Artikkel
  • Kuula

    Kallis kütus lämmatab majandust ja regionaalelu

    Kui alkoholi- ja tubakaaktsiisi tõstmise eesmärk on mõjutada inimesi vähem tarbima, siis mis eesmärki kannab kõrge kütuseaktsiis, küsib Balti Logistika juhatuse liige Magnus Lepasalu.

    Magnus LepasaluFoto: Balti Logistika
    Kui me teame, et majanduse jätkusuutlikkuse ja arengu tagavad energia kättesaadavus ja odavus ning inimeste ja kaupade vaba liikumine, siis miks me pärsime seda, kehtestades kütuseaktsiisi, mis on eestlaste ostujõudu arvestades Euroopa üks kõrgemaid? Kütuse hinda kergitav biolisandi nõue on tegemas rasket olukorda veel raskemaks ning siinkohal peaks riik tegema otsustavaid samme, et kütuse hinda langetada.
    Kui mõni kaup või toode on eluajal liikunud punktist A punkti B, siis kütuse hind on üks komponentidest, mis moodustavad poeletil oleva toote lõpliku hinna. Kui igasugune logistiline tegevus on vältimatu, siis paratamatult sõltub toote hind mingi määral kütuse hinnast. Kütuse hinnale on tundlik lisaks jaekaubandusele ka igasugune tootev majandus – põllumajandus, metsandus, kalandus ja mäetööstus. See tähendab, et kütuse hinna tõus mõjutab ka neid, kes ise igapäevaselt autoga ei sõida, sest selle najal tõuseb tarbijahinnaindeks.
    Otseselt mõjub kütuse kõrge hind kõige valusamini logistikaettevõtetele, kelle jaoks on kütus kõige olulisem hinnasisend. Eesti autovedajate konkurentsivõime kannatab tõsiselt ning paratamatult vedude hinnad tõusevad. Omakorda raskendab see Eesti ettevõtete võimekust eksportida oma tooteid konkurentsivõimelise hinnaga välismaistele turgudele.
    Ei saa ka salata, et kallis kütus on äärmiselt halb regionaalpoliitika. Linnas elades on võimalik autoga sõitmist vältida või vähemalt igapäevaselt töö ja kodu vahel sõites ei kogune üüratu kilometraaž, aga maal on eluolu tunduvalt keerulisem. Maal on auto ja autosse tangitav kütus ellujäämisvahendid, selles ei ole kahtlustki.
    Sõltuvalt kütuseliigist on Eestis müüdava kütuse liitrihind keskmiselt 15 senti odavam Soomest ja sama palju kallim Lätist, kuigi elatustaseme poolest oleme pea identsed Lätiga. Kütusehindade tabeleid vaadates jäävad meist ettepoole peale Slovakkia ainult jõukad Lääne-Euroopa riigid. Siit järeldubki, et proportsionaalselt on Eesti kütus Euroopa üks kallimaid.
    Arusaadavalt on kütuseaktsiis riigile oluline tuluallikas ning katteallikas teedevõrgustikule – rahandusministeeriumi prognoosi kohaselt laekub 2019. aastal 575,6 miljonit eurot. Rahandusministeeriumi prognoosi kohaselt müüakse tänavu Eestis näiteks 746 miljonit liitrit diislikütust ning Lätist ja Leedust tuuakse 76 miljonit liitrit. Arvestades seda, et ühe liitri diislikütuse aktsiis on 0,56 senti, võib igaüks arvutada, kui palju Eesti riik maksutalu kaotab. Täpsemate kalkulatsioonide huvi korral tuleb sinna lisada veel käibemaks.
    Aktsiisi tuleb langetada
    Kui kümnendiku kütusemüügiturust moodustab piirikaubandus, võib seda utreeritult juba epideemiaks nimetada. Nii ei tule enam vast mitte kellelegi üllatuseks, et Lätis käiakse paralleelselt baarikapile täitmas ka oma auto kütusepaaki. Lõunanaabrid võidavad sellest ning loomulikult rõõmustavad suurenenud maksutulu üle. Naiivne oleks arvata, et Lätis tõstetakse aktsiis meiega samale tasemele ja kingitakse Eestile maksutulu tagasi. Nagu vanasõna ütleb, kingitud hobuse suhu ei vaadata. Tänasel päeval on ainuke õige tegu kütuseaktsiisi langetamine lõunanaabritega samale tasemele. Kahju on juba tehtud, aga vähemalt osaliselt on võimalik seda tagasi pöörata.
    Positiivsemal noodil võib tõdeda, et arvatavasti ajendab kütusehinna tõusmine vähemalt Tallinnas inimesi rohkem tasuta ühistransporti kasutama ning aitab kaasa ummikute vähenemisele. Samasugune mõju on ka majanduslangusel, aga see ei tähenda, et me kumbagi sooviksime.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Reedel tehti kõige enam tehinguid Tallinna börsil
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.