Artikkel
  • Kuula

    Martin Palmiste: ühe piletiga võiks saada igale poole

    Balti jaamas oleks hõlpus rongi bussi vastu vahetada.Foto: Raul Mee

    Eesti võiks luua ühtse üleriigilise ühistranspordi pileti, millega saaks piiramatult sõita, kirjutab Martin Palmiste arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.

    Ühistranspordi valdkonna arendamiseks on palju selliseid tegevusi, mis nõuavad pikaajalisi ja suuri investeeringuid, näiteks taristu ehitamine või sõidukite soetamine.
    Ühistranspordi piletisüsteemi lihtsustamine pole aga üks nendest tegevustest – selle võiks kohe ära teha. Selleks loome üle-eestilise kuupõhise ühistranspordipileti, et ühe ja sama piletiga saaks reisida igasse Eesti nurka. Kõik vajalik selle ellu viimiseks on meil juba olemas.
    Viljandlasena tean hästi, kuidas on reisida ühistranspordiga Tallinna. Esiteks tuleb jõuda rongi- või bussijaama – sinna kodust ühistranspordiga kohale jõudmiseks tuleb osta pilet. Et seejärel sõita Tallinna, tuleb samuti osta pilet.
    Lõpuks tuleb ka Tallinnas eraldi pilet osta, et sõita sealsete busside ja trammidega. Nii võib lõpuks osutada regulaarne ühistranspordiga sõitmine kulukamaks, kui pealtnäha tundub. Isegi kui ühistransport iseenesest hästi toimib, ei julgusta selline piletisüsteem autot bussi ja rongi vastu vahetama. Seda eriti, kui elu- ja töökohad on jaotunud mitme maakonna peale.
    Aga mis oleks, kui meil oleks kuupõhine ühistranspordipilet, mis võimaldaks kasutada kõiki ühistranspordivahendeid üle Eesti piiramatu arv kordi? Niimoodi, et reisija jõuab ühe piletiga tõepoolest punktist A punkti B, kasutades selleks ükskõik millist bussi, rongi, trammi või miks mitte ka rattajagamisteenust.
    Selline süsteem teeks ühistranspordi kasutamise lihtsamaks ja regulaarsetele reisijatele soodsamaks. Ühistranspordi kasutamine muutuks atraktiivsemaks ning samas pakuks eeldatavasti ka ühistranspordi korraldajatele stabiilsemat tulu, sest pilet toimib kuupõhiselt.
    Muuseumikaart juba toimib
    Eelised on selged. Küsimus on pigem, kas selline pilet on realistlik. Takistuseks on näiteks ühistranspordisüsteemi killustatus, kuivõrd meil on üksteist ühistranspordikeskust, Elron ja teised osapooled, kes peaksid omavahel kokkuleppe saavutama. Inspiratsiooniks aga võib külastada mõnda muuseuminäitust.
    2023. aasta aprillis loodi Eestis muuseumikaart, mis võimaldab 60 euro eest aastas külastada üle saja muuseumi nii palju kordi, kui tahtmist on. Muuseumikaardi tulu jaotatakse seejuures kõikidele muuseumidele vastavalt sellele, kui palju muuseumit proportsionaalselt külastati ja mis on selle muuseumi tavapärane sissepääsu hind. Tavapärased piletihinnad võivad sealjuures olla vägagi erinevad, olenevalt muuseumist.
    Sarnaselt võiks Eesti luua oma üleriigilise ühistranspordi pileti. Meil on juba olemas ühiskaardid ja võimekus valideerida – kasutame seda! Nagu muuseumide puhul võimaldab valideerimine ühistranspordis saavutada ülevaate, milliste busside ja rongidega reisiti ning vastavalt kasutusele ja tavapäraste piletite maksumuse järgi tulud proportsionaalselt ära jaotada.
    Muuseumide näitel näeme, et tänu muuseumikaardile on tekkinud juurde nii uusi külastajaid ja kasvanud korduvkülastuste arv. Seega võiks ennustada sarnast tulemust ühistranspordile, et seda hakatakse kasutama sagedamini ja rohkemate inimeste poolt.
    Peale selle võimaldab ühe ja sama piletiga reisimine viia läbi paremaid liikuvusuuringuid, sest erinevalt üksikpiletitest saame me ühe ja sama pileti kasutamisega täpsema ülevaate, kuidas inimesed ühistransporti kasutavad – kuhu liigutakse edasi näiteks pärast seda, kui rongiga on sihtkohta jõutud, kuid teekond jätkub mõne liinibussiga.
    Kui sama piletit valideeritakse igas sõidukis, saame inimeste teekondadest rohkem aimu. Sellised liikuvusuuringud võimaldavad ühistranspordivõrgustikku paremini planeerida ning suuremaid investeerimisotsuseid targemini ja põhjendatult langetada.
    118 eriilmelist muuseumi Eestis on suutnud jõuda kokkuleppele, mis püsib ka aasta aega hiljem edukalt ja on toonud rohkem inimesi muuseumidesse. Vahest suudavad seda sama ka umbes paarkümmend osapoolt ühistranspordis?
    Inspiratsiooni Saksamaalt
    Veel inspiratsiooni võib leida Saksamaalt, kus juba toimib üleriigiline Deutschland-Ticket. 16 liidumaad, föderaalvalitsus ja üle 400 ühistranspordi pakkuja ning korraldaja (keda esindab VDV ühendus – Verband Deutscher Verkehrsunternehmen) suutsid jõuda kokkuleppele, tänu millele saab igaüks sõita ühistranspordiga 49 euro eest kuus läbi Saksamaa nii palju, kui tahtmist on.
    Kokkuleppe saavutamine võib olla keeruline, kuid arvatavasti siiski lihtsam kui leida lisamiljoneid riigieelarvest muude vajalike tegevuste rahastamiseks. Kuupõhise üle-eestilise ühistranspordipiletiga saame rohkem inimesi ühistransporti kasutama ning samas loome ka võimaluse täpsemate liikuvusuuringute tegemiseks.
    See annab omakorda uue hoo suurtemateks arenguteks ja investeeringuteks ühistranspordi valdkonnas.

    Edukas Eesti on Äripäeva, Helmese, Eesti Gaasi, If Kindlustuse, Ellex Raidla Advokaadibüroo, Swedbanki ja Verstoni konkurss, kuhu ootame Eesti eduloo uuendamise ja arengu kiirendamise ideid arvamusloo vormis.

    NB! Konkurss on lõppenud. Žürii, kuhu kuuluvad korraldavate ettevõtete omanikud ja juhid, koguneb aprillis. Auhinnad anname üle mai alguses. Jälgi konkurssi Äripäeva arvamusosas avatud erirubriigis ja Eduka Eesti Facebooki lehel.

  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Artur Praun: ettevõtted hakkavad varem või hiljem omaenda digiprügisse uppuma
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Skandaalist kergelt pääsenud Philipsi aktsia asus rallima
Hollandi elektroonikatootja Philipsi USA kohtunõuete kokkulepe ohtlike meditsiiniseadmete skandaalis osutus prognoositust kordades odavamaks ja ajas aktsia rallima.
Hollandi elektroonikatootja Philipsi USA kohtunõuete kokkulepe ohtlike meditsiiniseadmete skandaalis osutus prognoositust kordades odavamaks ja ajas aktsia rallima.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Tuntud ettevõtte turundusjuht leevendas Mihkel Raua süütunnet
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Valmistoidutootja tuli kahjumist välja
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.