Birjo Must • 24. märts 2015 kell 12:30

Autofirmade tormiline ralli võib saada järsu lõpu

BMW Saksa tehases valmistatakse uusi mudeleid.   Foto: EPA

Euroopa suurte autotootjate jaoks on aasta alanud tormiliselt – aktsiad on rallinud 30-50% ning pea iga päev avalikustatakse uusi investeerimisplaane. Analüütikute hinnangul on hinnalagi lähedal, sest ettevõtete reaalsed kasvuväljavaated on piiratud.

Kuigi Euroopas kasvas uute autode müük veebruaris aastatagusega võrreldes koguni 7%, siis USAs jäi 5,3% kasv allapoole analüütikute ootusi. Samuti teeb meele morniks jahenev Hiina turg, kust viimastel aastatel on suurt kasvu püütud.

Hiinale otsitakse alternatiive

Saksa luksusautode tootja BMW juht Norbert Reithofer teatas mõned päevad tagasi pressikonverentsil, et firma kasumi kasv tänavu tõenäoliselt aeglustub, kuna Hiina autoturg jaheneb ja ettevõte teeb investeeringud sõidukite heitgaaside vähendamisse.

Mais juhi ametist tagasi astuva Reithoferi hinnangul hellitasid viimaste aastate silmipimestavad kasvunumbrid Hiinas firma ära. Kui veel mõni aeg tagasi oli aastane müügikasv Hiinas 70%, siis mullu kukkus see 16-17%-le ning Reithoferi sõnul aeglustub tempo veelgi. Autotootjatele valmistab peavalu ka asjaolu, et ühe sõiduki pealt teenitud kasum üha langeb.

Mullu ületas BMW käive esimest korda 80 miljardi euro piiri ning kasum küündis 5,8 miljardi euroni. Ettevõtte juhtkonna teatel kasvab firma maksueelne kasum sel aastal aga vaid 5,5-9,9% võrreldes 10% kasvuga möödunud aastal. Citi analüütiku Philip Watkinsi sõnul otsib BMW küll kasvuvõimalusi, kuid tempo jääb aeglasemaks kui varem oodati. Ka Bloombergi analüütikud ei prognoosi autohiiu aktsiale erilist tõusu. Enam kui viiendik aktsiat jälgivatest analüütikutest on andnud sellele müügisoovituse.

Suletakse tehaseid Venemaal

Kesise kasvuga Hiinas ja üldiste kärpekavadega on hädas ka teised Euroopa autotootjad. Esmaspäeval pärast 2,5aastast pausi taas Prantsuse peamisse börsiindeksisse CAC 40 liidetud PSA/Peugeot Citroen on näinud kõvasti vaeva, et müüginumbrid rajale tagasi saada. Viimastel aastatel on firma juht Carlos Tavares vähendanud laovarusid ja kärpinud kulutusi, et jõuda võimalikult kiiresti kasumimarginaali eesmärgini. Hiljuti selgus, et firma suutis mullu pärast kolmeaastast kahjumit lõpuks tagasi tegevuskasumisse jõuda. Selleks tuli aga sulgeda tehaseid ja lasta lahti sadu töötajaid.

Hoolimata edusammudest kukkus ettevõtte aktsia hind möödunud nädalal 4,7%, kuna analüütikute sõnul ootab turg suuremaid ambitsioone. „See on vahva, et nad suudavad teenida raha, kuid nüüd on tarvis näidata, et see raha on ka jätkusuutlik,“ kommenteeris Barclayse analüütik Kristina Church.

Selleks, et müüginumbrid joonel hoida, on pea kõik suuremad autotootjad tõmmanud koomale oma tegevust Venemaal. Volkswagen on üks viimastest autotootjatest, kes teatas sel nädalal, et koondab oma Vene tehases vähemalt 150 töötajat. Volkswageni müük kukkus Venemaal aasta esimese kahe kuu jooksul 27%. Seal omab grupp 11,3% turuosa.

Jaapani autotootjad kolivad Mehhikosse

Jaapani autofirmade aktsiad on sel aastal samuti tõusnud, kuid ralli jääb Euroopa konkurentidest kahvatumaks. Neidki vaevab kesine kasv Hiinas ja seetõttu suunatakse pilk üha enam USAsse. Mitmed suured autotootjad eesotsas Toyota Motoriga laiendavad hoolega oma tootmist Mehhikos sooviga olla USA turule lähemal. Jaapani tootjad maandavad sellega tugevnevast jeenist tekkivat riski, mis paneks muidu põntsu ekspordile ja kasuminumbritele. Samuti jagub seal piisavalt odavat tööjõudu.

Aasta eest avas uue tehase Mehhikos Mazda Motor, mis toodab koostöölepingu alusel Toyotale sõidukeid. Mullu juunis teatasid ka Daimler ja Nissan oma plaanidest ehitada Mehhikosse väikeste sõiduautode tootmise tehas, mis läheb maksma 1,4 miljardit dollarit. Märtsi alguses lubas Volkswagen investeerida 1 miljard dollarit Tiguani linnas asuva tehase laiendamisse.

Uute investeeringute laine on viimastel aastatel meelitanud Mehhikosse ka hulga Jaapani autoosade tarnijaid. Autotootmine on viimase viie aasta jooksul Mehhikos kahekordistunud ja mullu hüppas see aastaga koguni 27%.

Bloombergi analüütikute soovitused  Foto: Äripäev
Hetkel kuum