14 detsember 1995

Rahvuslikule lennufirmale otsitakse uut omanikku

Kohalikud ja rahvusvahe-lised lennukompaniid said Eesti erastamisagentuurilt suurepärase jõulukingituse RASi Estonian Air erastamiskonkursi näol. Kuigi paarikuulise hilinemisega, on rahvusliku lennufirma enamusaktsiad siiski rahvusvahelistele investoritele nüüd kättesaadavad.

Septembri alguspäevadel prognoosis erastamisagentuuri peadirektor Väino Sarnet, et Estonian Air saab jõuludeks erastatud. Ennatlik avaldus, nagu tagantjärele selgub. Tegelikult olid põhjused rohkem lennufirma sisesed, sest esimese kolme kvartali audit valmis alles novembri lõpus ja Estonian Airi infomemorandumi kooskõlastamine USA transpordispetsialistidega võttis aega.

Esialgse kava kohaselt nähti rahvusliku lennukompanii aktsiakapitali laiendamist Estonian Airi tegevjuhtkonna kaasamisel, kes oleks aidanud firmale investorite leidmisel (loe: pakkunud välja endale sobivad koostööpartnerid).

Nüüd on osavõtt kõigile vaba, kuid Eesti firmasid lennukompanii tulevaste omanike seas ilmselt näha ei taheta. Põhjuseks omamaiste kapitalistide vaesus mastaapse ettevõtte, nagu lennufirma ju on (kuigi vaid paari lennukiga), finantseerimisel.

Estonian Airi praegune akt-siakapital on lennufirmast kinnitatud andmetel 93 miljonit krooni. Erastamisagentuur taotleb, et erastamise korral firma aktsiakapitali laiendamise teel kuuluks otsitavale tuumikinvestorile vähemalt 51protsenti aktsiatest. Veelgi parem kui tuumikinvestori poolt Estonian Airi aktsiakapitali pandav summa ulatuks 66 protsendini aktsiapakist. Seega tahab riik pakkumustes näha summat 100--180 miljonit krooni, millele lisanduksid küllaltki suured investeerimiskohustused.

Estonian Air on pidanud juba varem läbirääkimisi Inglise lennundusgigandi British Airwaysi ja Hollandi lennufirmaga KLM. Praegu Estonian Airi juhtkond eitab, et need kõnelused oleksid kunagi kõrgel tasemel käinud.

Riikliku lennufirma juhid on samas alati rõhutanud vajadust strateegilise investori leidmise järele läänest, kes tooks firmasse oma oskusteabe. Managemend'i ettevõtte eesotsas tahavad Estonian Airi tegevjuhid säilitada aga kodukootu ja -villase. Vaevalt aga, et Estonian Airi tulevane ostja soovib sellel kohal näha kogu praegust juhtkonda.

Vältimaks mängu, mis käiks neist mööda, on Estonian Airi juhtkond kuulutanud esimesena välja, et nemad osalevad kindlasti erastamiskonkursil. Lennufirma peadirektori Toomas Petersoni tühjakõlaline kartus, et Estonian Airist võib saada mõne rahvusvahelise lennukompanii perspektiivitu all-lüli, on pigem kartus, et praegune juhtkond firma tulevasest tööst kõrvale jäetakse.

Estonian Airi juhtkond on küll korda saatnud selle, et ebarentaablid ja mitteusaldusväärsed TU-lennukid on vahetatud välja Boeingu(te) vastu ja optimeeritud lennumarsruute, kuid kahjumist, mis ka sel aastal ületab viis miljonit krooni, pole ikka suudetud välja rabeleda. Uus omanik ei pea ilmtingimata mängima praeguse juhtkonna peale.

Hetkel kuum