Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mida teha lennuväljaga?

    Tartus käigusoleval Ülenurme lennuväljal võivad maanduda ainult kuni 30tonnised lennukid. Raskemad Vene tsiviillennukid kui JAK 40 seal maanduda ei saa. «Kui tahame Tartus kunagi näha kasvõi 50--60tonniseid lennukeid, peame ikkagi hakkama kasutama Raadi lennuvälja,» lausub Tartu Raadi Lennujaama tegevdirektor Andrus Kilgi. Raadi maandumisrada on üks Eesti pikemaid -- kolm kilomeetrit.
    «Siin saab lahendus olla transiitlennundusele orienteerumises,» pakub Kilgi välja lennuvälja kasutamisvõimaluse.
    Kohe pärast firma Tartu Raadi Lennujaam loomist tundis endise sõjaväelennuvälja vastu huvi üks Jaapani firma. Jaapanlased tahtsid saada sajaks aastaks osa Raadi lennuvälja territooriumist, et rajada Tartusse oma lennuväli. Läbirääkimised katkesid, sest seni on maaomandi küsimus lahendamata.
    Eelmisel aastal peeti läbirääkimisi ühe Ameerika vahendusfirmaga, kes oleks olnud nõus investeerima 10--15 aasta jooksul kümneid miljoneid USA dollareid. «Nad tahtsid saada maksusoodustusi,» räägib Kilgi. «Oleme teinud valitsusele ettepaneku kuulutada Raadi endine sõjaväeala investeerimissoodusalaks. Paraku pole valitsus julgenud Eestis sellist pretsedenti luua.»
    «Maksusoodustusega võime tulevikus kaotada pool muna, ilma soodustuseta terve muna,» leiab Kilgi. Vene armee jättis Raadile maha ka reostuse, mille kõrvaldamiseks kulub erinevatel hinnangutel 20--100 miljonit krooni. Välisinvesteerijad oleksid nõus neid kulusid katma vaid siis, kui nad saavad selle eest samas suurusjärgus maksusoodustusi.
    Kilgi toob eeskujuks Leedus ?iauliais mahajäetud Vene sõjaväelennuvälja saatuse. Leedulased kehtestasid seal küllaltki tagasihoidliku investeerimissoodustuse -- 15 aasta jooksul 50 protsenti ettevõtte tulumaksust -- ja said firmalt Philips ligi 17 miljoni dollari suuruse laenu.
    Raadi lennuvälja maa-alal asub üle 70 objekti, millest vaid viiendik on välja renditud, põhiliselt hulgimüügifirmadele ja autolammutuskodadele. Maandumisraja väärtuseks on hinnatud 33,7 miljonit krooni. «Püüame lennurada päästa hävinemast, kuni otsustamisprotsess kestab. Otsustada on praegu veel võimalik kahes suunas. Kui rada hävib, siis on asi selge,» räägib Kilgi.
    Raadi asub kolme omavalitsuse -- Tartu linna, Tartu ja Luunja valla territooriumil. Seetõttu on ASi Tartu Raadi Lennujaam omanikud kolm omavalitsust võrdsetes osades. Tartu Raadi Lennujaam ei saa riigilt ühtegi senti, ettevõtte kulud kaetakse mitteeluruumide rendi- ja ASi Carsell tegevustulust.
    Carsell haldab lennuvälja ruleerimisrajal rajatud autoturgu. Firma juhatuse esimehe, Tartu linnavalitsuse ettevõtlusosakonna juhataja Jaak Adamsoo sõnul kuulub 60% Carselli aktsiatest Tartu Raadi Lennujaamale, 20% ASile L.S.K. ja 20% ASile Vemo Pioneer. Autoturu käivitamiseks (sideliin autokeskusega, ruumid ostu-müügi vormistamiseks jm) tegi firma 400 000 krooni suuruse investeeringu.
    Nädalavahetusel käib Raadil oma autot müümas umbes tuhat inimest, ligi sajal juhul vahetab auto omanikku.
    Tartu Raadi Lennujaama tänavuse aasta investeerimisplaan on 700 000 krooni.
    Koostöös Soome planeerimis- ja konsultatsioonifirmaga Plancenter Ltd korraldavad Tartu linnavalitsus ja Eesti ning Soome keskkonnaministeerium 3.--6. detsembrini rahvusvahelise seminari Raadi militaarala uuskasutuse võimalikkusest.
    «Euroopa Liidus on selliste alade uurimiseks ette nähtud fond. Soome keskkonnaministeeriumi kaudu on programmi lülitatud ka Tartu,» selgitab seminari organiseerija, ASi ARC Projekt juhatuse esimees Olev Suuder.
    Ta loodab, et seminaril leitakse Raadi endisele sõjalennuväljale mõni rakendusvõimalus. Võimaluste majanduslikku tasuvust hindavad poole aasta jooksul välisspetsialistid.
    Positiivse otsuse korral tahab Plancenter Ltd Phare raha kasutades teha väikesel osal lennuväljast näidise, kuidas militaarobjekte taaskasutada.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.