Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Õhu müümisest neile, kes armastavad kõrvadega

    Maris MeiessaarFoto: Erakogu

    Hiina turistile müüakse Eestimaa puhast loodust ja värsket õhku. Ent oma maa mürgiväljadeks saastanud hiinlased on eestlastest selles valdkonnas vähemalt ühes asjas kõvasti ees, kirjutab toimetaja Maris Meiessaar.

    Elasin mõni aasta tagasi mitu kuud ühes Lõuna-Hiina väikelinnas, kus liiklemine käis kaootiliselt – kõrvuti, suunavööndeid ja euroopalikke viisakusreegleid eirates leidsid üksteise kõrval koha jalgrattad, rollerid, tuk-tukid, autod, bussid, veokid ja jalakäijad – ent selle kõige foon oli vaikne.
    See (suhteline) vaikus jõudis mulle kohale tagantjärele – alles siis, kui olin üle piiri Vietnami sõitnud ja Hanoi rollerimürasse uppunud tänavatele astusin. Mürafooni erinevus oli ehmatavalt suur ja mõjutas peale ilumeele ka turvatunnet. Raevukas põristamine loob äreva keskkonna. Ärevas keskkonnas muutuvad inimesed närviliseks ja üksteisele ohtlikuks, sest afektiseisundis juhtuvad rumalused kergemini. See foonivahe tuli sellest, et hiinlaste rollerid sõid elektrit, vietnamlaste omad bensiini.
    Sarnase kogemuse saab kätte ka siinsamas Euroopas. Kui keegi arvab, et kaasaja bensiiniautod ei ole lärmakad, siis pole ta ilmselt kunagi jalutanud ega sõitnud jalgrattaga mööda Tallinna Järvevana tee kergliiklusteed. Soovitan katsetada – eriti kõigil Tallinna linnaametnikel, kes praegu Kadriorgu samasuguse müra- ja tuulekoridori rajamise nimel kohtulahingut peavad.
    Elektrisõidukid on tulevik
    Seega kohalikus plaanis aitaks elektrisõidukite laiem kasutuselevõtt sellega kaasneva müra ja heitgaaside vähenemise valguses hiigelmagistraalide fänne ja värskes õhus liiklemise fänne üksteisele pisut lähemale tuua. (Algatuseks aitaks Järvevanal ka viiemeetrised müratõkkeseinad, palun.) Tallinnale lähimasse Viru rappagi kostab Tallinna–Narva maantee automüra väga hästi kätte. Olgu maastik nii hingematvalt ilus ja laukavesi puhas tahes, loodushelide nautimisega on seal kehvasti.
    Kui uskuda Forbesi, siis mullu kasvas Hiinas elektrisõidukite müük 53 protsenti, Euroopas oli sama näitaja vaid 14 protsenti. See tähendab, et end enesetapu äärele saastanud Hiina on ees meist, kes me oma puhta õhu üle nii palju uhkust tunneme ja seda Hiina turistidele müüa üritame. Viimasel ajal tilgub küll uudisvoogu järjepanu sõnumeid selle kohta, et küll britid, küll norrakad plaanivad sisepõlemismootoritega autodest vabaneda, kuid Euroopa ja Eesti on selles võrdluses siiski Vietnamiga samas, mahajäänute paadis.
    Niisiis on maailmas juba kohti, kus elektri- ja bensiinisõidukite kriitilise massi loodud keskkonnavahe on meeltegagi nii tuntav, et selle kogemiseks ei ole vaja mõõteriistadega ametnikke. Hiinast siia värsket õhku hingama tulnud turist tajub seda tõlgi ja tehnoloogia vahenduseta. Turismiedendaja puhtsüdamliku müügiargumendi muudab selline kogemus hoobilt ebaausaks, sest inimene usub seda, mida kogeb.
    Kuidas sellest vastuolust vabaneda?
    Autotootjana on Eesti jõud null ja ka tarbijatena mõjutame autoturgu, pakkumist ja tootearendust vähe, kuid see ei tähenda seda, et see vähenegi mõju ei võiks olla teadlik ja tulevikku vaatav. Võiksime meiegi näha fossiilkütustel liikuvaid neljaliitriseid mootoreid rahulikult ja neid kapriisselt taga leinamata sellena, mis nad on – rahu ja tervislikku elukeskkonda hävitavate mänguasjadena, tulevikuta tehnoloogiana.
    Võiksime inimeste, ettevõtjate, inseneride ja poliitikutena lubada endal olla naiivne ja unistada ning võimalusel investeerida aega, entusiasmi, energiat, raha ja haridust sellesse, et elektrisõidukite tehnoloogia areneks täpselt nii mugavaks, nagu me tahaksime, et ta oleks. Ja võiksime toetada poliitikaid, mis viivad meid sinnapoole, et meil jätkuks puhtust nii endale kui ka müügiks.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Cathie Woodi populaarsed ARK fondid vajuvad kiiresti: investorid lahkuvad miljardite dollaritega
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Ukraina säilitas vabastuse tollimaksudest, aga suure erandiga
Euroopa Parlament kiitis heaks Ukrainale tollimaksuvaba kauplemise erandi pikendamise tuleva aasta juunini. Euroopa Komisjon saab aga tugeva tööriista.
Euroopa Parlament kiitis heaks Ukrainale tollimaksuvaba kauplemise erandi pikendamise tuleva aasta juunini. Euroopa Komisjon saab aga tugeva tööriista.
President jätab Venemaal tegutsevale ja laienevale ettevõtjale teenetemärgi alles
Presidendi kantselei jätab alles teenetemärgi ettevõtjale Jaan Puusaagile, kelle firma Wolf Group tegutseb tütarfirmade kaudu Venemaal edasi ja nimetab sõda “erioperatsiooniks”.
Presidendi kantselei jätab alles teenetemärgi ettevõtjale Jaan Puusaagile, kelle firma Wolf Group tegutseb tütarfirmade kaudu Venemaal edasi ja nimetab sõda “erioperatsiooniks”.