Eestis liikluses kasutatavad mootorsõidukid ja haagised peavad olema registreeritud ja õigel ajal tehniliselt üle vaadatud.
Autoregistrikeskuse (ARK) andmete kohaselt ei ole sõidukit vaja korralisele ülevaatusele esitada selle esmaregistreerimise aastal juhul, kui sõiduk oli registreerimiseelsel ülevaatusel tehniliselt korras ning selle registreerimistunnistusele on märgitud järgmise ülevaatuse kuu ja aasta.
Sõiduki korralise ülevaatuse perioodilisus sõltub sõiduki liigist, kategooriast, kasutamise eesmärgist ja erivarustusest. Sõiduauto korral on oluline, kas teda kasutatakse isiklikuks otstarbeks või töövahendina.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Liinivedudel kasutatavad bussid tuleb esitada ülevaatuseks kaks korda aastas -- esimene ülevaatus märtsis, aprillis, mais, teine ülevaatus oktoobris, novembris, detsembris. Bussid, mida ei kasutata liinivedudel, tuleb esitada ülevaatuseks üks kord aastas.
Väikeveokid ja veoautod peab esitama ülevaatuseks üks kord aastas. Uued sõiduautod (v.a sõiduautod ja alarmsõidukid), mootorrattad, motorollerid ja kerghaagised esitatakse ülevaatuseks kahe aasta möödumisel nende registreerimisest, s.o kolmandal aastal ja edaspidi üks kord kahe aasta jooksul.
Üle kümne aasta vanad sõiduautod, mootorrattad, motorollerid ja kerghaagised peab esitama ülevaatusele üks kord aastas.
Sõidutaksod ja alarmsõidukid peab esitama ülevaatusele üks kord aastas, sõltumata nende vanusest.
Haagised esitatakse ülevaatusele üks kord aastas. Haagise võib esitada ülevaatusele koos seda vedava mootorsõidukiga.
Ülevaatusele esitamise kuu on määratud mootorsõiduki registreerimismärgi viimase numbriga (vt kõrval asuv tabel). Sõiduki võib esitada ülevaatuseks enne määratud aega, kuid pärast ülevaatuseks määratud kuu lõppemist on sõiduki liikluses kasutamine keelatud.
Tehnoülevaatuse käigus kontrollitakse sõiduki tehniliste andmete õigsust ja vastavust registreerimistunnistusele märgitud andmetele ning liikluspoliisi kehtivust.
Tehnoülevaatuse peamine eesmärk on mootorsõidukite ja haagiste liiklusohutuse tagamiseks vajaliku tehnoseisundi saavutamine ning liiklusohutuseks hädavajaliku varustuse kontrollimi- ne.
Hetkel kuum
Omanikud võtsid ehitusfirmast 5 miljonit eurot dividendi
Artikkel jätkub pärast reklaami
Korralise ülevaatuse töömaht on määratud «Mootorsõidukite ja haagiste tehnoülevaatuste eeskirja» lisas. Liiklusohutuse seisukohalt on kõige tähtsam pidurite, roolimehhanismi, rehvide, tulede, aknaklaaside ja juhtimisseadmiku korrasoleku ning nõuetekohasuse kontrollimine.
Heitgaasidega keskkonna saastamise vähendamiseks kontrollitakse bensiinimootoriga sõidukite heitgaasides kõige ohtlikumate komponentide sisaldust. Rahvusvahelises liikluses osalevatel sõidukitel kontrollitakse lisaks veel diiselmootorite heitgaaside suitsusust.
Kontrollimisel kasutatakse pidurite kontrollstende, gaasianalüsaatoreid, suitsususe mõõtureid ning teisi kaasaegseid mõõteriistu ja töövahendeid.
Tehniliselt korrasolevaks tunnistatud sõiduki registreerimistunnistuse osasse «Tehnoülevaatused» tehakse vastav sissekanne ja paigaldatakse registreerimismärkide kleebised.
ARK teatel on Eestis 56 juriidilistele isikutele kuuluvat nõuetekohase sisustusega ülevaatuspunkti, kellega ARK on sõlminud koostöölepingu sõidukite tehnoülevaatuse teostamiseks.