Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hiiglased muudavad suunda

    Kaks suurt ja rahvusvahelist ettevõtet – McDonald's ja Coca-Cola – on tarbijate maitse ning tervisliku eluviisi populaarsuse tõttu kogenud käibe märkimisväärset langust. Nii suurte ettevõtete ümberpööramine on kohmakas ja aeganõudev. Kui McDonald'sil on esmane positiivne tulemus juba näha, siis Coca-Cola puhul tuleb veel oodata.

    Eesti McDonald'sites olevad tellimisekraanid näitavad, kuhu globaalne kiirtoidukett on viimaste aastate jooksul liikunud. Suurem digitaliseerimine, lihtsam ja odavam menüü ning suurem efektiivsus.
    Kui ettevõtte praegune juht Steve Easterbrook 2015. aastal ametisse astus, oli McDonald's kriisis. Restoranide turuosa oli languses nii Aasias, Euroopas kui ka USAs, kus see kukkus  17,4 protsendi pealt 2012. aastal 15,4 protsendile 2016. aastal. Levis arvamus, et McDonald's lükatakse kiirtoidukettide troonilt minema.
    Finantskriisist olid edukamalt väljunud kiirtoiduketid, mis suutsid ajaga paremini kaasas käia. Populaarsust kogusid tervislikumad menüüd, digitaalsed lahendused ning toidu kojuvedu. 
    Uus suund
    Easterbrook viis ametisse saades ellu hulga muutusi. Plaani võeti frantsiisis olevate restoranide arvu suurendamine 83% pealt 95% peale – protsess, mis on veel pooleli. Hiinas ja Hongkongis müüdi 1750 raskustest restorani, milles jäeti alles 20% osalus.
    Turuosa mindi võitma madalama hinna abil. Selleks toodi välja USAs dollarimenüü ning Eesti näitel euromenüü. Samuti lihtsustati menüüvalikut. Koduturul oli menüü paisunud tohutuks – valikus oli ligi 200 erinevat toodetValikusse ilmusid salatid ja muud tervisliku suunaga toidud. Kana McNuggetsitest eemaldati sünteetilised säilitusained.
    Digitaalse lahendusena ilmusid restoranidesse suured tellimisekraanid. Lisaks hakati 25 000 restoranis katsetama telefonirakenduse kaudu tellimist ja maksmist. Varem sai telefonist vaadata vaid menüüd ja allahindlusi.
    Toidu kojuveo abil proovitakse Easterbrooki sõnul osa saada 100 miljardi dollarilisest turust. Suurt potentsiaali nähakse Inglismaa, Prantsusmaa, Saksamaa ja Kanada kojuveoturul. Easterbrooki sõnul tulevad kojuveo tellimused päeva lõpus – ajal, mil restoranides on niigi vaikne.
    Esimesed viljad
    Uus strateegia on hakanud end ära tasuma. USA turul suudeti lõppenud aastal esimest kordsa alates 2012. aastast klientide arvu suurendada. Võrreldav müük USA restoranides kasvas lõppenud aasta igas kvartalis 4–7 protsenti, globaalne võrreldav müük kasvas 5,3 protsenti.
    Konsolideeritud aastane käive langes 7% võrra. Siin mängivad rolli ka müüdud Hiina restoranid, mis veel käibes kajastuvad. Kuid kukkuvast käibest on kiiremini vähenenud tegevuskulud, mis kukkusid lõppenud aastal 21% jagu ning kasum aktsia kohta tõusis 17%, 6,37 dollarile.
    Lõppenud aasta puhaskasum tõusis 11%, 5,2 miljardile dollarile.
    McDonald's on suurendanud dividendi viimased 41 aastat. Dividendi tootlikkus on praegu 2,56% peal. Samuti on suudetud pika aja jooksul end efektiivsemaks ja kasumlikumaks muuta.
    Coca-Cola pudeldamisäride müük on käivet vähendanudFoto: Äripäev
    Mida suudab Coca-Cola?
    Warren Buffett märgib 1989. aasta kirjas aktsionäridele, kuidas ta kolmekümnendatest alates nägi Coca-Cola levikut üle maailma tekina levimas – oleks ta ainult varem investeerida taibanud. Veidike varem oli uus juhtkond omapärase turunduse ja finantside juhtimise sümbioosina suutnud Coca-Cola globaalset müüki plahvatuslikult kasvatada.
    Nüüdseks on Coca-Cola müügis kõigis riikides peale Kuuba ja Põhja-Korea. Praegu on ettevõtte jaoks põhiküsimus, kas suudetakse oma peamisest joogist Coca-Colast kaugemale liikuda.
    Ettevõttele valmistavad raskust üle maailma kasutusele võetavad magusamaksud, mis ettevõtte põhibrändi müüki kahandavad. Samuti ootavad investorid, et ettevõte kasvataks oma 24% suurust kasumimarginaali.
    Suund efektiivsuse poole
    Efektiivsusmeetmed on juba tarvitusele võetud. 2019. aastaks on plaanis säästa 3,8 miljardit dollarit. See tähendab suures osas ettevõtte pudeldamisäri müümist, et saaks keskenduda kasumlikumale joogikontsentraatide ärile. Käibes tähendab see enam kui 7 miljardi dollari suurust kukkumist.
    Teine suur muutus on liikumine eemale Coca-Cola joogibrändist. Suvel moodustasid Coca-Cola, Sprite ja Fanta 72 protsenti ülemaailmsest tulust.
    Kuid magusate gaseeritud jookide müük on kahaneb. The Economisti andmetel ületas 2016. aastal pudelivee müük esimest korda gaseeritud limonaadide oma.
    Coca-Cola eelmine juht alustas probleemiga tegelemist ja vähendas jookide suhkrusisaldust. Toodete portfelli on küll suurendatud, kuid müügi poolest on see ikka Coca-Cola poole kreenis.
    Ning pole kindel, kas Coca-Cola turundusvõlu hakkab tööle teiste brändide puhul. Ning magusatest jookidelt eemale liikumine võib vähendada ettevõtte tulusust. Tervislikud koostisosad maksavad rohkem ja vähendavad kasumimarginaali. Pudelivesi on näinud kõige suuremat kasvu, kuid selle kasumimarginaal eriti madal.
    Dividendikuningas
    Sellele vaatamata on Coca-Cola üks väärtuslikumaid brände maailmas ning maailma suurim jookide tootja. Ettevõttele kuulub enda välja töötatud või litsentsi alusel rohkem kui 500 mittealkohoolset jooki. Ettevõte müüb oma tooteid rohkem kui 200 riigis ning tema 21 brändi toovad aastas sisse rohkem kui 1 miljardi dollari eest. Seetõttu on ta positsioonis, kus üle pika aja on võimalik hindu tõsta.
    Suurt kasvupotentsiaali pakuvad arenevad turud, nagu India ja Hiina, kus orgaaniline käive kasvas vastavalt 6% ja 2%.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Suurpank langetas tehnoloogiahiiglaste hinnangut
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.