Pikemat aega on USA kahe suurema autotootja - Ford Motor ja General Motors - aktsiad kaubelnud väga odavatel tasemetel. Esimese kvartali head tulemused muutsid nende aktsiad veelgi atraktiivsemaks ning isegi kolmas suur tegija, Fiat Chrysler Automobiles, on väärt kaalumist.
Ford, Fiat Chrysler ja General Motors näitasid kõik häid esimese kvartali tulemusi ning firmad testivad agaralt ka tulevikutehnoloogiaid. Vaatame üle kõik kolm autotootjat ja uurime, kas aktsiad võiks olla investeerimist väärt.
Ford
Ford tuli oma esimese kvartali majandustulemustega lagedale üle-eelmisel neljapäeval ning kohe lennutasid need aktsia hinna 3% kõrgemale. Ford teenis kolme kuuga puhaskasumi 2,5 miljardit dollarit ehk üle kahe korra rohkem kui mullu. Firma käive hüppas 11%, 37,7 miljardi dollarini.
USA suuruselt teine autotootja kulutas suure hulga raha oma populaarseima sõiduki Ford F150 uuendamiseks ning lõpuks on see hakanud ära tasuma. F150 on endiselt kaugelt kõige populaarsem pikap Ühendriikides ja firma kõige kasumlikum sõiduk. Kasumile aitas kaasa ka Fordi linnamaasturite populaarsus ning üleüldine 8,4% müügikasv Põhja-Ameerikas.
Tulemusi soodustas parim kvartal Euroopas pärast 2008. aastat. Firma teenis “vanal mandril” 434 miljoni dollarilise maksueelse kasumi. Hästi läks ka Aasias, kus kasum kahekordistus 220 miljoni dollarini.
Kehvasti läheb Fordil Lõuna-Ameerikas, Aafrikas ja Venemaal, kuid see pole iseäralik ainuüksi Fordile, vaid kogu autotööstusele.
General Motors
GMile puhusid esimeses kvartalis vastutuuled, kuid firma suutis sellele vaatamata edasi rühkida. Kuigi GMi müügimaht kahanes esimeses kvartalis kahel suuremal turul – USAs ja Hiinas –, siis tänu kallimate autode müümisele suutis firma näidata 1,95 miljardi dollarilist puhaskasumit. Mitte kunagi varem pole GM esimeses kvartalis nii suurt kasumit teeninud.
Aastaga võrreldes kasvas firma käive 4%, 37,3 miljardi dollarini ning kasum rohkem kui kahekordistus 1,95 miljardi dollarini.
General Motors teenib kolmveerandi oma müügist Hiinast ja USAst, kuid Euroopas on firma lõpuks jõudnud nulli. Tegu on suure saavutusega firma jaoks, mis on üle kümne aasta kannatanud kahjumeid Euroopas. Lõuna-Ameerika on endiselt kehvas seisus, kuid tänu hästi ajastatud koondamistele ja muudele kokkuhoiumeetmetele oli kahjum väiksem kui mullu.
Fiat Chrysler
Fiat Chrysler pole endiselt väga heas finantsseisus, kuid läinud kvartal võimaldas neil vahet oma kahe Detroiti konkurendiga koomale tõmmata. Firma suurendab müüki juba kuuendat aastat järjepanu oma suurimal turul USAs eelkõige tänu Jeepi brändile.
Fiat Chrysleri koondkasum oli 540 miljonit dollarit, mis tuli peaaegu täielikult USAst, sest teistel turgudel nagu Aasia, Lõuna-Ameerika ja Euroopa teenis firma väga tagasihoidliku kasuminumbri. Mullu oli firma kogukasum üksnes 30 miljonit dollarit. Fiat Chrysleri käive kasvas 3%, 30,2 miljardi dollarini, kuid kaks kolmandikku sellest rahast tuli Põhja-Ameerikast.
Kokkuvõte
Kõigi kolme firma väljavaadete ja aktsia omamise kohta on positiivseid ja negatiivseid tegureid. Investorite meelestatus autotööstusesse on üsna negatiivne. Kui Fiat Chrysleril on olnud ridamisi probleeme, siis Ford ja General Motors on saanud nautida märkimisväärselt kasvanud USA ja Hiina turgu ning suurendada kasumit ja käivet.
Sellele vaatamata on kõigi kolme firma aktsiad vägagi odavad, Fordil on ettevaatav kasumi-hinna suhe (P/E) 6,52, General Motorsil 5,51 ja Fiat Chrysleril 4,39. Võrdluseks, USA suurima aktsiaindeksi S&P 500 ettevaatav P/E on 17,8. Indeksi keskmine dividenditootlus on 2,17%, samas kui General Motorsil on 4,7% ning Fordil 4,3%. Fiat Chrysler ei maksa dividendi. Autotööstuse keskmine P/E on 13,0 ning dividenditootlus 3,3%. Seega kõik kolm USA autotootjat kauplevad mitu korda odavamal tasemel võrreldes üldise turuga ja kaks korda odavamalt ülejäänud autotööstusega võrreldes. Peale selle maksavad Ford ja GM tööstuse kohta suhteliselt heldet dividendi.
Mõistagi ei ole need riskivabad investeeringud. USA majandus kasvas esimeses kvartalis aastaga vaid 0,5% ning paljud eksperdid hoiatavad, et autoturg võib tänavu saavutada oma tipu. Hiinas on samuti probleeme – kasv ei ole enam nii kiire, kasumimarginaalid kahanevad ja valitsus reguleerib üha karmimalt heitgaaside emissioone. Ometi ei ole praegu näha, et USA autoturg võiks hakata kahanema, vaid pigem jääb väikese kasvuga turuks. Hiina autoturg jätkab kasvamist, kuigi see ei ole enam nii võimas kui varem.
Kindlasti tasub arvestada ka kõigi kolme firma tehnoloogilist arengut, sest autotööstus on kümne aasta pärast märgatavalt teistsugune kui praegu. Siin on kõigil kolmel üsna head võimalused läbi lüüa. GM on juba löönud käed Lyftiga, et arendada välja isesõitvaid autosid, ning hiljuti ostis selles vallas tegutseva idufirma Cruise Automation. Ka Ford arendab isesõitvat autot ning hiljuti lõi lobigrup koos Volvo, Alphabeti, Uberi ja Lyftiga, et propageerida isesõitvaid autosid.
Kuigi Fiat Chrysler pole oma tehnoloogiaga kuigi kaugele jõudnud, ilmusid eelmisel nädalal teated, et firma on edasi liikunud kõnelustes Google’iga, kes otsib oma isesõitvatele autodele tootjat, kuna tal endal pole soovi autosid ehitama hakata. Google on siin kindlasti tööstuse juhtfiguur ja leping nendega oleks Fiat Chryslerile monumentaalse tähtsusega.
Praegu on kahtlemata huvitav aeg olla autotööstuses, olgugi see kas või lihtsa aktsionärina. See toob omakorda kaasa riske, sest me ei tea, kel õnnestub uuenenud automaailmas kõige edukamalt läbi lüüa. Küll aga on Fiat Chrysleri, Fordi ja GMi võimalused praegu üsna head. Kõigi kolme firma aktsiad on minu hinnangul põhjendamatult odavad. Investor, kes ei usu Hiina ega USA majanduse kahanemisse või kokkukukkumisse, võiks kas või portfelli hajutamise mõttes kaaluda ükskõik millist neist kolmest autotootjast oma portfelli täienduseks.
Seotud lood
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus
Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le
Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.