Metsavedajad jäävad ministri armust ilma
Kalev Kukk teatas eelmisel nädalal, et teede- ja sideministeerium ei pea võimalikuks ühe autovedajate grupi huvidest lähtuvalt kahjustada oluliselt kõigi teiste liiklejate tingimusi. Ministeeriumi arvates on väär taotleda metsaveo tulude säilitamist maksumaksjate arvel, nentis Kukk.
Tema sõnul ei häiri metsavedajaid piirang mitte auto mõõtme, vaid kogukaalu suhtes, mis ei tohi ületada 40 tonni.
Eelmisel nädalal saatis majandusminister Andres Lipstok Kalev Kukele kirjaliku ettepaneku pikendada ülemõõduliste metsaveoautode kasutamist võimaldavate erilubade väljastamist. Kirjas põhjendas ta ettepanekut puidufirmade suurte kuludega autode ümberehitamiseks olukorras, kus neil napib investeeringuid.
Majandusministeeriumi arvutuste kohaselt maksab ühe metsaveoki ümberehitamine vähemalt 50 000 krooni.
Lipstoki sõnul annab metsaveokite ümberehitamisega seotud puidu veo vähenemine majandusele suurema tagasilöögi kui teede kulumine. Tema seisukoht on, et ülemõõdulistel veokitel tuleks lubada sõita kuni vananemiseni, sest ettevõtjad on juba teinud investeeringu autodesse.
«Mind häirib, et kui me selle triki ära teeme, lööme ise ekspordil jalad alt,» lausus majandusminister.
Majandusministeeriumi andmetel olid puit ja puidutooted eelmisel aastal Eesti tähtsuselt kolmas ekspordiartikkel, mis moodustas 12,2 protsenti väljaveetud kaupade maksumusest. Selle aasta kahel esimesel kuul veeti puitu Eestist välja üle kahe korra vähem kui eelmise aasta samal perioodil.
Väljapakutud tähtaega, erilubade väljaandmise pikendamist kuni selle aasta lõpuni, põhjendas Lipstok kompromissi pakkumisega teede- ja sideministeeriumile. «Aga nagu ma aru saan, välistavad nad igasuguse kompromissi,» jätkas ta.
Kalev Kukk eitab erimeelsusi majandusministeeriumiga. «Ma ei pea õigeks, et Eesti teedel sõidavad raudteevagunid,» põhjendas ta oma seisukohta. Kuke sõnul on juba erilubade väljaandmise lõpetamine 1. mail kompromiss, mis saavutati autovedajatega mullu.
«Surve on mõlemalt poolt, ma ei pea õigeks eelistada metsavedajaid ülejäänutele,» lausus Kukk.
Teede- ja sideministrile on varem saatnud taotluse mitte lõpetada erilubade väljastamist ka metsaliidu tegevdirektor Rita Tamm. Metsaliit taotles luba kasutada siseriiklikel vedudel suuremõõtmelisi veokeid kuni nende amortiseerumiseni.
Metsanduse arenguprogrammi töögrupi andmetel tähendavad autorongi pikkuse ja massi piirangud metsaametile ligi 60 miljoni krooni kaotamist aastas, kuna metsa ülestöötamise kulud suurenevad 40--50 krooni tihumeetri kohta.