USA majandus on end finantskriisist tasahaaval välja rabelenud ja kõigi nende aastate jooksul toetunud autotööstusele ja autoturu kasvule. Nüüd paistab, et tugisammas hakkab mõranema.
- USA autoturg on laenuraha peal rallinud, kuid ees ootavad raskemad ajad. Foto: EPA
Ameerika Ühendriikide majanduse kasvades on üha rohkem inimesi asunud autosid välja vahetama ning see on tekitanud laenupakkujate seas rohkesti konkurentsi, mis omakorda on kaasa toonud lahjemad laenutingimused ja suurendanud hapude laenude osakaalu. Nii leidis värskes raportis reitinguagentuur S&P Global Ratings.
Autolaenud on muutunud kergemini kättesaadavaks ja riskilaenude (subprime) hulk, mis on maksmata üle 60 päeva, tõusis augustis 4,85 protsendini. Tegu on suurima numbriga alates 2010. aastast, kui majandus oli alles poolel teel august välja. Aasta tagasi oli see näitaja 4,14 protsenti.
5,2
protsenti kõigist USA autolaenu taotlustest lükati juuniga lõppenud 12 kuu jooksul tagasi. Eelmise aasta oktoobriga lõppenud aasta jooksul oli see number veel 11,1 protsenti.
S&P Global teatas, et nad võivad olla sunnitud osa riskilaenude põhjal ülesehitatud kõrge tootlusega väärtpabereid alla hindama, sest laene öeldakse rohkem üles ja maksetega hilinetakse sagedamini.
See on mõistagi muutnud investoreid ettevaatlikuks. On neid, kes usuvad autolaenuturu jätkuvasse halvenemisse ja kes otsivad võimalusi panustada selle vastu. Paljuski sarnaselt kinnisvarakriisiga, kus kriisi tekkimisele panustajad teenisid ulmelisi summasid. Neist tehti hiljuti isegi Oscari võitnud film “The Big Short”.
Pärast finantskriisi on kodulaenude pakkujad kohustatud tegema kindlaks, et laenutaotleja suudab oma võla tagasi maksta, kuid näiteks autolaenu andmisel sellist kohustust pole. New Yorgi Föderaalreservi andmeil lükati juuniga lõppenud 12 kuu jooksul tagasi kõigest 5,2 protsenti kõigist autolaenu taotlustest. Eelmise aasta oktoobriga lõppenud aasta jooksul oli see number 11,1 protsenti.
"Laenukahjumid suurenevad"
On ka selge, et nn riskilaenude maht on märkimisväärselt kasvanud. Finantsettevõtte Equifax andmeil anti 2015. aastal välja 109,5 miljardi dollari väärtuses riskilaene autode ostmiseks. Võrreldes 2014. aastaga oli seda 11% rohkem ning 2010. aastaga võrreldes hirmuäratavad 124%.
Pärast kuut aastat kestvat tõusu on USA autoturg lõpuks küllastunud ja näitab aeglustumise märke. Üha rohkem autotootjaid pakuvad fantastilisi soodustusi uutele autodele, mistõttu on kasutatud autode hinnad hakanud ka langema. See tähendab, et laenu tagatiseks olevate autode väärtus väheneb ja laenuandjate kahjumid kasvavad.
Fitchi andmeil tõusid riskilaenude kahjumid augustis 8,35 protsendini, mis on kõrgeim näitaja alates 2010. aastast. Selle numbri hulka arvestatakse ka tagasi võetud ja maha müüdud sõidukid. Fitch ennustab, et aasta lõpuks võib see number tõusta 10 protsendini.
“Laenukahjumid suurenevad, selles pole mitte mingit kahtlust,” ütles Fitch Ratingsi vanemdirektor Hylton Heard ajalehele The Wall Street Journal.
Selle aasta esimese üheksa kuuga kahanesid kuni kaheksa aastat vanade autode hinnad aastases võrdluses 3,6 protsenti, selgus J. D. Poweri uuringust. “Tegu on esimese korraga alates 2008. aastast, kui autode hinnad on üldse langenud,” kommenteeris uuringus J.D. Poweri analüütik Larry Dixon.
Kinnisvaramull ei kordu, kuid ohtlik on ikka
Kasutatud autode turul tuleneb suurem pakkumine suurest hulgast kasutusrendiga ostetud autodest, arvavad eksperdid. Tänavu prognoositakse, et kasutusrendi lõppedes jõuab USA turule ühtekokku 3,1 miljonit autot ehk 33% rohkem kui mullu. Inimesed eelistavad üha rohkem kasutusrenti. Kui 2009. aastal oli kõigist müüdud autodest 13,5 protsenti ostetud kasutusrendiga, siis tänavu teises kvartalis oli see number rekordilised 31,4 protsenti.
Siinjuures tuleb mõista kahte asja. Esiteks, jah, autolaenude turg USAs on väga suur. Tänavu tõusis autolaenude maht Ühendriikides üle triljoni dollari. Teisalt on autolaenude turg kodulaenu turuga võrreldes ikkagi 14 korda väiksem ja mingisugune mulli lõhkemine ei saa omada sellist mõju nagu kinnisvarakriis 2007. aastal.
Kui arvestada Ühendriikide ja globaalse majanduse nõrka olukorda, siis negatiivne sündmus autolaenu turul võib omada märksa suuremat mõju, kui esialgu paistab.
Eksperdid pole suutnud kokku leppida, kas praegu on juba mingi mull autolaenu turul USAs, kuid selle varajased ilmingud paistavad kindlasti välja. Kui arvestada Ühendriikide ja globaalse majanduse nõrka olukorda, siis negatiivne sündmus autolaenu turul võib omada märksa suuremat mõju, kui esialgu paistab.
Asjatundjate sõnul leiab autolaenu turu tõeline test aset siis, kui Ühendriikide majandus peaks langema hakkama. Senini suudetakse võib-olla vastu pidada, kuid languse korral tekib ilmselt finantssektoris suuremaid probleeme kahjumite kuhjumisega ja sellel on mõju absoluutselt igale ülejäänud sektorile USAs ning lõpuks kogu maailma majanduses.
Kes on huvitatud teemaga lähemalt tutvuma, sel soovitan vaadata USA huumorisaate
Last Week Tonight with John Oliver augustikuist episoodi autolaenu turust.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.