Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tencent ja Alibaba astuvad USA konkurentide varbale
Investorite huvi on lisaks USA tehnoloogiaettevõtetele nagu Amazon, Google ja Microsoft üha enam fokuseeritud ka Hiina konkurentidele Alibaba ja Tencent Holdings.
Kuigi Alibaba ja Tencent on aastaid domineerinud Hiina turul, on nende ampluaa üha laiem ning tegevus võtmas globaalseid mõõtmeid. See tähendab, et investorid on Hiina suurettevõtted enda jaoks avastanud. Nagu kirjutab New York Times: Alibabast ja Tencentist on saanud investorite “kullakesed”.
Alibaba ja Tencent kuuluvad maailma väärtuslikemate ettevõtete hulka. Võrdluseks: mõlema väärtus on eraldi võttes suurem kui näiteks Intelil, Ciscol või IBMil.
Kui Ameerika tehnoloogiaettevõtted on valdavalt suunatud lääneriikidele, siis Tencent ning Alibaba on algusest peale fokuseeritud peamiselt Hiina turule. Ja miks ei peakski – seal on 700 miljonit online-kasutajat ehk potentsiaalset klienti. Lisaks veedavad hiinlased uuringute kohaselt Internetis rohkem aega kui ameeriklased.
Hiina ettevõtete eelised
Riskikapitaliettevõtte GGV Capital partner Hans Tung tõdes New York Timesile antud intervjuus, et kätte on jõudmas aeg, mil “Hiina on viimaks ometi Internetiga jõudnud USAle järele.” Tung tõdes, et peamine eelis, mida Alibaba ja Tencent Hiinas naudivad, on see, et alternatiive neile on üsna vähe. See tähendab, et inimesed šoppavad internetis peamiselt Alibabas ning maksavad Tencenti kaudu.
Alibaba ning Tencenti tõus on märkimisväärne. Varsti on Tencentil miljard kasutajat, mis tähendab, et tegu on Facebooki järel seni ainsa sotsiaalmeediavõrgustikuga, mis on suutnud ületada miljardi kasutaja piiri. Täpsustuseks: Facebooki kasutajate arv jääb kahe miljardi juurde. Tencent andis hiljuti teada, et nende sõnumisaatmisäpi WeChat kasutajate arv kuus on umbes 960 miljonit. Lisaks sõnumisaatmisele saab WeChati kaudu ka maksta.
Alibabal on igakuiseid kasutajaid 500 miljonit. Nii Tencenti kui Alibaba käive on viimase aastaga tõusnud 50%.
Siiski tuleb Tencenti ja Alibaba puhul märkida, et ettevõtted saavad väga palju kasu sellest, et nende suurkonkurendid on Hiinas keelatud. Lisaks on hiina kultuur neile sobilik: keegi ei viitsi arveldada sularahaga, vaid nii restoranis kui ka poes ja internetikaupluses kasutatakse maksevõimalusena telefonimakset. Telefoni teel rendivad hiinlased ka jalgratast ning teevad isegi investeeringuid. Selline arveldamiskultuur on vesi Hiina tehnoloogiagigantide veskile.
Tencenti ja Alibaba puhul toovad analüütikud välja ka probleeme. Esiteks ei saa Hiina turg kasvada igavesti ning kuskil tuleb tahes tahtmata piir ette. Lisaks kasvab New York Timesi andmeil Hiina valitsuse surve Tencentile ja Alibabale, et nood koguksid inimeste harjumuste ja tegevuste kohta üha enam andmeid, et seejärel rahva üle suuremat kontrolli saada.
Alibaba kasvab suuremaks kui Amazon?
Eelnevast hoolimata ei jäta analüütikud kasutamata võimalust ennustada, et Alibabast saab ühel päeval suurem ettevõte kui Amazon. CNN Money kirjutab, et pärast seda, kui Alibaba avaldas oodatust palju paremad kvartalitulemused, on ettevõtte aktsia tugevalt rohelises püsinud. Aktsia on tõusnud tänavu 90% ning ettevõtte väärtus jääb praegu 420 miljardi juurde. Amazoni aktsia on tõusnud 30% võrra ning ettevõtte väärtus jääb praegu 465 miljardi manu.
Tõsi, see poleks esimene kord, kui Alibaba Amazonist rohkem väärt on. Septembris 2014 oli Alibaba väärtus börsile minnes üle 230 miljardi dollari. Samal ajal jäi Amazoni väärtus 150 miljardi dollari juurde. Aasta hiljem sai Alibaba aktsia aga suure löögi, kui levisid kuuldused, et veebisaidil müüakse vuhveltooteid. Samal ajal jätkas Amazon võimsat kasvu ning alles nüüd on Alibaba suutnud USA konkurendile tõeliselt lähedale saada.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.