Pille Ivask • 21 november 2015

Facebooki efekt: kuidas saada noorelt superrikkaks

Facebook ostis WhatsAppi 2014. aastal 22 miljardi dollari eest  Foto: epa

Facebook on rikkaks teinud mitmed oma endised töötajad kui ka need ettevõtjad, kes taipasid õigel ajal oma ettevõtte maha müüa.

Facebook on maailma kuulsaim kui ka kasutatuim sotsiaalmeediavõrgustik, millel on rekordilised 1,55 miljardit igakuist kasutajat. Samuti on tõusutrendi näitamas Facebooki aktsia hind. Lisaks eelnevale on Facebook teinud mitmed oma juhid ning endised töötajad väga rikkaks, kirjutab Forbes.

Statistikast selgub, et 40st USA rikkaimast noorest ettevõtjast kaheksa on olnud seotud Facebookiga ning võivad oma rikkuse suuresti sotsiaalmeediavõrgustiku arvele panna. Nendest kaheksast töötajast viis lahkus aastaid enne seda, kui Facebook börsile läks ning tegelevad nüüdseks juba teiste valdkondade ja ettevõtetega. See aga ei tähenda, et seotus Facebookiga neile endiselt kasu ei tooks.

Edukuse musternäidis on mõistagi üks Facebooki asutajaid, 31aastane Mark Zuckerberg, kelle varade väärtus on kasvanud 47 miljardi dollarini. Viimase 12 kuu jooksul on Facebooki aktsia hind tõusnud 40 protsendi võrra.

Ukrainlase võit

Tõenäoliselt üks suuremaid Facebooki efektist võitjaid on aga Ukrainas sündinud Jan Kum, kes oli piisavalt nutikas, et oma idufirma Facebookile maha müüa ning seeläbi rikkaks saada. Kum on WhatsAppi looja ning müüs oma firma Facebookile 22 miljardi dollari eest maha. Kumi varade väärtuseks hinnatakse 8,8 miljardit dollarit.

Jan Kum on sündinud Ukrainas. 16aastasena kolis Kum koos emaga elama Ameerika Ühendriikidesse. Selleks, et majanduslikult vee peal püsida, pidi noor poiss toidupoes põrandaid pesema.

Kumi hinnangul pidi WhatsApp olema algselt selline kanal, mis võimaldaks inimesel oma tuttavatele ja sõpradele teada anda, millega ta parasjagu tegeleb või kus ta on. Hiljem kujunes aga WhatsAppist välja lühikesi tekstisõnumeid saata võimaldav äpp.

21aastane imelaps

Alla 40aastaste rikaste nimekirja noorim liige on Palmer Luckey, kes oli üksnes 21aastane, kui Facebook temalt 2014. aastal Oculuse ostis. Tegu on riist- ja tarkvaraettevõttega, mis loob vastava platvormi, et kasutaja viia tehisreaalsusse. Luckey müüs Oculuse Facebookile maha 2,3 miljardi dollari eest.

Nüüdseks 24aastane Luckey on juba noorest east peale ehitanud erinevaid tehisreaalsusega seotud tooteid, nende seas kuvarprille. Oma esimese rahastuse kogus Luckey läbi programmi nimega Kickstarter, mida võiks Eesti mõistes võrrelda ehk Hooandjaga. Esimese kuu jooksul kaasas ta 2,4 miljonit eurot. Luckey on öelnud, et loodetavasti jõuavad esimesed kuvarprillid ostjateni juba 2016. aasta alguses.

Facebooki asutajate lugu

Edu on saanud maitsta ka koos Zuckerbergiga Facebooki asutanud Dustin Moskovitz ja Chris Hughes, kelle varade väärtus on vastavalt 9,7 miljardit ja 400 miljonit dollarit. Mõlemad aitasid Zuckerbergil veebisaiti käima lükata ning olid selle loomise juures.

Tänaseks päevaks on Moskovitz asutanud tarkvarafirma Asana, Hughes on aga olnud kaasatud erinevatesse projektidesse, mille seast võib näiteks välja tuua USA president Barack Obama valimiskampaania veebilahenduste eest vastutamise.

Lisaks võib välja tuua ka 35aastase Sean Parkeri käekäigu, kes oli varem rohkem tuntud Napsteri kaasasutajana. Parker tegutses Facebooki juures 2004.-2005. aastal, tema varanduse suuruseks on hinnatud 2,5 miljardit dollarit. Viimastel aastatel on Parker rohkem heategevusele keskenduma hakanud.

Facebooki tootehalduse osakonna endine asepresident Matt Cohler tegutses sotsiaalmeedia ridades 2005.-2008. aastani. Nüüdseks on temast saanud arvestatav investor, näiteks on ta seotud nii Dropboxi, Quora kui ka Instagramiga. Tema varade väärtuseks hinnatakse 600 miljonit dollarit.

Maailma kaks noorimat miljardäri, 25aastane Evan Spiegel ja 27aastane Bobby Murphy oleksid peaaegu Zuckerbergi kampa saanud. Zuckerberg pakkus 2013. aastal Snapchati loojatele kolm miljardit dollarit. Spiegel ja Murphy laususid toona, et nemad pole lühiajalisest kasumist huvitatud ning risk tasus end ära – Snapchati turuväärtus on nüüdseks kerkinud 16 miljardi dollarini. Mõistagi on ka mõlema noormehe varanduse väärtus tõusnud, olles vastavalt 2,1 ja 1,8 miljardit dollarit.

Hetkel kuum