20 mai 1996

Eestlased peavad Ukraina vedudel üha vähem maksma

Eesti mööblitootjad kuulutasid juba enne Eesti ja Ukraina vahelise vabakaubanduslepingu sõlmimist valjuhäälselt Ukraina turu vallutamisest. Ekspedeerijate poolt sellele takistusi ei teki. Äripäevale saabunud pakkumuste järgi pole veofirmadel midagi Ukrainasse sõidu vastu. Isegi kolimisteenustele spetsialiseerunud firma on valmis oma teeneid pakkuma.

Eesti ja Ukraina vahelise vabakaubanduslepingu kehtivuse esimestel nädalatel ehmatas ettevõtteid Ukraina toll, kelleni ei jõudnud kuidagi informatsioon vastsest lepingust. Seetõttu tuli paljudel firmadel Ukrainasse jõudes ebameeldivalt tõdeda, et neilt nõutakse endiselt tollimaksu.

Loodetavasti on tänaseks siiski tollitöötajatele näidatud Eesti ja Ukraina vahelist vabakaubanduslepingut. Eesti saatkonnast Ukrainas kinnitati, et viimase kahe nädala jooksul ei ole nendeni jõudnud Eesti firmadelt ühtegi pretensiooni tollimaksu nõudmise kohta.

Veelgi enam. Eesti on teinud ettepanekud likvideerida ka teised importtollidele sarnanevad maksud. Üks selline on näiteks piiriületusmaks (30 Saksa marka). Samuti ei sobi vabakaubandusleppega kokku erinevad aktsiisimaksu määrad Eesti ja Ukraina firmadele. Kahele eelpool nimetatud maksule lisaks tuleb Ukrainasse sõites tasuda ka teedemaksu, mida arvestatakse 0,3 Saksa marka iga kilomeetri kohta.

Pakkumused mööbliveoks Kiievisse jagunevad laias laastus kaheks -- Ukrainasse läbi Pihkva Venemaa kaudu ning Ukrainasse läbi Läti Venemaast ringiga mööda sõites. Mõlemal marsuudil on omad vead ja head küljed.

Venemaa kaudu sõitmine on kahtlemata kõige otsem tee Ukrainasse. Paraku valitseb Venemaa suhtes eelarvamus, et kui seal just ei tulistata, ei röövita, ei tapeta, tekib vähemalt tolliga mõni probleem. Julgemaid vedajaid see siiski ei heiduta. Näiteks AS Servekt lubab kliendi huvitatuse korral enne Venemaale minekut teha välismaa kindlustusseltsis varakindlustuslepingu.

Mõnigaid ebameeldivusi võis tekitada kuni 15. maini Venemaal teede kaitseks kehtestatud veokite kevadised teljekoormuspiirangud. Kuid see takistus on alates möödunud nädalast jäänud minevikku.

Kartlikud ja ettevaatlikud kasutavad teekonda läbi Läti. Kuritegevuse ning piiriületusraskuste vastu pole täielikku kaitset sealgi, kuid kindlasti on seal ohutum ja Eesti kodanikul kergem hakkama saada kui Venemaal. Lihtsam on juba seetõttu, et Lätis viibimiseks ei ole vaja omada viisat.

Lisaks ekspedeerimisfirmadele kasutavad mööblitootjad kokkuhoiu nimel ka oma transporti või lasevad transpordi organiseerida ostjal.

AS Neiser

- Varem korraldas Neiser ise transporti. Kuna tootmismaht on läinud nii suureks, et enam ei jõuta kõigele transporti korraldada, tuleb klient ise tellitud kaubale järgi.

ASi Standard transpordijuhtUno Kallas

- Praegu plaanime hakkama saada oma transpordiga. Selle eelis on, et erinevalt väljastpoolt tulevast transpordifirmast ei taha oma autopark saada suurt kasumit. Kui vahepeal tööde maht liiga suureks läks, katsetasime ka ASi Tallinna Toiduveod.

Ukrainasse sõitmisel eelistame marsuudina kindlasti valida tee läbi Läti. Venemaa piiridel võib juhtuda ettenägematuid üllatusi. Läbi Baltimaade on Eesti kodanikul juba seetõttu lihtsam sõita, et seal ei ole vaja viisat.

Hetkel kuum