• Jaga lugu:

    Riigifirmade kohtuvaidlus näitab riigi nõrkust omanikuna

    Eraomanik ei lubaks oma kahel ettevõttel kohtus vaielda, kuid minister Kadri Simson kas ei suuda või ei soovi riigi esindajana omaniku huve kaitsta.

    Foto: Anti Veermaa
    Möödunud nädal tõi avalikuks kahe riigifirma tüli, kui Eesti Raudtee esitas varem EVR Cargo ärinime kandnud kaubaveofirma Operail vastu kohtusse hagiavalduse, milles nõuab 6,4 miljoni euro tasumist. Vaidlus käib tehniliste detailide üle, kuid selle keskmes on viimase kolme aasta jooksul osaliselt saamata jäänud kasutustasu.
    Äripäev leiab, et ühele omanikule kuuluvad ettevõtted peaksid saama oma asjad klaaritud ka kohtuväliselt. On maksumaksja raha ja kohturessursi põhjendamatu raiskamine lahendada vaidlust kohtus, kui piisama peaks osaliste tõsisest vestlusest ministri kabinetis.
    Nii Eesti Raudtee kui ka Operail on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalasse kuuluvad äriühingud. Kuigi tegu on kahe iseseisva ettevõttega, on neil ometi ühine omanik – Eesti riik ehk maksumaksjatena meie kõik. See tähendab, et mõlema ettevõtte kõrgeim juhtimisorgan ehk aktsionäride üldkoosolek asub Tallinnas Suur-Ameerika tänaval majandus- ja taristuministri kabinetis. Just selles kabinetis oleks tulnud vaidlus lahendada.
    Skisofreeniline vaidlus iseendaga
    Selle asemel hakkavad õigust kohtus taga ajama mõlema ettevõtte palgatud tippadvokaadid. Groteskne olukord, kus maksumaksja maksab sisuliselt palka nii ettevõtete juhtidele, ettevõtteid kohtus esindavatele advokaatidele kui ka kohtunikele ja ametnikele, et välja selgitada, kas ta peaks oma raha hoidma vasakus või paremas püksitaskus. Seda skisofreenilist vaidlust iseendaga peegli ees võib ju olla naljakas vaadata, kuid etenduse pileti eest maksumaksjana maksta ei tahaks.
    Kui ettevõtete juhtide kohustus ongi seista eelkõige oma firma huvide eest ning vajadusel kuni kohtuni välja vaielda, siis omaniku huve peab kaitsma üldkoosolek – ehk praegusel juhul minister Kadri Simson. Tema peab suutma näha ka suuremat pilti ning seisma maksumaksja huvide eest, vajadusel oma sõna jõuliselt maksma pannes. Kindlasti ei ole maksumaksja huvides selles kohtuvaidluses raha põletamine. Eraomanik ei laseks oma kahel ettevõttel kohtus vaielda.
    Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium aga soovib end sellest vaidlusest taandada, leides, et ministeeriumil ei ole põhjust sekkuda juhatuse tasandi otsustesse. "Tegemist on kahe ettevõtte vahelise ärivaidlusega, mille lahendab kohus," ütles ministeeriumi kommunikatsioonijuht Rasmus Ruuda Postimehele antud kommentaaris. Kui nii, siis milleks me hoiame palgal ministrit, kes omaniku huve esindada ilmselgelt kas ei suuda või ei soovi.
    Erastame need ettevõtted ära
    Kui selles kohtuvaidluses proovida midagi positiivset näha, siis ehk ainult ilmekat näidet sellest, kuidas riik on võimetu käituma äriühingute efektiivse omanikuna. See võiks olla jõuline argument riigifirmade erastamise poolt. Ka see, et vaidluse keskmes olev rahaline nõue on tekkinud aastaid tagasi ning seda ei ole vahepealsete auditeerimiste käigus avastatud, näitab Eesti Raudtee juhtimise kvaliteeti.
    Riik on halb omanik. Uuringud kinnitavad, et riik omanikuna on reeglina vähem motiveeritud tegelema innovatsiooni ja efektiivsusega, korruptsioonioht on suurem. Eesti Raudtee erastamisest on meil valulik kogemus olemas, kuid mis kehvasti, see uuesti. Kui taasriigistamisest möödunud aastad on midagi tõestanud, siis seda, et riik omanikuna hakkama ei saa.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Aimar Ventsel: Kesk-Aasia õppetund – autoriteet pole jumalast antud
Pikemas perspektiivis on parem mõnevõrra võimu jagada, selmet panna alluvaid ihaldama absoluutset võimu pakkuvat ülemuse ametit, et siis ise sama autoritaarselt kõigile koht kätte näidata, kirjutab Kasahstani värske näite varal etnoloogiadoktor Aimar Ventsel.
Pikemas perspektiivis on parem mõnevõrra võimu jagada, selmet panna alluvaid ihaldama absoluutset võimu pakkuvat ülemuse ametit, et siis ise sama autoritaarselt kõigile koht kätte näidata, kirjutab Kasahstani värske näite varal etnoloogiadoktor Aimar Ventsel.
Naftaturgu suunab 61aastase inseneri käsi
Naftaturg on keerulise 2021. aasta läbinud suuremate hüpeteta – otsekui suunaks kellegi käsi toornafta hinda rahulikult, kuid kindlalt ülesmäge. Selle käe omanik on 61aastane naftainsener ja kuningapoeg, Saudi Araabia energeetika­minister Abdulaziz bin Salman Al Saud.
Naftaturg on keerulise 2021. aasta läbinud suuremate hüpeteta – otsekui suunaks kellegi käsi toornafta hinda rahulikult, kuid kindlalt ülesmäge. Selle käe omanik on 61aastane naftainsener ja kuningapoeg, Saudi Araabia energeetika­minister Abdulaziz bin Salman Al Saud.
Heiki Einpaul: kõige kõvema kisaga pole alati kõige suurem probleem
Energia kallinemisega toimetulemise võtmelahendus on säästlikumad ja alternatiivsed lahendused ning need, kes ainult virisevad ja abi nõuavad, jäävadki lõpuks hammasrataste vahele või õpivad efektiivsemalt taotlusi kirjutama, ütleb masinaehitusettevõtte Hekotek omanik Heiki Einpaul tööstusjuhtide küsitluse vastuses.
Energia kallinemisega toimetulemise võtmelahendus on säästlikumad ja alternatiivsed lahendused ning need, kes ainult virisevad ja abi nõuavad, jäävadki lõpuks hammasrataste vahele või õpivad efektiivsemalt taotlusi kirjutama, ütleb masinaehitusettevõtte Hekotek omanik Heiki Einpaul tööstusjuhtide küsitluse vastuses.
Endised kolleegid läksid Ukraina hanke pärast kaklema
Kaks Eesti ettevõtet vaidlevad tuntud Ukraina riigiettevõtte Antonov korraldatud hanke üle. Mõlemad süüdistavad teineteist ebaausas mängus.
Kaks Eesti ettevõtet vaidlevad tuntud Ukraina riigiettevõtte Antonov korraldatud hanke üle. Mõlemad süüdistavad teineteist ebaausas mängus.