Valdo Randpere kinnitamine Tallinna linnapea kandidaadiks lööb templi alla Reformierakonna loobumisvõidule sügisestel kohalikel valimistel. Ometi olnuks Reformierakonnal võimalus reaalselt Tallinna valimisvõitluses kaasa rääkida, lubades pealinna teed-tänavad korda teha – ja seda valimisvõidu korral tõesti tehagi. See sõnum kõnetaks valijat, sest lähtuks elulisest vajadusest.
Äripäeva hinnangul võiks ja peaks riigi ja pealinna koostöö alata nimelt Tallinna teede-tänavate korrastamisest. Kohalikud valimised oleks hea ajend liigagi pikalt püsinud destruktiivse iseloomuga vastasseisu lõpetamiseks või vähemasti selle murendamise alustamiseks. Riigi tugi on üks võimalus, kütuseaktsiisist kogutava raha jagamise ülevaatamine teine.
Täna hakkab Tallinna volikogu arutama tänavate olukorra parandamise viie aasta plaani – teadmises, et tegeleb pelga vormitäitega, mis niikuinii mingi tulemuseni ei vii. Nimelt annaks Tallinn hea meelega ligi 75 kilomeetri ulatuses tänavaid riigile hooldada ning eeldaks veel mitmes muuski punktis riigi aktiivsemat rolli pealinna teede kordategemisel. Majandusministeerium ehk riik aga ei näe siin isegi mitte arutelukohta. Omavalitsuse autonoomiasse tungimise keelu põhimõtte autoriteetse kilbi tagant kostab erakondliku ärapanemise parastavat naerukihinat.
Riikliku toe võimaluse vastu räägib sagedasest kasutamisest viledaks kulunud argument, et keskerakondlikule pealinnale ei saa raha juurde anda, sest see kulutatakse niikuinii ära vales kohas. Parem pangu linnameedia kinni. Tasuta linnatranspordi kallal ei julge teised erakonnad eriti ilkuda, sest endal midagi samaväärset ette näidata pole. Pealegi oli äriidee ju nutikas: linnaeelarves tekkivat maksuauku aitab edukalt katta uute tasuta sõidu himuliste tallinlaste ehk vastsete sissekirjutajate tulumaksust linnakassasse suunduv summa.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Veebruaris raporteeris maanteeamet uue osakonna loomisest, mille ülesanne on Tallinna tänavate ja teiste kohalike omavalitsuste kohalike teede teehoiunõuete täitmise üle. Kas Tallinna teedele ette nähtud raha kasutamist kontrollib see või mõni majandusministeeriumi osakond, ei olegi nii oluline: tähtis on, et seda järjepidevalt tehakse. Järelevalve on oluline ka siis, kui Tallinna teede parandamise rahastamist suurendada teisel nimetatud viisil: suurendades aktsiisist pealinnale laekuva raha protsenti lähtudes tervemõistuslikust eeldusest, et enamsõidetavate teede-tänavate korrashoiuks kulubki proportsionaalselt rohkem raha. Seda ettepanekut on Äripäeva veergudel kaitsnud Lemminkäineni juht Sven Pertens ning toimetus jagab seda loogikat.
Ent isegi valimisvõitu silmas pidamata ei peaks riik (loe: koalitsioon, Reformierakond) Tallinna teedesse mineva summa suurendamist käsitlema mitte sissemaksena poliitiliste vastaste kontole, vaid investeeringuna aega, mil ise Tallinnas võimul ollakse. Praegu paistavad koalitsioonierakonnad lähtuvat eeldusest, nagu ei saaks nad pealinnas kunagi võimule. Ent varem või hiljem see eeldatavasti siiski juhtub. On lühinägelik lasta Tallinna teedel jõuda täiesti lootusetusse seisu. Mis tahes tõbe on alati odavam ravida võimalikult varajases staadiumis. Läbinisti haiget patsienti teisest tohtrilt üle võtta pole mingi rõõm.
Autor: 1185-aripaev
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!