• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ÄP: riigihange põhjani läbipaistvaks

    Eestil on vaja lähtuvalt Euroopa Liidu direktiividest lähiaastatel muuta oma riigihangete seadust. Sellega seoses on plaanis hankijate seas muuta ka arusaama, mille järgi on olulisim kriteerium riigihanke võitmiseks odavaim hind.

    Hind jääb edaspidigi üheks oluliseks kriteeriumiks, kuid Äripäeva hinnangul peavad riigihangete puhul senisest märksa olulisemaks muutuma usaldusväärsus ja läbipaistvus. See puudutab nii konkreetseid hankemenetlusi ja selles osalejaid kui mõtteviisi laiemalt.
    Praegusegi riigihangete seaduse eesmärk on tagada hankija rahaliste vahendite läbipaistev, otstarbekas ja säästlik kasutamine, isikute võrdne kohtlemine ning olemasolevate konkurentsitingimuste efektiivne ärakasutamine riigihankel. Paraku on ajapikku just odavaim hind muutunud määravaks ja tihti sisuliselt ainsaks otsustuskriteeriumiks hangete puhul. Selle üks põhjuseks on lihtsus. Teisalt mängib sageli rolli ka hankijate viitsimatus või soovimatus keerukamat ja komplekssemat hanget kokku panna. Ehkki lõppkokkuvõtte tuleks võiks see tulla otstarbekam ja säästlikumgi.
    Selline kergema vastupanu teed minek on kaasa toonud märkimisväärselt palju alapakkumisi ja nendest tulenevaid hilisemaid probleeme, alates (konkursivälise) lisaraha küsimisest hanke võitja poolt kuni hanke võitmisega võetud kohustuste täitmata jätmiseni. Hankest hankesse on võit läinud firmadele, meenutame siin näiteks kunagist Faciot, kelle puhul on usaldusväärsuse defitsiit täiesti ilmne. Riigi partneriks peavad aga olema vaid usaldusväärsed firmad. On kindel, et kui ettevõtte ja sellega seotud isikute varasemat tausta, nende usaldusväärsust senisest enam arvestada, saaks osa taolisi probleeme juba eelnevalt välistada.
    Teisalt aitaks see kaasa riigi usaldusväärsuse kasvule avalikkuse ja ettevõtjate silmis. Avalikkus saaks enama kindluse, et riik kasutab avalikku raha otstarbekalt. Ettevõtjad aga suurema kindluse, et konkurentsitingimuste efektiivne ärakasutamine ei tähenda seda, et löögile pääseksid n-ö kõlvatu konkurentsi võtteid kasutavad konkurendid.
    Riigihangete läbipaistvuse suurendamiseks on lihtsaim moodus lisaks praegu avalikustatavatele materjalidele ja dokumentidele teha pärast võitja väljakuulutamist avalikult kättesaadavaks kõigi konkreetsel riigihankel osalenute pakkumised. See annab kõigile ettevõtjatele võrdse võimaluse end teistega võrrelda. Ettevõtjad saavad nii otsest kui kaudset tagasisidet, mida hinnati ja millele ehk järgmisel korral ise rohkem tähelepanu pöörata.
    Vastuväitena võidakse rääkida sellest, et tegemist on ärisaladusega. Samas enamikul juhtudel kaalub avaliku raha kasutamise läbipaistvus praegu sageli lihtsalt teadmatusest või rutiinist ärisaladuseks nimetatavad näitajad üles. Kes ei soovi oma pakkumist avalikumana näha, võivad ju riigihangetest eemale hoida. Kui aga tegemist ei ole otseselt andmetega, mis sisaldavad riigisaladust, on olulised riigi julgeoleku tagamiseks, sisaldavad delikaatseid isikuandmeid, inimeste turvalisust kahjustada võivat teavet vms, peaksid kõik maksuraha kasutavate asutuste poolt läbiviidavad toimingud olema läbipaistvad ja avalikud.
    See annab maksumaksjale senisest märksa põhjalikuma ülevaate, milleks tema maksuraha kasutatakse. Koos läbipaistvusega suureneb ka väga oluline avalikkuse kontroll selle üle, kuidas avaliku raha eest erinevaid objekte ehitatakse või kaupu või teenuseid hangitakse.
    Autor: 1185-aripaev
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Urmas Villmann: parim reklaamikanal on Lasnamäe kanal
Telereklaami eest saab minna kööki võileiba tegema, digireklaami vastu aitab AdBlock, autos kõlavast tüütust raadioreklaamist päästab üks nupuvajutus. Aga välireklaami eest on raske põgeneda, kirjutab loovagentuuri Kontuur Leo Burnett loovjuht, partner ja juhatuse liige Urmas Villmann Äripäeva teemaveebis Bestmarketing.ee.
Telereklaami eest saab minna kööki võileiba tegema, digireklaami vastu aitab AdBlock, autos kõlavast tüütust raadioreklaamist päästab üks nupuvajutus. Aga välireklaami eest on raske põgeneda, kirjutab loovagentuuri Kontuur Leo Burnett loovjuht, partner ja juhatuse liige Urmas Villmann Äripäeva teemaveebis Bestmarketing.ee.
Bibikovide eksperiment: raha läks umbropsu Enefit Greeni
Äripäeva uue investeerimiseksperimendi peategelased Gerli ja Roland Bibikov on eksperimendist elevil nagu lapsed enne jõuluvana tulekut. Esimesele tehingule lendasid nad peale suure hurraaga, mis tegi kogenud investor Toomase korraks murelikuks.
Äripäeva uue investeerimiseksperimendi peategelased Gerli ja Roland Bibikov on eksperimendist elevil nagu lapsed enne jõuluvana tulekut. Esimesele tehingule lendasid nad peale suure hurraaga, mis tegi kogenud investor Toomase korraks murelikuks.
Soome president kohtub reedel Putiniga
Pärast Soome presidendi Sauli Niinistö tänast kohtumist NATO peasekretäri Jens Stoltenbergiga andis presidendi kantselei teada, et reedel kohtub Niinistö Moskvas Venemaa presidendi Vladimir Putiniga.
Pärast Soome presidendi Sauli Niinistö tänast kohtumist NATO peasekretäri Jens Stoltenbergiga andis presidendi kantselei teada, et reedel kohtub Niinistö Moskvas Venemaa presidendi Vladimir Putiniga.
Masina- ja metallitööstuse TOPi võitja: kogu sektor kukkus suurelt
Masina- ja metallitööstuse TOPi võitja, laevade remondi ja ümberehitusega tegeleva SRC Groupi juht Hannes Lilp ütles, et kuigi kogu sektor kukkus eelmisel aastal pandeemia tõttu suurelt, suutis ettevõte tänu pikaajalisele strateegiale häid tulemusi teha.
Masina- ja metallitööstuse TOPi võitja, laevade remondi ja ümberehitusega tegeleva SRC Groupi juht Hannes Lilp ütles, et kuigi kogu sektor kukkus eelmisel aastal pandeemia tõttu suurelt, suutis ettevõte tänu pikaajalisele strateegiale häid tulemusi teha.