• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 09.12.12, 06:34

Miks on vaja Euroopa Ühendriike

Euroopa Liit peaks finants- ja võlakriisist väljasaamiseks asuma teele Euroopa Ühendriikide loomise suunas, kirjutab Euroopa Komisjoni asepresident Viviane Reding.
Pidevate kriisiteadete põhjal võiks oletada, et Euroopal läheb halvasti, ja paljudel ELi liikmesriikidel on tõepoolest probleeme, ent möödunud kuudel nii sageli tehtud ennustused euroala lagunemise kohta ei ole täide läinud ega lähegi.
On olemas Euroopa ühisraha, aga puudub nimetamisväärne Euroopa ühiseelarve, mida oleks võimalik majanduspoliitilistel eesmärkidel kasutada. Kui kindlaks eesmärgiks on seatud stabiilne ja solidaarne eelarvepoliitika, on vaja Euroopa Parlamendi ees vastutavat Euroopa rahandusministrit, kellel on liikmesriikide suhtes selged sekkumisõigused. Samuti on vaja Euroopa eelarvet, mille vahendid annaksid kõikide eurooplaste huvides tegeliku võimaluse rakendada meie kontinendil majanduskasvu soodustavaid meetmeid.
Möödunud kolmel aastal on tehtud väga palju rahaliidu stabiliseerimiseks. Uus Euroopa stabiilsusmehhanism (ESM), mille kaudu on võimalik vajaduse korral kasutusele võtta kuni 500 miljardit eurot, on ajalooline saavutus. Sama kehtib ka Euroopa fiskaalkokkuleppe kohta, mille alusel on 25 Euroopa riiki võtnud usaldusväärse kohustuse riigi rahanduse stabiilsuse ja riiklike võlapidurite tagamiseks. Äärmiselt tähtis on ka Euroopa Keskpanga tegevus euro stabiilsena hoidmisel. Need on olulised kriisitõkestamise meetmed, mille abil on võimalik osta aega, ent mis ei suuda kindlasti asendada Maastrichti kõikuva konstruktsiooni püsivat stabiliseerimist.
Nii Euroopa stabiilsusmehhanism kui ka fiskaalkokkulepe on kiiruga improviseeritud konstruktsioonid väljaspool Euroopa aluslepinguid. Demokraatlikust ja parlamentaarsest seisukohast ei saa ega tohi see siiski olla püsilahendus. Otsuseid ei tohi jätta ainult sõltumatutest finantsekspertidest koosnevate troikade teha.
Vajame Euroopa Ühendriikide jaoks samasugust kahekojalist süsteemi nagu USAs. Võib-olla vajame ühel päeval Euroopa Komisjoni jaoks ka otse valitud presidenti, nagu pani ette Saksamaa rahandusminister Wolfgang Schäuble. Ameerika presidendivalimiste kampaania on näidanud, milline liikumapanev mõju võib olla ühe inimese üle otsuse langetamisel tervele kontinendile. See nõuab poliitikutelt igal juhul valmisolekut ja suutlikkust astuda kodanikega otsesesse dialoogi ka Ohio kõige kaugemas nurgas toimuval avalikul kohtumisel. Euroopas on otseses valimisvõitluses võimalus ilmselt ainult mitut keelt valdavatel kandidaatidel.
Loomulikult ei saa me Euroopa Ühendriike luua üleöö. Vajame selleks kindlasti uusi lepinguid ja Saksamaa peaks muutma ka põhiseadust. Lisaks peame andma vastuse küsimusele, kas tee Euroopa föderaalsesse tulevikku julgevad ette võtta kõik ELi riigid või ainult euroala riigid.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 27.06.24, 14:15
Milline on ettevõtte roll riigikaitses? Coop Pank: reservisti palga säilitamine on hea algus
Eesti riigi julgeolek sõltub igaühe panusest ja ka ettevõtetel on oma osa mängida. Tööandjal on võimalik mitmeti kaasa lüüa, näiteks säilitades reservõppekogunemistel osalejate töötasu, pakkudes reservistidele soodustusi, võimaldades vaba aega või kodust töötamise võimalust, kui elukaaslane on õppekogunemisel.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele