Artikkel

    Riigifirmade kohtuvaidlus näitab riigi nõrkust omanikuna

    Eraomanik ei lubaks oma kahel ettevõttel kohtus vaielda, kuid minister Kadri Simson kas ei suuda või ei soovi riigi esindajana omaniku huve kaitsta.

    Foto: Anti Veermaa
    Möödunud nädal tõi avalikuks kahe riigifirma tüli, kui Eesti Raudtee esitas varem EVR Cargo ärinime kandnud kaubaveofirma Operail vastu kohtusse hagiavalduse, milles nõuab 6,4 miljoni euro tasumist. Vaidlus käib tehniliste detailide üle, kuid selle keskmes on viimase kolme aasta jooksul osaliselt saamata jäänud kasutustasu.
    Äripäev leiab, et ühele omanikule kuuluvad ettevõtted peaksid saama oma asjad klaaritud ka kohtuväliselt. On maksumaksja raha ja kohturessursi põhjendamatu raiskamine lahendada vaidlust kohtus, kui piisama peaks osaliste tõsisest vestlusest ministri kabinetis.
    Nii Eesti Raudtee kui ka Operail on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalasse kuuluvad äriühingud. Kuigi tegu on kahe iseseisva ettevõttega, on neil ometi ühine omanik – Eesti riik ehk maksumaksjatena meie kõik. See tähendab, et mõlema ettevõtte kõrgeim juhtimisorgan ehk aktsionäride üldkoosolek asub Tallinnas Suur-Ameerika tänaval majandus- ja taristuministri kabinetis. Just selles kabinetis oleks tulnud vaidlus lahendada.
    Skisofreeniline vaidlus iseendaga
    Selle asemel hakkavad õigust kohtus taga ajama mõlema ettevõtte palgatud tippadvokaadid. Groteskne olukord, kus maksumaksja maksab sisuliselt palka nii ettevõtete juhtidele, ettevõtteid kohtus esindavatele advokaatidele kui ka kohtunikele ja ametnikele, et välja selgitada, kas ta peaks oma raha hoidma vasakus või paremas püksitaskus. Seda skisofreenilist vaidlust iseendaga peegli ees võib ju olla naljakas vaadata, kuid etenduse pileti eest maksumaksjana maksta ei tahaks.
    Kui ettevõtete juhtide kohustus ongi seista eelkõige oma firma huvide eest ning vajadusel kuni kohtuni välja vaielda, siis omaniku huve peab kaitsma üldkoosolek – ehk praegusel juhul minister Kadri Simson. Tema peab suutma näha ka suuremat pilti ning seisma maksumaksja huvide eest, vajadusel oma sõna jõuliselt maksma pannes. Kindlasti ei ole maksumaksja huvides selles kohtuvaidluses raha põletamine. Eraomanik ei laseks oma kahel ettevõttel kohtus vaielda.
    Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium aga soovib end sellest vaidlusest taandada, leides, et ministeeriumil ei ole põhjust sekkuda juhatuse tasandi otsustesse. "Tegemist on kahe ettevõtte vahelise ärivaidlusega, mille lahendab kohus," ütles ministeeriumi kommunikatsioonijuht Rasmus Ruuda Postimehele antud kommentaaris. Kui nii, siis milleks me hoiame palgal ministrit, kes omaniku huve esindada ilmselgelt kas ei suuda või ei soovi.
    Erastame need ettevõtted ära
    Kui selles kohtuvaidluses proovida midagi positiivset näha, siis ehk ainult ilmekat näidet sellest, kuidas riik on võimetu käituma äriühingute efektiivse omanikuna. See võiks olla jõuline argument riigifirmade erastamise poolt. Ka see, et vaidluse keskmes olev rahaline nõue on tekkinud aastaid tagasi ning seda ei ole vahepealsete auditeerimiste käigus avastatud, näitab Eesti Raudtee juhtimise kvaliteeti.
    Riik on halb omanik. Uuringud kinnitavad, et riik omanikuna on reeglina vähem motiveeritud tegelema innovatsiooni ja efektiivsusega, korruptsioonioht on suurem. Eesti Raudtee erastamisest on meil valulik kogemus olemas, kuid mis kehvasti, see uuesti. Kui taasriigistamisest möödunud aastad on midagi tõestanud, siis seda, et riik omanikuna hakkama ei saa.
  • Hetkel kuum
Kaamose ennustajate argumendid kaovad kui kevadine lumi
Kätte võib olla jõudnud murdepunkt, kus majandus ja turud asuvad tõusuteele, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kätte võib olla jõudnud murdepunkt, kus majandus ja turud asuvad tõusuteele, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Euroala inflatsioon pidurdus
Hinnatõus Euroopas on pidurdumas, kuid energiahindade asemel võtab võimust laiapõhjaline hinnatõus tootmises ja teenustes.
Hinnatõus Euroopas on pidurdumas, kuid energiahindade asemel võtab võimust laiapõhjaline hinnatõus tootmises ja teenustes.
Tagatisrahaga üürileping – omanikule lahja, üürnikule kallis
Kolm aastat turul olnud Rendini üüriplat­­­vormi reklaam väitis, et kinnisvaramaakleritel on suva, mis üürisuhtest edasi saab. Osa­poolte arveteklaarimise käigus sai muu hulgas selgeks ka see, milline on maakleri roll üüriprotsessis ning kuidas omaniku ja üürilise jaoks kõige soodsamal ja turvalisemal viisil üürilepingut teha.
Kolm aastat turul olnud Rendini üüriplat­­­vormi reklaam väitis, et kinnisvaramaakleritel on suva, mis üürisuhtest edasi saab. Osa­poolte arveteklaarimise käigus sai muu hulgas selgeks ka see, milline on maakleri roll üüriprotsessis ning kuidas omaniku ja üürilise jaoks kõige soodsamal ja turvalisemal viisil üürilepingut teha.
Reaalajas börsiinfo
Lillemüüja laseb pikalt tegutsenud äri pankrotti: pole enam mõtet
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Coop Eesti uus juht vihjas, et kauplustekett on ostulainel
Eesti suurim jaekaubanduskett Coop Eesti, millele kuulub praegu ligi veerand turuosast, ihkab veelgi kasvada. Konkurendid, kes on täna vaevas ja tunnevad, et turgu ise võtta ei jõua, võivad minna Coopi jutule, rääkis ettevõtte peatne juht Rainer Rohtla.
Eesti suurim jaekaubanduskett Coop Eesti, millele kuulub praegu ligi veerand turuosast, ihkab veelgi kasvada. Konkurendid, kes on täna vaevas ja tunnevad, et turgu ise võtta ei jõua, võivad minna Coopi jutule, rääkis ettevõtte peatne juht Rainer Rohtla.
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: tuleb madin
Kremlis on tugev veendumus, et kui ka kogu Ukrainat ei õnnestu allutada, siis mingi osa ikka, ja seda saab presenteerida võiduna Lääne üle, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi postituses.
Kremlis on tugev veendumus, et kui ka kogu Ukrainat ei õnnestu allutada, siis mingi osa ikka, ja seda saab presenteerida võiduna Lääne üle, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi postituses.
Arvustus. Mazda CX-60 – 60 000 eurone maastur, millel polegi suurt puuteekraani
Mazda uus lipulaev CX-60 on meeldivalt mazdalik, kuid ilmutab paaris aspektis ootamatut rabedust.
Mazda uus lipulaev CX-60 on meeldivalt mazdalik, kuid ilmutab paaris aspektis ootamatut rabedust.

Olulisemad uudised

Riigikohus: prokuratuur peab ajakirjanikele trahvi taotlemist usutavalt põhjendama Prokuratuur: meile jäi õigus otsustada avaldamise üle
Eesti Ekspressi ajakirjanikud pääsevad prokuratuuri trahvist, mis neile määrati Swedbanki uurimisest kirjutatud loo eest.
Eesti Ekspressi ajakirjanikud pääsevad prokuratuuri trahvist, mis neile määrati Swedbanki uurimisest kirjutatud loo eest.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.