• OMX Baltic−0,44%301,07
  • OMX Riga−0,61%881,51
  • OMX Tallinn−0,18%2 063,36
  • OMX Vilnius0,18%1 194,64
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 1000,11%8 843,47
  • Nikkei 2250,9%38 885,15
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,14
  • OMX Baltic−0,44%301,07
  • OMX Riga−0,61%881,51
  • OMX Tallinn−0,18%2 063,36
  • OMX Vilnius0,18%1 194,64
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 1000,11%8 843,47
  • Nikkei 2250,9%38 885,15
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,14
  • 02.06.16, 08:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mängud teevad rikkaks

IT-turu jätkusuutlikkuseks ja kasvuks peame võimalikult varakult õpetama programmeerimist. Ja mis oleks lapsele huvipakkuvam, kui õppida programmeerima mänge tehes, kirjutab Mainori arvutimängude disaini eriala juht Kristi Ramot.
Mainori arvutimängude disaini eriala juht Kristi Ramot
  • Mainori arvutimängude disaini eriala juht Kristi Ramot
  • Foto: Erakogu
Arvutimängude tegemise õpetamine ei võta midagi ära, vaid annab juurde. Praegu on Eestis mängutegijatest paljud osaliselt või täiskohaga tarkvara arendajad, enamik õppisid seda omal käel.
Olenemata sellest, et meil IT-haridust ja programmeerimist kõvasti promotakse, on küllalt neid, kes tunnevad, et see jääb nende jaoks ühekülgseks. On palju inimesi, kelle huvid tunduvad esmapilgul vastanditena. Näiteks robootikahuviline kunstihing või kirjandussoonega programmeerija. Selliseid inimesi tõmbab mängude tegemine, sest nii saavad nad rakendada oskusi, mis muudes tööstustes tavaliselt üksteist välistavad.
Kasutamata võimalus

Artikkel jätkub pärast reklaami

Riiklik mängutööstuse tunnustamine ja isegi toetamine oleks kasulik, sest see on kasutamata potentsiaaliga sektor. Mängud on üleilmsed tooted ja väike tiim võib edu korral teenida suuri summasid. Creative Mobile oli kusjuures mitu aastat start-up-sektori statistikas enim maksutulu toov ettevõte. Toon ikka ja jälle näiteks Creative Mobile’i kui meie ainsat suurt edulugu. Nemad aga alustasid 2010. aastal. Kas me kõigi oma suurepäraste kunstnike ja programmeerijatega IT-riigina ei suuda tõesti enam kunagi seda edu korrata? See oleks sama kurb, kui me poleks peale Skype’i midagi uut suutnud välja mõelda.
Mänguarendus on ettevõtlus nagu iga teine, selle vahega, et alustamise barjäär on madal. Edukas olla on raske, aga alustada lihtne. Riigina ju tahame, et ettevõtlusega tegeleks rohkem inimesi ja võimalikult varakult. Peaksime siis kõiki võimalusi ära kasutama.
Soome eeskuju
Soomes juhtus see, et edulugudest haarati kinni ja asuti riigina seda toetama kui IT-sektori väärilist osa. Soome riik on rahastanud kusagil 100 mängu valmimist. Meil ei muutu midagi enne, kui tekib samasugune suhtumine.
Tasapisi on muutusi näha, nt EAS toetab mängusektori ettevõtete eksporti, aga see on juba järgmine samm. Peaksime esiteks inspireerima, teadvustama, et see on üldse variant, varakult noori kaasa haarama. Ütlema igas hackathon’is, kiirendis ja toetusprogrammis, et tahame näha mänge. Tunnustama tublisid meeskondi, pakkuma toetust, tervitama noori mänguarendajaid IT- ja start-up-sektorisse. Me ei pea riigina ratast leiutama, vaid andma võimaluse praegusele noorele mängivale põlvkonnale teha oma hobist midagi enamat.
Autor: Kristi Ramot

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 29 p 8 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele