Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Insener Paabu paraboloid

    Margus PaapFoto: Veiko Tõkman

    Rail Baltic Tartu kaudu ei toimiks efektiivse kaubatrassina, aga Tartut ignoreerida ei tasu, selgitab insener Margus Paap.

    Kui mingit juttu pidevalt korrutada, hakkab see tõena tunduma. Raudtee lõppemine Poola soodes on sarnane teema, keegi ei viitsi enam süveneda. Sama võib öelda Endel Oja inspireerinud insener Garini hüperboloidi kohta.
    Vastus Endel Oja küsimusele 12 miljoni tonni leidmiseks Rail Balticule peitub tema enda tekstis. Kui Ikla piiripunkti ületab ööpäevas keskmiselt üks auto minutis, tähendab see 60 autot tunnis. Ühe reka lubatud koorem on üldjuhul 24 tonni, võttes keskmiseks täituvuseks 85%, saame üle 10 miljoni tonni aastas. Viies sellest 80% RB-le, on 8,6 miljonit tonni olemas. Kuid siin arvestame ainult Tallinna-Ikla liini praeguste mahtudega. Lisame juurde mõned veosed, mis Põhja- ja Kesk-Eestist liiguvad täna Valga kaudu, lisame teistest riikidest lisanduvad kaubaveod ning eeldame ka majanduskasvu, ei ole siin mingit vastuolu.
    Tänasele raudteeliinile kaubaveo suunamine ei ole mõttekas, kuna see trass on aeglane ja ebaefektiivne pikkade vedude jaoks. Pikem trass, palju läbitavaid asulaid, Tapalt alates üks rööpapaar ja lisaks aegavõttev ja/või kallis üleminek teisele rööpalaiusele.
    Tartu tuleb ühendada uue trassiga
    Muide, Tapalt, Rakverest ja Narvast kulub Riiga minekuks Tallinna-Pärnu kaudu veidi lühem aeg kui Valga kaudu. Seetõttu oli pr Tiidu poolt Tapa mainimine liialdus. Tema vastuses ignoreeriti täielikult minu argumente teemal, miks mitte kasutada Tartu trassi.
    Kõige olulisem. Lätlastel pole mingit huvi seda varianti eelistada. Ka muule maailmale, sh Soomele on vastuvõetavam võimalikult otsene liiklus.Valida on kaks varianti. Kas teha ühe rööpapaariga väikese läbilaskvusega ja vastavalt väikese (oluliselt alla 160 km/h) keskmise kiirusega tee või teha kallis tee, lisades teise rööpapaari. Teine rööpapaar nõuab kindlasti oluliselt rohkemate hoonete lammutamist Pärnu trassiga võrreldes.Kas teha 1520 mm tee ja planeerida sisse rattalaiuste vahetamine (või kallid universaalsed rongid) või teha vana asemele 1435 mm tee. Viimane variant oleks eriti keeruline ühe rööpapaari korral. Tänane rongiliiklus oleks pikaks ajaks halvatud.
    Ma ütlesin, et Tartu suunalt liitujate arv ei kompenseeri vähem atraktiivsema trassi tõttu kaotusi mujal, kuid ma ei kirjutanud, et Tartuga ei peaks arvestama. Ma soovisin, et projekti läbiminekuks valitaks efektiivsem otsetrass ning leitakse samal ajal võimalus Tartu ühendamiseks selle külge.
    Tänaseks on organiseeritud mitmeid küsitlusi RB vastu. Tegelikult peaks need keskkonnad võimaldama ka erinevate variantide hääletamist, st poolt ja vastu. Sel juhul peaks muidugi vältima liittingimustega küsimusi.
    Siiski on küsimusi ka RB juhtkonnale. Facebookis juhiti tähelepanu sellele, et kaubavedu RB-l on plaanitud hoopis diiselrongidega. Selgus, et nii on tõesti AECOMi uuringus kirjas. Kas sellel on ikka mingit mõistlikku põhjendust? Minu arust võiks jääda diisli võimalus vedudele, mis tulevad otse elektrifitseerimata kõrvalharudest, kuid üldjuhul võiks kasutada siiski moodsaid elektrironge.
    Trassile jäävate maade eest võiks ka maksta sellist kompensatsiooni, et trassi läbiminek oleks pigem õnnistus, kui õnnetus. Peaasi, et me trassile hõlmikpuud ette ei mõtle.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Google koondab teadmata osa töötajatest Protest Iisraeli vastu maksab töö veel kümnetele ettevõtte töötajatele
Lisaks Teslale andis uuest koondamislainest teada ka Alphabeti omanduses olev Google.
Lisaks Teslale andis uuest koondamislainest teada ka Alphabeti omanduses olev Google.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.