• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,94%40 108,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,24
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,94%40 108,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,24
  • 11.11.15, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lennuteenust võib sisse osta

Lennuteenuse sisseostmine tuleb Eestile odavam kui oma lennufirma pidamine, leiab Tehnikaülikooli nooremteadur Taavi Simson (Vabaerakond).
Taavi Simson
  • Taavi Simson
  • Foto: Erakogu
Sisseostetud lennuteenus näeb välja nii, et Eesti riik maksab näiteks Lufthansale, Finnairile või Ryanairile selle eest, et nad lendaks teatud kuupäevadel ja kellaegadel Tallinna ja meile oluliste sihtkohtade vahel. Lennuteenuse eest tasumine toimuks kahe komponendina. Esimene osa oleks kindel fikseeritud summa iga lennu või liini eest, mis veenaks lennufirmasid lendama ka sellisesse ebapopulaarsesse sihtkohta kui Tallinn. Teine osa oleks liini kahjumi kinni maksmine, kui see peaks tekkima.
Kuidas see käib?
Näiteks, kui liinil Tallinn-Berliin peab olema lennukis 45 reisijat, et kulud nulli tuleks, aga lennukis on vaid 41 reisijat, siis riik maksaks nelja reisija koha kinni. Kui aga lennukis on juba 46 reisijat, siis ei tuleks midagi juurde maksta. See tähendab, et teine osa on muutuv kulukomponent. Iga liini tasuvuspiir määratakse lennufirmade ja Eesti riigi vahel sõlmitud lepingutega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Teine kulupool, täiendava boonusena, sunniks rohkem mõttetööd suunama sellesse, kuidas rohkem lennukiga lendavaid turiste Eestisse saada. Samuti pandaks rohkem mõttetööd selle alla, et leida sobivaimad nädalapäevad ja kellaajad nii siia tulevatele kui siit minevatele inimestele.
Lennuteenuse mudel, kuigi pidev kulu, peaks tulema siiski oluliselt odavam maksumaksjale kui aastast aastasse maksta kümnetesse miljonitesse eurodesse ulatuvaid kahjumeid.
Lisaks jäävad ära mitmed kulukohad ja riskiallikad, näiteks lennukite hooldus ja lendude vahelt ära jäämine, sest lennuteenuse puhul jääks see riskikomponent siia lendava lennufirma kanda.Maakeeli väljendatuna tähendab see seda, et kui mõni sisseostetud lennuteenuse lend peaks ära jääma, siis selle kahjum jääb täies mahus lennufirma enda kanda.
Kui kasumit ei saa, tuleb kahju minimeerida
Rahvuslik lennufirma meeldib paljudele, kuid mõelda tuleb majanduslikult. Kui on teada, et kasumisse polegi võimalik tõusta või tõuseb väga harva, siis tuleb paratamatult liikuda sammude suunas, mis aitaks kahjusid minimeerida. Liikumine sisseostetud lennuteenuse juurde kahtlemata aitaks selles suunas liikuda.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 5 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele