Artikkel
  • Kuula

    Toomas Tiivel: miks Nordica loobub oma nime alt lendamisest

    Nordica nõukogu esimees Toomas Tiivel selgitab, miks oli vaja koostööd LOTiga uuendada nii, et riiklik lennufirma lõpetab oma nime alt lendamise, piletimüügi ja teenindusprotsessi eest hakkab edaspidi vastutama LOT ja Nordica pakub fikseeritud tunnihinnaga lennuteenust.

    Toomas Tiivel.Foto: Eiko Kink
    Fakt, et ühist lennufirmat omavad Nordica ja LOT pidasid tuleviku osas läbirääkimisi, ei olnud kellelegi saladus. Ühiselt hakati tegutsema ligi kolm aastat tagasi ning selle ajaga oli paljugi muutunud. Seegi oli avalikult välja öeldud, et ühe variandina oli laual lausa poolakate ettevõttest välja ostmise võimalus, kuid eile varastel hommikutundidel said viimased allkirjad kokkulepe, mille kohaselt Nordica ja LOT lähevad ühiselt edasi.
    Miks see vajalik oli? Esiteks on täna rohkem selgust kui kunagi varem, et Nordica ja LOTi ühisfirmal on teistele lennufirmadele lennuteenuse pakkujana väga tugev perspektiiv. Sellest lähtuvalt tuli leida osanikevahelistes suhetes see tasakaalupunkt, mis annaks neile mõlemale motivatsiooni ühisfirma arendamisse ühiselt panustada. Sealhulgas lahendada ühisfirma osakapitali sissemaksete küsimus, mis ettevõtte asutamisel otsustati lahendada kunagi hiljem, kuid mis oli pärastpoole eriarvamusi tekitanud.
    Järjest rohkem maailma suuri lennufirmasid saab aru, et lühemaid liinilende (alla 120 istekohaga lennukitega) tasub regionaallende tegevatelt lennuettevõtetelt allhanke korras sisse osta. Selliste lendude turu maht on täna suurusjärgus 3 miljardit eurot ning suured ja traditsioonilised lennuettevõtted vaatavad Nordica ja LOTi ühisfirma Regional Jeti ärimudelit kui lennunduse tulevikku.
    Kui eelmisel aastal vedas Regional Jet kõiki oma kliente, sh Nordicat ja LOTi teenindades kokku ca 2 miljonit reisijat, siis uute võidetud hangetega läheneb Regional Jeti reisijate arv sel aastal juba 3 miljonile ja meie opereerida on hetkel 19 lennukit. Võrdluseks: Tallinna lennujaam teenindas eelmisel aastal kõikide lennufirmade peale kokku samuti 3 miljonit reisijat, kusjuures Nordica polnud isegi enam turuliider.
    LOTile on korduvalt ette heidetud, et nende huvi on ju ainult Tallinnast reisijate Varssavisse n-ö ette vedamine, ja kahtlemata on see motiiv neil olemas ning seda ei saa pahaks panna. Kuid motivatsioon tuli paika saada ka ühisfirma arendamises, mille fookus ei ole sugugi ainult Tallinna–Varssavi lennud. Samuti olid 2016. aastal kokkulepitud tariifid ja nende indekseerimine, mille alusel Regional Jet müüs teenuseid LOTile, püsinud muutumatuna, kuna Regional Jeti omanikud olid selles mõnda aega eriarvamusel. Samas teenuse osutamise kulud on vahepeal kasvanud, mistõttu ei katnud see enam teenusest saadavat tulu. Ka need küsimused said lahendatud.
    Teise olulise teemana tuli leida lahendus olukorrale, kus Nordica lennatavad liinid praeguses konkurentsisituatsioonis teenisid kahjumit. Terav konkurents ja istekohtade ülepakkumine Tallinna liinidel oli tinginud olukorra, kus tänaste piletihindade juures oleks nulli jõudmiseks pidanud lennuki täituvus olema 120% ja enam. Selline olukord ei ole mõistagi jätkusuutlik.
    Seetõttu leppisimegi kokku, et piletimüügi ja teenindusprotsessi eest hakkab edaspidi vastutama LOT. Nordica pakub LOTile otsest lennuteenust ning Tallinna lendude puhul ka eestikeelset kõnekeskuse teenust. Kokkuvõtvalt on lennukite täituvus- ja kommertsrisk edaspidi LOTil ning Nordica töötab lennuteenust pakkudest fikseeritud tunnihinnaga, saades garanteeritud tasu. Samas, muudatuste tulemusena Nordica lendude üldmaht ja pardapersonali arv ei vähene.
    Nordica hakkab juba sellel aastal arendama ka enda kommertsplatvormi ehk piletimüügi- ja klienditeenindussüsteemi. See on oluline osa edaspidise äri arendamisel ja kommertsvõimekuse suurendamisel, mis omakorda loob võimaluse eristuva ning teistest sõltumatu toote väljaarendamiseks. Nordica on huvitatud ka edaspidi osalemast riigi toetatud lennuliinide opereerimisel, näiteks Tallinn–Kuressaare vmt. Sel nädalal saime teate, et võitsime sarnase konkursi Rootsis Gällivares ja sarnaseid projekte on loodetavasti tulemas teisigi.
    Ettevõttena on Nordical kohustus ja omaniku ootus tagada lennufirma kasumlikkus ja jätkusuutlikkus. Reeglina on ka Eesti inimestele meeldinud, kui riigile kuuluvad ettevõtted ei võta liigseid riske ning toimetavad kasumlikult ja jätkusuutlikult. Ka uus kokkulepe LOTiga aitab meil paindlikumalt tegutseda ja ettevõtte tulevikku kindlustada.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.