• OMX Baltic−0,1269,62
  • OMX Riga−1,57905,54
  • OMX Tallinn−0,061 753,47
  • OMX Vilnius0,47992,88
  • S&P 5000,555 615,35
  • DOW 300,6240 000,9
  • Nasdaq 0,6318 398,45
  • FTSE 100−0,48 219,65
  • Nikkei 225−2,4541 190,68
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0096,14
  • OMX Baltic−0,1269,62
  • OMX Riga−1,57905,54
  • OMX Tallinn−0,061 753,47
  • OMX Vilnius0,47992,88
  • S&P 5000,555 615,35
  • DOW 300,6240 000,9
  • Nasdaq 0,6318 398,45
  • FTSE 100−0,48 219,65
  • Nikkei 225−2,4541 190,68
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0096,14
  • 30.10.13, 07:30

ÄP: riigihange põhjani läbipaistvaks

Eestil on vaja lähtuvalt Euroopa Liidu direktiividest lähiaastatel muuta oma riigihangete seadust. Sellega seoses on plaanis hankijate seas muuta ka arusaama, mille järgi on olulisim kriteerium riigihanke võitmiseks odavaim hind.
Hind jääb edaspidigi üheks oluliseks kriteeriumiks, kuid Äripäeva hinnangul peavad riigihangete puhul senisest märksa olulisemaks muutuma usaldusväärsus ja läbipaistvus. See puudutab nii konkreetseid hankemenetlusi ja selles osalejaid kui mõtteviisi laiemalt.
Praegusegi riigihangete seaduse eesmärk on tagada hankija rahaliste vahendite läbipaistev, otstarbekas ja säästlik kasutamine, isikute võrdne kohtlemine ning olemasolevate konkurentsitingimuste efektiivne ärakasutamine riigihankel. Paraku on ajapikku just odavaim hind muutunud määravaks ja tihti sisuliselt ainsaks otsustuskriteeriumiks hangete puhul. Selle üks põhjuseks on lihtsus. Teisalt mängib sageli rolli ka hankijate viitsimatus või soovimatus keerukamat ja komplekssemat hanget kokku panna. Ehkki lõppkokkuvõtte tuleks võiks see tulla otstarbekam ja säästlikumgi.
Selline kergema vastupanu teed minek on kaasa toonud märkimisväärselt palju alapakkumisi ja nendest tulenevaid hilisemaid probleeme, alates (konkursivälise) lisaraha küsimisest hanke võitja poolt kuni hanke võitmisega võetud kohustuste täitmata jätmiseni. Hankest hankesse on võit läinud firmadele, meenutame siin näiteks kunagist Faciot, kelle puhul on usaldusväärsuse defitsiit täiesti ilmne. Riigi partneriks peavad aga olema vaid usaldusväärsed firmad. On kindel, et kui ettevõtte ja sellega seotud isikute varasemat tausta, nende usaldusväärsust senisest enam arvestada, saaks osa taolisi probleeme juba eelnevalt välistada.
Teisalt aitaks see kaasa riigi usaldusväärsuse kasvule avalikkuse ja ettevõtjate silmis. Avalikkus saaks enama kindluse, et riik kasutab avalikku raha otstarbekalt. Ettevõtjad aga suurema kindluse, et konkurentsitingimuste efektiivne ärakasutamine ei tähenda seda, et löögile pääseksid n-ö kõlvatu konkurentsi võtteid kasutavad konkurendid.
Riigihangete läbipaistvuse suurendamiseks on lihtsaim moodus lisaks praegu avalikustatavatele materjalidele ja dokumentidele teha pärast võitja väljakuulutamist avalikult kättesaadavaks kõigi konkreetsel riigihankel osalenute pakkumised. See annab kõigile ettevõtjatele võrdse võimaluse end teistega võrrelda. Ettevõtjad saavad nii otsest kui kaudset tagasisidet, mida hinnati ja millele ehk järgmisel korral ise rohkem tähelepanu pöörata.
Vastuväitena võidakse rääkida sellest, et tegemist on ärisaladusega. Samas enamikul juhtudel kaalub avaliku raha kasutamise läbipaistvus praegu sageli lihtsalt teadmatusest või rutiinist ärisaladuseks nimetatavad näitajad üles. Kes ei soovi oma pakkumist avalikumana näha, võivad ju riigihangetest eemale hoida. Kui aga tegemist ei ole otseselt andmetega, mis sisaldavad riigisaladust, on olulised riigi julgeoleku tagamiseks, sisaldavad delikaatseid isikuandmeid, inimeste turvalisust kahjustada võivat teavet vms, peaksid kõik maksuraha kasutavate asutuste poolt läbiviidavad toimingud olema läbipaistvad ja avalikud.
See annab maksumaksjale senisest märksa põhjalikuma ülevaate, milleks tema maksuraha kasutatakse. Koos läbipaistvusega suureneb ka väga oluline avalikkuse kontroll selle üle, kuidas avaliku raha eest erinevaid objekte ehitatakse või kaupu või teenuseid hangitakse.
Autor: 1185-aripaev

Seotud lood

Uudised
  • 22.09.13, 12:02
Riigihange pole raketiteadus
Kas riigihankeid saab korraldada kiirelt, õiglaselt ja tõhusalt? Maanteeameti juht Aivo Adamson leiab, et avalikus sektoris tuleks kindlasti minna alampakkumistelt lisaks hinnale ka kõigi teiste kriteeriumite hindlamise teele.
Uudised
  • 30.10.13, 17:43
Udam: toetame ideed avaldada hankepakkumine täies mahus
Hankija seisukohast lähtuvalt toetame ideed avalikustada riigihankel edukaks tunnistatud pakkuja pakkumus täies mahus, märkis Riigi Kinnisvara ASi juhatuse liige ja haldusdirektor Elari Udam.
Uudised
  • 30.10.13, 18:23
Andres Aavik: riik tahab saada odavaimat hinda
Riik tahab ilmselt väga saada seda kõige odavamat hinda ja on nõus kehva kvaliteedi ja maksmata maksudega, märkis Skanska juht Andres Aavik küsimuse peale, miks riigihangete läbipaistvuse ja usaldusväärsuse osas midagi muutunud ei ole.
Arvamused
  • 07.11.13, 05:33
Hankija peab kaitsma pakkuja ärisaladust
Hankija peab kaitsma pakkuja edastatud konfidentsiaalset teavet, mis eelkõige puudutab tehnika- või ärisaladusi.
  • ST
Sisuturundus
  • 10.07.24, 11:20
Põlvkondade vahetust tuleks hakata varakult planeerima
Kui oled midagi suure hoole ja armastusega üles ehitanud, on loomulik, et soovid tagada ka selle püsimise. Olgu tegemist ettevõtte või perekonna varade edasiandmise planeerimisega, siis LHV privaatpanganduses ollakse oma klientidele toeks, et korraldada põlvkonnavahetus sujuvalt.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele