19 detsember 1995

Ärijuhtimise õppetund saabus Tartusse

Fakt, et McDonald's avab varsti Tartus restorani, tekitas esmalt pettumust Lõuna-Eesti läänestumise järgmise sammu üle. Mõned näevad fast-food'is ka ebatervislikku soola ja rasva kombinatsiooni. Samas puudutab McDonald'si Tartusse tulek nii sööjaid kui ka kohalikku majandust väga huvipakkuvalt.

Miks on McDonald's maailmas populaarne juba 1950. aastatest? Seda külastatakse, sest inimesed saavad sealt hamburgerid kiirelt kätte, neid teenindatakse kenasti. 50ndate alguses oli Ameerika alustamas oma armumängu autodega. Sama juhtub praegu ka Tartus. Peaaegu iga perekond ostab auto, mõned ka teise. Inimesed hakkavad rohkem reisima ning olema rohkem auto seltsis. Kui on kuhugi kiire (auto hoiab küll aega kokku, kuid paneb meid üha enam kiirustama) ja kõht tühi, tahetakse kiireinet.

Alates tegutsemise algusaastatest on McDonald'si moto olnud kvaliteet, teenindus, puhtus ning parim hinna ja kvaliteedi suhe. See tähendab, et iga töötaja on välja koolitatud nende nelja standardi põhjal, mis on nähtav sadades tööoperatsioonides kompanii juhendiraamatus, alates laudade puhastamisest kuni lõpp-produkti serveerimise temperatuurini. Kui krõbekartulid on üle küpsetatud või seisnud enne müümist rohkem kui seitse minutit (Big Mac kümme), tuleb nad ära visata. Kui hamburgeri kukkel on rebenenud või pole perfektselt värske, ei tunne ta kunagi liha lähedust.

Nüüd võib küsida, mis on sellel kõigel pistmist Tartus rajatava McDonald'si restoraniga. Paljugi. McDonald's tõstab teeninduse kvaliteeti ja klientide ootusi. Tegemist on esimese tugeva lääne restoraniga, mis pakub otseteenindust Tartus. Varsti hakkavad kliendid võrdlema peaaegu iga äri Tartus, eriti restorane ja kohvipoode, standarditega, mille on sisse toonud McDonald's.

Kompanii on fanaatiline puhtusearmastaja. Kui töötaja tõstab põrandalt sinna kukkunud paberitüki, peab ta oma muud tegemised sinnapaika jätma ja käed ära pesema. Restorani põrand ja köök peavad olema ilma ühegi mustuseplekita ja neid puhastatakse päevas korduvalt.

Teenindades peab töötaja olema kliendiga silmsides. Ta peab liikuma kiirelt ning käituma, nagu oleks ta kliendi teenindamisest tõeliselt huvitatud. Seda võiksid tähele panna nende Tartu poodide ja kaubamajade juhid, kus müüja käitub tihti nii, nagu teeks kliendile teda teenindades suure teene.

Enamik McDonald's Corporationi peakorteri tippjuhtkonnast on alustanud klienditeenindaja või hamburgeriküpsetajana. Iga töötaja, kes näitab huvi, julgustatakse manager'iks saama ja jätkama oma koolitust McDonald'si erikoolis, hamburgeriülikoolis USAs.

McDonald'si tulek Tartusse sunnib kohalikke ärimehi endale raskeid küsimusi esitama. Näiteks -- kas minu firmal on kirjutatud reegleid, millest peaks fanaatiliselt kinni pidama? Kas mina kui juht kordan neid järjepidevalt oma manager'idele ja töötajatele? Kas me tasustame oma inimesi, kes on jõudnud kõrgete standarditeni? Kui me oleme tegevad toiduäris, kas meie töökohad on piinlikult puhtad, kaasa arvatud põrandad?

Paljud maailma suuremad korporatsioonid on õppinud McDonald'si filosoofiat ja meetodeid ning üritanud neid rakendada.

Kas sulle meeldib fast food või mitte, McDonald's pole alustanud mitte mõne üksiku väikese restoraniga kusagil tolmuses Californias, saades juhuslikult maailma suurimaks restoraniketiks ja üheks suurima kasumiga ettevõtteks. Turumajanduses vahetuvad kohad väga ruttu. Sa pead pakkuma paremaid tooteid ja teenindust kui konkurent ning pead seda tegema kiiremini. Kui sa ei hoolitse oma klientide ja töötajate eest, teevad seda teised.

Kui tahad olla eduka firma omanik, tegutse nagu suured kompaniid, kes on teinud turu-uuringuid ja on targad. Nendelt õppimine säästab sinu aega ja raha.

Hetkel kuum