Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ELMO renessanss viimasel miilil

    Vanad ELMO programmi kaudu ostetud elektriautod võiksid saada uue ja väärika lõpu isejuhtivate viimase miili autodena, pakub Elektritransport OÜ laadimislahenduste müügiinsener Rain Neemlaid arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud loos.

    Rain NeemlaidFoto: Erakogu
    Eesti elektromobiilsuse programm ehk ELMO hõlmas aastatel 2011–2014 elektriautode kiirlaadimise taristu ehitust ning elektriautode ostmist nii riigiasutustele, kohalikele omavalitsustele kui ka ostutoetust erasektorile. Tol ajal oli see ennekuulmatu, et riik võtaks kätte ja ehitaks iga paarikümne kilomeetri tagant laadimisjaama.
    Tänu ELMO programmile oleme riigina valmis elektriautode tulekuks: meil on kogemused, kuidas autod talvel käituvad, mis on kitsaskohad ja kuidas neid lahendada. Riiklik ELMO programm on saanud palju kriitikat, kuna seda tehti liiga vara: teised riigid ehitavad enda taristut alles praegu või pole seda veel välja jõudnud arendada. Tänu ELMO-le oleme jõudnud punkti, kus näiteks Tartus on vaat et isegi raske saada sisepõlemismootoriga taksoteenust. Samuti on meil välja kujunenud ka elektromobiilsuse sektor, väike, aga olemas!
    Põhimõte oli tollel hetkel õige: nähti, et ainukene viis keskkonna sõbralikuks transpordiks lähitulevikus on elektrisõidukid. Seda kinnitab ka tõik, et autotööstus on juba praeguseks üle 100 miljardi euro investeerinud särtsuautodesse. Võrdluseks – aastate 2014–2018 riigieelarvete summa oli 41,5 miljardit (statistikaamet). Aastani 2025 on autotootjad võtnud elektriautode investeerimisplaani lisaks veel üle poole triljoni euro!
    Mis on tulevikusuund?
    Usun, et keskkonna säästmiseks peame kaugemas tulevikus hakkama tasapisi isiklikest autodest loobuma. Tänu arenevale infotehnoloogiale ning interneti kättesaadavuse ja töökindluse kasvule käib praegu suuremates Euroopa linnades kibe võitlus, et erinevatele mobiilsusteenuse pakkujate platvormidele inimesi meelitada. Konkureerivad ühistransport, klassikalised taksod, Taxify-sarnased taksoplatvormid, Elmo Rendi sarnased lühirendi teenuse pakkujad ning eraisikud, kes autot jagamisplatvormil teistele inimestele välja rendivad. Hiljuti lisandusid ka tõukerattad lühemate vahemaade läbimiseks.
    Selles võitluses jäävad suure tõenäosusega alles makrotransport (rong, tramm – mis suudab inimesi kiiresti kauge maa taha viia), mikrotransport (tõukerattad, jalgrattad – lühikese maa läbimiseks). Nende kahe vahepealse transpordivajaduse katab tulevikus isejuhtiv sõiduk.
    Sellele annab kinnitust äsjane pommuudis BMW ja Daimleri ühisest mobiilsusteenusest. BMW tegevjuht Harald Krüger ütles, et kaugemas tulevikus plaanivad autohiiud hakata pakkuma täielikult isejuhtivatest elektriautodest koosnevat autoparki, mis laeb ja pargib autonoomselt ja ühendub teiste transpordivormidega.
    Eesti Iseauto
    Mullu said tublid Eesti teadlased ja tudengid hakkama isesõitva auto arendusega. Sõidukile on võimalik õpetada ära väga kindel marsruut, mida masin peab läbima. Isejuhtiva auto meeskonna pealik Raivo Sell on enda ettekannetes öelnud, et nende eesmärk on arendada auto, mis sõidaks iseseisvalt nn viimast miili. Näide viimasest miilist: jutuks on olnud Tallinnas Mustamäe haigla ja trollipeatuse vahele panna üks iseliikuv auto liikuma, kuna eakatele on haigla ning peatuse vaheline tee liiga pikk jala käimiseks.
    Viimase miili lahenduste pakkumine isesõitvate autodega on esimene samm autonoomsete sõiduvahendite suunas: täiesti ise juhtiv auto on ääretult keeruline nii tehniliselt kui ka juriidiliselt. Kuna viimase miili lahenduse käigus on keskkond sõidukile ette ära õpetatud, on ka selle läbimine palju lihtsam.
    Eesmärk täisautonoomne auto välja arendada nõuab suuri jõupingutusi ning teadmisi. Selleni jõudmine võtab aega: Iseauto arendusega oleme lahendanud ühiskonnana ära esimesed probleemid, kuid pikk tee on veel minna.
    TalTechi Iseauto on ehitatud elektrisõiduki Mitsubishi I-Miev baasil. See on sama elektriauto, mida osteti ligi 500 sotsiaaltöötajatele ELMO programmiga.
    Kuna nendel sõidukitel on esimese põlvkonna elektriautode akud, siis talvisel ajal küündib selle auto sõiduraadius umbes 60 kilomeetrini ja väheneb aasta-aastalt. 60 kilomeetrit oleks aga väga sobilik just eelmainitud viimase miili lahendusteks, kus vahemaa oleks kõigest mõni kilomeeter, kui sedagi. Siinkohal teen üleskutse: anname vanadele ELMOdele uue ja väärika lõpu isejuhtivate viimase miili autodena.
    Mis kasu on sellest Eestile?
    Isesõitva auto puhul on tarkvara üks kõige olulisemaid aspekte ning Eesti on tugev tarkvara eksportija üle kogu maailma. Lihtsustatult öeldes: Eesti riik võidaks suure lisandväärtusega sektori jalule seadmisest: vanade ELMO autode ümber ehitamine õpetaks välja uue põlvkonna spetsialiste. Sirguvad eksperdid oleksid need, kes suudaksid panustada oma teadmistega täisautonoomsete sõidukite üleilmsele revolutsioonile.
    Isejuhtivate sõidukite puhul on väga oluline mõtiskleda ka juriidilistele küsimustele: kes siis ikkagi vastutab, kui juhtub õnnetus? Eesti ülikoolidel oleks jällegi võimalus põnevatele küsimusele vastata, korraldada arvukalt konverentse ja anda välja artikleid sellel teemal.
    Lisaks majanduslikele aspektidele ning ühiskonnas isejuhtivate autode "kultuurkihi" loomisele lahendaks Eestis viimase miili transport lähemate aastate jooksul ära väga paljud just kohalikul ja kogukondlikul tasandil olevad transpordimured (nt eelnevalt mainitud trollipeatusest haiglani transport) – see ongi isejuhtivate autode eesmärk.
    Edukas Eesti on Advokaadibüroo Cobalt, Eesti Gaasi, Harju Elektri, Silberauto, Tallinna Kaubamaja ja Äripäeva arvamuskonkurss.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.