Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mängudega maailma vallutama
Creative Mobile'i asutaja ja juht Vladimir FuntikovFoto: Marko Mumm / Meediafoto
Pikaajalises perspektiivis on 21. sajandi kirjaoskus programmeerimine, mis võib mängutööstuse kaudu tuua Eestile uue eduloo, kirjutab Creative Mobile'i asutaja ja juht Vladimir Funtikov.
100 aastat tagasi sai 3/4 maailmast läbi ilma selle oskuseta. 21. sajandi meister on AI ehk tehisintellekt. Kes soovib seda kontrollida, peab vähemalt selle keelest ja nn mõtlemisviisist aru saama. Kui oled nõus jälgima oma meistri käsklusi, siis midagi lugema ei pea.
Videomängude turu suurus on ligikaudu 92 miljardit dollarit. See on kaks korda suurem kui kinol (umbes 38 miljardit dollarit). Ilmselt kasv jätkub järgmise viie aasta jooksul. See ei ole mingi mull, sest inimene tahab alati interaktiivset meelelahutust ja maksab selle eest hea meelega.
Mängud on meelelahutus, mitte IT. Nii ametlikult kui ka sisuliselt. Muidugi iga arvutimäng sisaldab koodi ja selle kvaliteet on tähtis, samamoodi nagu kraanajuhi töö on tähtis kõrghoone ehitamisel. See on asendamatu, aga ükski inimene, kes hakkab kõrghoones elama/töötama, ei vali seda kraanajuhi silmapaistva töö pärast.
Kuidas teha edulugu?
Kui suur võiks olla hüpoteetiline uus Eesti mängufirma ja kuidas see tekib? Creative Mobile on halb näide, sest me saime oma kogemuse ja esimesed ideed Ameerika Ühendriikidest. Rovio loojad Niklas Hed, Kim Dikert ja Jarno Väkeväinen õppisid ülikoolis, võitsid mänguvõistluse ja asutasid firma. Leidsid oma mängule avaldaja, milleks sai Sumea. Teenisid natuke raha, võtsid inimesi tööle, tegid veel umbes 50 mängu. Järgmisena tuli "Angry Birds". Sumea tegevjuht tol ajal oli Ilkka Paananen, kes 2010. aastal asutas Supercelli.
Helsingis asuv Supercell teenis 2015. aastal 2,11 miljardit eurot. Hiina Tencenti mänguäri saavutas eelmise aasta viimases kvartalis 2,4 miljardit dollarit. Rovio käive on meie valdkonna liidritest kümme korda väiksem.
Inimesed kohtuvad üritustel, suhtlevad, teevad midagi koos, asutavad firmasid, liiguvad ühest teise, saavad kogemust, teenivad raha, investeerivad. Mõned firmad ostetakse, välismaalt tuleb rohkem raha ja know-how’d.
Juhuslik edu?
Ma ei tea, kas kõik see liikumine tekkis Soomes juhuslikult. Tean vaid, et Soome riiklik innovatsioonifond Tekes pani üle 70 miljoni euro mängufirmadesse. Mul ei ole andmeid, mis kinnitaksid, et need investeeringud aitasid valdkonna arengule. Võib-olla juhtus see kõik tänu demostseenile, Remedyle ja teiste entusiastidele. Võib-olla tekib 2025. aastaks Eesti Rovio või Eesti Supercell iseenesest. Võib-olla on Creative Mobile Eesti mängutööstuse tipp. Keegi ei saa seda ennustada.
Kui võimalik on stsenaarium, kus suur mänguettevõte avab Eestis oma filiaali? Kui oleks tööjõud, siis miks mitte. Gameloftil on filiaalid näiteks Taanis, Ukrainas ja Rumeenias. Üks Glu Mobile’i stuudio asub Moskvas. Inimesed, kes seal töötavad, saavad tipptasemel kogemust. Valdkonnas on Eestil hea maine – Creative Mobile nimetati kolm aastat järjest maailma TOP 50 sekka ning me ei pea enam seletama, et meie riik ei asu kuskil Eritrea ja Etioopia vahel. Ainus probleem on tööjõupuudus.
Autor: Vladimir Funtikov
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.