Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõtjad: riik eelistab hangetel riigiettevõtteid

    Kui valimiste eel on pea kõik erakonnad on lubanud enamiku riigiettevõtteid erastada, siis igapäevaelus hoiab riik ettevõtjate Riho Everi ja investor Veikko Maripuu sõnul mitmest sektorist kümne küünega kinni. „See on ettevõtjate initsiatiivi tapmine,“ ütles Maripuu. Poliitikud seevastu probleemi ei näe.

    Luku-Expert OÜ juhatuse liige Riho Ever leiab, et riik kipub liiga palju eraettevõtlust segama.Foto: Andras Kralla
    Luku-Expert OÜ juhatuse liige Riho Ever vaidleb eelmise aasta suvest saati elektriautode laadimisvõrgu ELMO erastamise riigihanke üle. Hoolimata parima pakkumise tegemisest jättis majandusministeerium Luku-Experdi kõrvale ja kuulutas võitjaks hoopiski riigile kuuluva Elektrilevi. Hanke üle käib vaidlus kohtus.
    Veel enne hanke väljakuulutamist küsis endine ettevõtlusminister Urve Palo rahandusministeeriumilt seisukohta, kas võiks ELMO Elektrilevi käsutusse anda, kui leping senise haldaja KredExiga lõpeb. Rahandusministeerium vastas tollal, et tegu oleks keelatud riigiabiga, mistõttu tuleb uus operaator leida riigihankega. „Aga üllatus-üllatus, ikka kuulutati võitjaks Elektrilevi,“ ütles Ever nõutult käsi laiutades.
    Sama muster kordub mujalgi
    Näiteid, kus riik võimalusel eraettevõtete usaldamise asemel ise äriga jätkab, võib leida veelgi.
    Eelmisel nädalal kirjutas Postimees, et riigifirma Nordica noolib 19 miljoni euro suurust lepingut, et hakata teenindama Kuressaare liini. Kurioosne on see, et ootamatult muutis maanteeamet hankes lennuki suuruse tingimusi, mis annab konkurentide ees eelise just Nordicale.
    Ever märkis, et kui MRP Liinid läks pankrotti, liikus ettevõtte senine reisijatevedu üle Tallinna Linnatranspordile (TLT). Küllap liiguvad Everi sõnul ka praegused Atko bussiliinid ühel hetkel riigifirma kätte, kuna Atko busside tehnilise seisukorraga ei olda viimasel ajal rahul.
    Ever lisas, et tegu ei ole temapoolse kahtlusega, justkui riik eelistab hangetel omaenda ettevõtteid, vaid tegu on lihtsalt mustritega, mis tal silma on jäänud.
    Riigifirma võidu näiteks riigihangetel võib tuua ka kiire internetiühenduse projekti ehk viimase miili väljaehitamise hanke, kus tuli kolme pakkuja seast võitjaks Elektrilevi.
    Luku-Experdi ühe omaniku, investeerimis- ja varahaldusgrupi Head Capitali juhtivpartneri ja tegevjuhi Veikko Maripuu sõnul oli viimase näite puhul Elekrtilevil teiste ees samasugune eelis olemas, nagu oli ka ELMO hankes – Elektrilevi tegi juba enne hanke väljakuulutamist mõlema projektiga koostööd.

    See pole nagu juust, mis võib vaidluse ajal laos seista nii kaua kui vaja.

    Veikko Maripuu
    Head Capital tegevjuht
    Majandus karjub erastamise järgi
    „Asi pole selles, justkui Luku-Experdile ollakse liiga tehtud, vaid see on riigikapitali kasutamise küsimus,“ ütles Maripuu, kes aitas Luku-Experdil ELMO hankes osaleda. ELMO hankevaidlus on tema sõnul hea näide suuremast probleemist Eesti majanduses.
    Nimelt peaks Maripuu sõnul riik andma rohkem võimalusi just erasektorile, mitte niivõrd nendega ise pidevalt konkureerima, sest just erasektor on see, kes veab majanduskasvu. „Kas me maksumaksjatena peame tegema kõiki selliseid investeeringuid kaasa? ELMO ei ole riigile strateegiliselt oluline. Kujutage näiteks ette, kui bensiinijaamad oleksid kõik riigi omad. See tunduks ju absurdne,“ rääkis ta.
    Maripuu märkis, et samal ajal, kui ELMO hanke üle vaieldakse, vananeb elektrilaadijate võrk äärmiselt kiiresti. „See pole nagu juust, mis võib vaidluse ajal laos seista nii kaua kui vaja. Selline taristu nagu ELMO vananeb päevadega,“ ütles ta.
    Maripuu rääkis, et kui 2013. aastal ELMO võrk ehitati, oli tegu väga kõva sõnaga. „Nüüd aga on ülejäänud maailm meilt eest ära jooksnud,“ sõnas ta. „Mina olen seda usku, et eraettevõtja on majanduse vedur,“ lisas ta.
    Ever märkis, et riik pole ELMO elektrilaadijate võrku aastaid ühtegi suurt investeeringut teinud. „Strateegiliselt on ELMO riigile sama väikse tähtsusega kui Äripäeva toimetusele oleks kirjaklambrite ostmine,“ märkis ta.
    Maripuu sõnul mõjub riigiettevõtete rohkus kehvasti ettevõtlikkusele laiemalt, samuti tekitab muret majanduse kesise kasvu pärast. „See on ettevõtjate initsiatiivi tapmine,“ ütles ta. „Mina ei näe, et riigi praegune suund majanduskasvu tooks,“ lisas ta.
    Tõesti seisak
    Elektrilevi juhatuse liige Taavo Randna tõdes, et ELMO laadimisvõrgustiku kasutajate jaoks tähendab praegune kohtuvaidlus seda, et laadimispunktid küll toimivad, aga võrgustiku arendamine on jäänud toppama, kuna uue omanik kohta selgust pole. „Elektrilevi loodab, et olukord leiab võimalikult kiiresti lahenduse ja et elektriautode kasutajate jaoks saabuks selgus, mis võrgustikust edasi saab,“ sõnas ta.

    Saan kommenteerida enda haldusala, mille puhul kinnitan, et riigi- ja eraettevõtteid koheldakse hangetel samadel alustel. Hea näide on AS Eesti Teed, kes läks üle riigiga sõlmitud sisetehingu lepingutelt vabaturu lepingutele. See omakorda on tähendanud avatud turul mõningate hangete võitmist ja paraku ka mõnest ilma jäämist.

    Riigiettevõtete seisukohalt pean aga endiselt oluliseks, et strateegilise tähtsusega riigiettevõtteid on tarvis hoida riigi omanduses. Samas on valitsus näidanud, et me ei karda riigiettevõtete täielikku või osalist erastamist. Tallinna Sadama börsile viimine on selle heaks näiteks.

    Kadri Simson
    majandusminister, Keskerakond
    Ettevõtlusminister Rene Tammist märkis, et kõik ettevõtted on seaduse ees võrdsed ning konkureerivad turul võrdsetel tingimustel. „Kui tekivad vaidlused, lahendatakse need seaduses sätestatud korras. Mingeid eeliseid selles protsessis riigiettevõtetel ei ole ega saagi olla," ütles ta.
    Tammist lisas, et sotsiaaldemokraatide arvates peaks riik sekkuma ettevõtlusesse siis, kui konkurents on mingis valdkonnas puudulik ja eksisteerib turutõrge. "Strateegilistes valdkondades peame vajalikuks säilitada kontrolli ettevõtete üle," märkis ta.
    Elektriauto laadimas ELMO elektrilaadimisjaamas.Foto: Raul Mee
    Elektrilevi lubab hinnalangust
    Elektrilevi juhatuse liikme Taavo Randna sõnul on Elektrilevil hea meel, et Eestis on peale nende veel ettevõtteid, kellel on huvi elektritranspordi arendamiseks Eestis. „Näeme, et see on ääretult vajalik suund,“ ütles ta.
    Elektrilevi vaates on elektritranspordi areng kasulik kõikidele, kes elektrit tarbivad. „Kui meie saame oma võrku muuta efektiivsemaks ja elektrivõrgu ressursse kasutatakse rohkem, on meil võimalik ka võrguteenuse hinda langetada,“ märkis Randna.
    Ükskõik, kes ELMO laadimisvõrgustiku omanikuks saab, teeb Elektrilevi Randna sõnul igal juhul võrgustiku omanikuga tulevikus koostööd. Seda seetõttu, et ELMO laadimisvõrk on juba täna ühendatud Elektrilevi võrku ja võrgukoormuste efektiivse jaotamise huvi on nii Elektrilevil kui ka ELMO laadimisvõrgustiku haldajal.
    „Elektritransport on muidugi oluliselt laiem kui ainult ELMO. Näeme, et elektritranspordi areng hakkab nii või teisiti meie võrku mõjutama, kuna võrgu kasutamise koormus suureneb,“ rääkis Randna.
    Tema sõnul saab Elektrilevi võrku kõige mõistlikumalt arendada, kui neil on tervikvaade kõikidest võrgu kasutamise vajadustest. „Mitme taristu koos haldamine annab ühiskonnas hindamatut väärtust ning on lõppkokkuvõttes kasulik kõikide võrguteenuste vaates. Oleme seda näinud nii sidevõrgu kui ka tänavavalgustusvõrgu arendamisel koos elektrivõrguga,“ märkis ta.
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Saunumi käive kasvas, kahjum kahanes
Saunum Group lõpetas mulluse majandusaasta suurema käibe ja väiksema kahjumiga kui varem.
Saunum Group lõpetas mulluse majandusaasta suurema käibe ja väiksema kahjumiga kui varem.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tartus baaripidamise lõpetanud firma jäi töötajatele võlgu
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.