Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Insener Paabu paraboloid

    Margus PaapFoto: Veiko Tõkman

    Rail Baltic Tartu kaudu ei toimiks efektiivse kaubatrassina, aga Tartut ignoreerida ei tasu, selgitab insener Margus Paap.

    Kui mingit juttu pidevalt korrutada, hakkab see tõena tunduma. Raudtee lõppemine Poola soodes on sarnane teema, keegi ei viitsi enam süveneda. Sama võib öelda Endel Oja inspireerinud insener Garini hüperboloidi kohta.
    Vastus Endel Oja küsimusele 12 miljoni tonni leidmiseks Rail Balticule peitub tema enda tekstis. Kui Ikla piiripunkti ületab ööpäevas keskmiselt üks auto minutis, tähendab see 60 autot tunnis. Ühe reka lubatud koorem on üldjuhul 24 tonni, võttes keskmiseks täituvuseks 85%, saame üle 10 miljoni tonni aastas. Viies sellest 80% RB-le, on 8,6 miljonit tonni olemas. Kuid siin arvestame ainult Tallinna-Ikla liini praeguste mahtudega. Lisame juurde mõned veosed, mis Põhja- ja Kesk-Eestist liiguvad täna Valga kaudu, lisame teistest riikidest lisanduvad kaubaveod ning eeldame ka majanduskasvu, ei ole siin mingit vastuolu.
    Tänasele raudteeliinile kaubaveo suunamine ei ole mõttekas, kuna see trass on aeglane ja ebaefektiivne pikkade vedude jaoks. Pikem trass, palju läbitavaid asulaid, Tapalt alates üks rööpapaar ja lisaks aegavõttev ja/või kallis üleminek teisele rööpalaiusele.
    Tartu tuleb ühendada uue trassiga
    Muide, Tapalt, Rakverest ja Narvast kulub Riiga minekuks Tallinna-Pärnu kaudu veidi lühem aeg kui Valga kaudu. Seetõttu oli pr Tiidu poolt Tapa mainimine liialdus. Tema vastuses ignoreeriti täielikult minu argumente teemal, miks mitte kasutada Tartu trassi.
    Kõige olulisem. Lätlastel pole mingit huvi seda varianti eelistada. Ka muule maailmale, sh Soomele on vastuvõetavam võimalikult otsene liiklus.Valida on kaks varianti. Kas teha ühe rööpapaariga väikese läbilaskvusega ja vastavalt väikese (oluliselt alla 160 km/h) keskmise kiirusega tee või teha kallis tee, lisades teise rööpapaari. Teine rööpapaar nõuab kindlasti oluliselt rohkemate hoonete lammutamist Pärnu trassiga võrreldes.Kas teha 1520 mm tee ja planeerida sisse rattalaiuste vahetamine (või kallid universaalsed rongid) või teha vana asemele 1435 mm tee. Viimane variant oleks eriti keeruline ühe rööpapaari korral. Tänane rongiliiklus oleks pikaks ajaks halvatud.
    Ma ütlesin, et Tartu suunalt liitujate arv ei kompenseeri vähem atraktiivsema trassi tõttu kaotusi mujal, kuid ma ei kirjutanud, et Tartuga ei peaks arvestama. Ma soovisin, et projekti läbiminekuks valitaks efektiivsem otsetrass ning leitakse samal ajal võimalus Tartu ühendamiseks selle külge.
    Tänaseks on organiseeritud mitmeid küsitlusi RB vastu. Tegelikult peaks need keskkonnad võimaldama ka erinevate variantide hääletamist, st poolt ja vastu. Sel juhul peaks muidugi vältima liittingimustega küsimusi.
    Siiski on küsimusi ka RB juhtkonnale. Facebookis juhiti tähelepanu sellele, et kaubavedu RB-l on plaanitud hoopis diiselrongidega. Selgus, et nii on tõesti AECOMi uuringus kirjas. Kas sellel on ikka mingit mõistlikku põhjendust? Minu arust võiks jääda diisli võimalus vedudele, mis tulevad otse elektrifitseerimata kõrvalharudest, kuid üldjuhul võiks kasutada siiski moodsaid elektrironge.
    Trassile jäävate maade eest võiks ka maksta sellist kompensatsiooni, et trassi läbiminek oleks pigem õnnistus, kui õnnetus. Peaasi, et me trassile hõlmikpuud ette ei mõtle.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Hiina aktsiad tegid tugeva tõusu keset majanduslanguse lähenemise hirmu
Aasia aktsiad tõusid neljapäeval, mida toetasid enim Hongkongi ja Hiina aktsiad keset kasvavat optimismi seoses COVIDi-piirangute leevendamisega maailma suuruselt teises majanduses, isegi kui hirm majanduse aeglustumise ja mure Föderaalreservi intressimäärade tõusu pärast püsib.
Aasia aktsiad tõusid neljapäeval, mida toetasid enim Hongkongi ja Hiina aktsiad keset kasvavat optimismi seoses COVIDi-piirangute leevendamisega maailma suuruselt teises majanduses, isegi kui hirm majanduse aeglustumise ja mure Föderaalreservi intressimäärade tõusu pärast püsib.
Carri Ginter ja Aleksandr Šapovalov tegelike kasusaajate avaldamisest: seis on segane, kuid tark ei torma
Tegelike kasusaajate registrid on parandanud märkimisväärselt ärikeskkonna läbipaistvust ning need ei kao, kuid pärast Euroopa Kohtu otsust oleme sattunud õiguslikult halli alasse, kirjutavad Tartu ülikooli Euroopa õiguse kaasprofessor, vandeadvokaat Carri Ginter ja jurist Aleksandr Šapovalov advokaadibüroost Sorainen.
Tegelike kasusaajate registrid on parandanud märkimisväärselt ärikeskkonna läbipaistvust ning need ei kao, kuid pärast Euroopa Kohtu otsust oleme sattunud õiguslikult halli alasse, kirjutavad Tartu ülikooli Euroopa õiguse kaasprofessor, vandeadvokaat Carri Ginter ja jurist Aleksandr Šapovalov advokaadibüroost Sorainen.
S&P 500 katkestas 5-päevase kaotusteseeria
Kõikidel Wall Streeti põhiindeksitel oli tõusupäev. S&P 500 tõusis pärast viit järjestikust kaotust 0,8%, Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis samuti umbes 0,5%. Nasdaq Composite kerkis 1,1%.
Kõikidel Wall Streeti põhiindeksitel oli tõusupäev. S&P 500 tõusis pärast viit järjestikust kaotust 0,8%, Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis samuti umbes 0,5%. Nasdaq Composite kerkis 1,1%.
Reaalajas börsiinfo
Suures kahjumis Operaili kaubaveod on tänavu vähenenud poole võrra
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Rannarootsi lihatööstus saab uued juhid
Tänasest asuvad Maag gruppi kuuluva Rannarootsi Lihatööstuse ASi juhatuse liikmete kohale Sven Sooman ja Karmo Aksel. Senine juht Silver Kaur lahkub nii Rannarootsi lihatööstuse kui Maag grupi juhatusest, teatas ettevõte.
Tänasest asuvad Maag gruppi kuuluva Rannarootsi Lihatööstuse ASi juhatuse liikmete kohale Sven Sooman ja Karmo Aksel. Senine juht Silver Kaur lahkub nii Rannarootsi lihatööstuse kui Maag grupi juhatusest, teatas ettevõte.
Riik jätkab koostööd Tallinkiga sõjapõgenike majutamiseks
Sotsiaalkindlustusamet sõlmis Tallink Grupiga uue lepingu Ukraina sõjapõgenikele lühiajalise majutuse pakkumiseks reisilaeval.
Sotsiaalkindlustusamet sõlmis Tallink Grupiga uue lepingu Ukraina sõjapõgenikele lühiajalise majutuse pakkumiseks reisilaeval.
Raadiohommikus: konkreetsed investeerimisideed tänasesse päeva
Töönädala viimases raadiohommikus laome investeerimisekspertide abiga tugeva vundamendi rikkuse kasvatamiseks ja kogumiseks ning anname ettevõtjatele praktilisi soovitusi kulude juhtimiseks.
Töönädala viimases raadiohommikus laome investeerimisekspertide abiga tugeva vundamendi rikkuse kasvatamiseks ja kogumiseks ning anname ettevõtjatele praktilisi soovitusi kulude juhtimiseks.

Olulisemad lood

Raadiohommikus: nende valimiste sõnumid ja heade mõtete linna ettevõte
Äripäeva raadio neljapäevases hommikuprogrammis luuakse koguni kahel korral sild Tartuga.
Äripäeva raadio neljapäevases hommikuprogrammis luuakse koguni kahel korral sild Tartuga.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.