• OMX Baltic0,01%297,27
  • OMX Riga0,02%919,79
  • OMX Tallinn−0,01%2 026,65
  • OMX Vilnius0,00%1 219,33
  • S&P 500−0,4%6 370,17
  • DOW 30−0,34%44 785,5
  • Nasdaq −0,34%21 100,31
  • FTSE 1000,23%9 309,2
  • Nikkei 225−0,65%42 610,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,55
  • OMX Baltic0,01%297,27
  • OMX Riga0,02%919,79
  • OMX Tallinn−0,01%2 026,65
  • OMX Vilnius0,00%1 219,33
  • S&P 500−0,4%6 370,17
  • DOW 30−0,34%44 785,5
  • Nasdaq −0,34%21 100,31
  • FTSE 1000,23%9 309,2
  • Nikkei 225−0,65%42 610,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,55
  • 06.09.15, 09:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Elroni porgandid pinnuks silmas

Advokaat Sandor Eliase hinnangul on küsitav, kas Elronile makstav dotatsioon järgib täies ulatuses Euroopa Liidus kokku lepitud eesmärke.
Sandor Elias
  • Sandor Elias
  • Foto: Erakogu
Igasugune riigi sekkumine majandusse tekitab küsimuse Euroopa Liidu aluslepingute järgimise kohta. Üldjuhul on avaliku sektori toetus teatud ettevõtjatele keelatud. Toetuse ja turuprotsessidesse sekkumisena võib näha ka Elroni rahastamise ja doteerimise mudelit.
Küll aga  ei ole riigil põhimõtteliselt keelatud ise või oma äriühingute kaudu avalikke teenuseid pakkuda. Ent nii kaua kui turg vähemalt teoorias seal ise toimetada suudaks, tuleks konkurentsi moonutamist vältida.
Suurel osal Elroni liinidel on paralleelne turutingimustel põhinev, piisava sageduse ja kvaliteediga doteerimata bussiliiklus mõeldamatu. Mitmed ühendused Tallinnast suurematesse maakonnakeskustesse, sh Elronile magusaim Tallinna-Tartu liin, on samas paralleelselt sageda, kiire, kvaliteetse ja küllaltki mugava bussiühendusega kaetud.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Vähemalt osaliselt riigiabi
Siseriiklike kommertsliinide turg on seni olnud üsnagi suletud ja seega ei pruugi esimese hooga ohtu Euroopa Liidu sisesele konkurentsile hoomata. Samas on Euroopa Komisjon ja Kohus leidnud, et mõju konkurentsiolukorrale on olemas juba siis, kui toetus muudab teoorias teiste liikmesriikide ettevõtjate turule sisenemise keerulisemaks. Seega on Elroni doteerimine paratamatult vähemalt mingis osas käsitletav riigi sekkumisena ühistransporditurule ehk riigiabina.
Euroopa Komisjon on oma suunistes raudtee-ettevõtjatele antava riigiabi kohta viidanud, et õigustatud on väiksemate väliskuludega transpordiliikide toetamine, et korrigeerida turutõrgetest tingitud erisusi transpordiliikide vahel. Väliskulude all peetakse seejuures silmas keskkonnasaaste, liiklusummikute ja muu sellisega seonduvat. Ka Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus avaliku reisijaveoteenuse kohta) lähtub loogikast, et valdkonda võib sekkuda, et tagada üldhuviteenuse osutamine, mis oleks muu hulgas mitmekesisem, turvalisem, parema kvaliteediga või odavam kui üksnes turuseaduste poolt reguleeritud teenused.
Põhimõtteliselt õigustatud
Arvestades, et bussiettevõtjad ei pea erinevalt rongioperaatorist infrastruktuuritasu maksma, on Elroni doteerimine infrastruktuuritasu ulatuses põhimõtteliselt õigustatud ning ei moonuta konkurentsi, vaid loob hoopis võrdsed võimalused. Samas ei piirdu dotatsioon teatavasti kaugeltki infrastruktuuritasude katmisega.
Kui avalik sektor ei suuda piletitulule lisanduva dotatsioonita opereerida rongiliine, millele on alternatiivne kättesaadav ja piisav ühendus olemas, tuleks vähemalt kaaluda sellise teenuse pakkumise mõistlikke mahte. Eriti kerkib küsimus olukorras, kus Elron on avaldanud plaani soetada Tartu liinile täiendavaid mugavamaid ronge, deklareerides kaudselt ühtlasi soovi konkureerida bussiettevõtjatega Eesti „magusaimal“ ühendusel, mis ka Elroni jaoks olulise osa piletitulust toodab.
Vaja oleks täiendavat analüüsi, mis ulatuses ja mahus on vajalik ning õigustatud riigi poolt erasektorile konkurentsi pakkumine objektiivselt kättesaadava kommertsbussiliiklusega suundadel.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    0 k 26 p 8 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele