Wal-Mart – kuidas taaselustada dinosaurust?

Wal-Mart pingutab, et e-kaubanduses Amazonile järele jõuda.  Foto: EPA
Fredy-Edwin Esse • 22 veebruar 2017

Kuigi teised ketid on komistanud, mõni isegi pikali kukkunud, on Wal-Mart Stores turu vastutuulele vaatamata suutnud edukalt edasi toimetada ja võtnud nüüd sihikule teise hiiu – Amazoni.

Aasta viimane kvartal on tüüpiliselt kriitiline paljudele jaemüüjatele ning Ameerika Ühendriikides on juba ridamisi suuri kaubamajakette tulnud välja pettumust valmistanud tulemustega. Maailma suurim jaemüüja Wal-Mart suutis seevastu rohkem inimesi meelitada oma füüsilistesse poodidesse ning ühtaegu suurendada veebipoe müüki ligi kolmandiku võrra.

Kõigi suurte traditsiooniliste jaemüüjate kadedus ja sihtmärk on Amazon, kellele kuulus mullu lausa 33% USA online-müügi turust. Eelmise aasta suvel kirjutasin Wal-Marti ponnistustest suurendada enda osakaalu online-müügi turul ja viimase kvartali näitel on neil see õnnestumas.

Euromonitori andmeil tõusus Wal-Mart mullu Amazoni järel USA suuruselt teiseks online-jaemüüjaks, möödudes seda kohta pikka aega hoidnud eBayst. Wal-Martile kuulub nüüd 7,8% ning eBayle 7,4% turust. Samas on Wal-Marti veebimüügi osakaal kogukäibest vaid 3%, mis näitab, et ruumi areneda on veel kõvasti.

“Me usume, et Wal-Mart jätkab enda jaoks kriitilist kasvu online-müügi turul,” kommenteeris uudisteagentuurile AP Moody’se jaemüügi analüütik Charlie O’Shea

Wal-Marti turuväärtus on aastaga kasvanud.  Foto: Äripäev

Wal-Mart ostab kokku idufirmasid

Wal-Mart on suuresti läbi töötanud kogu enda veebis ostlemise kogemuse ning ostnud ära veebimüügis teatud tugevusi omavaid väiksemaid konkurente. Juhtkond üritab agressiivselt kasutada ära oma suure poevõrgustiku mõjuvõimu, et paremini edendada ka veebimüüki.

“Me liigume kiiresti edasi, et muutuda rohkem digitaalseks ärikontserniks ja teenindada paremini oma kliente,” kirjutas kvartaliaruandes firma tegevjuht Doug McMillon.

Läinud aastal ostis Wal-Mart 3 miljardi dollari eest online-müügi keskkonna Jet.com eesmärgiga meelitada ligi nooremaid ja jõukamaid kliente. Hiljem lisati portfelli veel 70 miljoni dollari eest jalatsite online-müüja ShoeBuy.com ning 51 miljoni dollari eest matkavarustuse müüja Moosejaw'. Lisaks suurendas firma osalust Hiina suuruselt teises e-kaubanduse ettevõttes JD.com.

Wal-Mart aga ei ole osturallit lõpetanud, vaid otsib jätkuvalt uusi idufirmasid, mida osta, ütles Jet.com-i asutaja ja praegu Walmart.com-i vedav Marc Lore. Juhi sõnul tegeleb firma endiselt Walmart.com-i ja Jet.com-i konsolideerimisega, et kasu lõigata Wal-Marti hiiglaslikust tarnevõrgustikust ning jagada veebis tootevalikut.

Rohkem kliente, vähem kasumit

Amazon on kuulus enda n-ö lojaalsusprogrammi Prime poolest, kus inimesed maksavad aastas 99 dollarit liikmeks olemise eest, kuid seevastu saavad suurel hulgal tooteid tellida kahepäevase tasuta kojuveoga ja kasutada Amazoni muusika ja video voogedastuse teenust. Wal-Mart pakub praegu tasuta kahepäevast kojuvedu vaid kõige populaarsematele toodetele ning tellimuse suurus peab olema üle 35 dollari.

Wal-Marti uued ideed ja strateegiad tunduvad online-müügi turul vilja kandvat, sest neljandas kvartalis kasvas veebimüük aastases võrdluses 29% ehk kolmandat kvartalit järjest. Kolmandas kvartalis oli müügi kasv 20,6%.

Nagu sai mainitud, siis online-äri osakaal on endiselt imeväike ja põhiraha teenitakse füüsilistes poodides kauba müümisega. Sellel rindel sai neljandas kvartalis (Wal-Marti kvartal lõppes 31. jaanuaril) veidi häid uudiseid kuulda, sest vähemalt aasta lahti olnud poodide müük kasvas USAs 1,8%. See oli kümnes järjestikune kvartaalne kasv. Klientide poodi meelitamiseks oli firma sunnitud paraku ohverdama kasumit, mistõttu langes puhaskasum aastases võrdluses 18%.

Pool aastat nullimängu

Tulles aktsia juurde, siis firma edusammud e-kaubanduses on kindlasti rõõmusõnum ja peaks veenma praeguseid investoreid aktsiat pikaajaliselt edasi hoidma. Augusti lõpus kirjutasin, et ei näe põhjust aktsiat osta ja pärast seda kukkus aktsia jaanuari lõpuks 8%. Vaid viimase kolme nädala väga tugev tõus on aidanud aktsia põhimõtteliselt samale tasemel, kus see oli augustis. Seega nullimäng ja ma endiselt ei näe põhjust Wal-Marti aktsiaid enda portfelli soetada.

Hea uudis on see, et firma suurendas dividendi 2% võrra, mis tähendab, et nüüdseks on dividendi tõstetud 44 aastat järjest. Uhke number, aga loeb dividenditootluse number ja see on 2,8% peal suhteliselt madal. See ei tohiks kedagi ärgitada ainuüksi dividendi pärast aktsiat ostma.

Ettevaatav kasumi-hinna suhe (P/E) on poole aastaga tulnud 18 pealt alla 16,5 peale, mis on endiselt veidi kõrgem kui sektori keskmine. Nii et ka P/E põhjal pole aktsias mingit peidetud väärtust.

Ma näen asja niimoodi, et Wal-Mart on tubli ja kindel ettevõte, mis aitab osal investoritel hajutada portfelli suhteliselt madala riskiga. Veebimüügist tulenev kasv on positiivne ja aitab rahustada aktsia ümber levivat negatiivset meelestatust, kuid firma põhiäri on endiselt füüsilistes poodides kauba müümine, mis toob neile leiva lauale. Seal paraku erilist kasvu näha ei ole.

Hetkel kuum