toodet ostes garantiid. Nii selgitas ta, et on kohanud klienti, kes soetas endale jope internetist, ent kuna sellega polnud kõik korras, läks ta maaletooja juurde, et omakorda tootja ehk Didriksonsi käest raha tagasi küsida. Kui klient oleks asja ostnud poest, oleks ta saanud praagi toote tagastada kauplusse.

Teise aspektina tõi ta välja, et edasimüüjad panustavad brändi, teevad reklaami, maksavad makse. "Ma arvan, et kaupleja kaotabki sellest (Facebooki müügigruppide tegevusest – toim) kõige enam," ütles Rajando.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt