• OMX Baltic−0,53%290,56
  • OMX Riga−0,75%883,27
  • OMX Tallinn−0,5%1 846,91
  • OMX Vilnius−0,29%1 131,85
  • S&P 500−1,07%5 614,66
  • DOW 30−0,62%41 581,31
  • Nasdaq −1,71%17 504,12
  • FTSE 1000,29%8 705,23
  • Nikkei 2250,57%38 061,69
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,44
  • OMX Baltic−0,53%290,56
  • OMX Riga−0,75%883,27
  • OMX Tallinn−0,5%1 846,91
  • OMX Vilnius−0,29%1 131,85
  • S&P 500−1,07%5 614,66
  • DOW 30−0,62%41 581,31
  • Nasdaq −1,71%17 504,12
  • FTSE 1000,29%8 705,23
  • Nikkei 2250,57%38 061,69
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,44
  • 23.09.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Uued võimalused maareformi läbiviimisel

Maareformiga seotud õigusaktide muutmine on saanud seaduseks. Pikemat aega omandireformi kirstunaela positsiooni hoidnud maareformi läbiviimine peaks sellega saama kiirenduse, mis toob kokkuvõttes kasu kõigile, arendades Eestis seni peamiselt korterituruga piirduvat kinnisvaraturgu.
Olulisemad muudatused on järgmised: maad on nüüd võimalik tagastada ja erastada ka plaani- ja kaardimaterjalide alusel, eramu-, suvila- ja maamajade kruntide väljaostmisel saab maa eest tasumisel valdavalt kasutada koefitsienti 0,5, reguleeritud on praeguse maakasutaja ja õigustatud subjekti suhe.
Muudatused on igati teretulnud ja aitavad nende elluviimisel kindlasti kaasa kinnistute tekkimise kiirendamisele.
Eriti huvitatud peaks sellisest kiirendamisest olema kohalik omavalitsus, sest riigi omandis oleva maa eest laekuvad maksud kuni 31. detsembrini 1997 riigieelarvesse, kinnistusraamatus registreeritud maa eest makstavad maksud aga kohalikku eelarvesse.
Seetõttu võib arvata, et linnad ja vallad teevad kõik nendest sõltuva, et lihtsustada ja intensiivistada kinnistute teket. Üks võimalus oleks muuhulgas maavanema volituste üleandmine maa erastamise korraldamiseks linna piires linnapeale.
Samuti on maa erastamisest huvitatud enamik maa kasutajaid. Maa erastamise kaudu saab tõsta EVP turuväärtuse mitmekordseks, kinnistut on soodsam müüa ja pantida.
Selgelt on fikseeritud maaomandi piirid ja servituutide kasutamine.
Praegu kaasomandis olevad endised kooperatiivid ja elamuühistud, mis ei ole moodustatud omanike ühistutena, muutuvad maa erastamise kaudu omanike ühistuteks.
Seni puudub aga kord, mille alusel oleks määratud olemasoleva plaani- ja kaardimaterjali kvalitatiivne aste. On ilmselge, et igasugust kaarti ei saa kasutada katastriüksuse registreerimiseks.
Kuna maa kinnistamisel peab kohalik omavalitsus lähtuma planeeringu- ja maakorralduse nõuetest, kaasnevad protsessiga ka kulutused.
Kui maa tagastamisel õigustatud subjektile ja tema lähisugulastele tasub kulutused riik, siis erastamisel ja tagastamise korral kaugematele sugulastele või maa erastamisel tuleb kulud katta asjast huvitatud poolel -- seega eraisikul või juriidilisel isikul.
Kulutuste tegemiseks on tekkinud uued vahendid: koefitsiendi 0,5 rakendamisel jäävad nendel, kel on varutud maa erastamise eest tasumiseks vajalik väärtpaberite hulk vastavalt seni kehtinud korrale, pooled väärtpaberid üle. Neid saab nüüd rahaks muuta ja sellega tasuda maakorraldustööde kulud.
Kahjuks ei ole maakorraldustööde kulusid võimalik tasuda erastamisväärtpaberites, kuna see eeldaks ka tööde teostamiseks vajalike seadmete, töö teostajate töötasude ja ka riigimaksete tasumise võimalust sama maksevahendiga.
Erastamise kulude kalkuleerimisel tuleb arvestada sedagi, et maakorraldustööde kulusid ei arvata enam maa erastamishinnast maha. Samuti ei ole enam normatiive tööde teostamise tasustamise kohta -- hinna kujundab seega turg.
Maa kinnistamine on pikaajaline protsess, millest maakorraldustööd on vaid üks etapp.
Tuleb koostada terve õiguslikult vormikohane dokumendipakett, vormistada kohaliku omavalitsuse otsus, kanda krunt maakatastrisse ja kinnistusraamatusse.
Kui senine periood alates avalduse esitamisest maa erastamiseks kuni maa erastamise notariaalse vormistamiseni on praktikas kestnud enamasti vähemalt aasta, peaks nüüd olukord lihtustuma.
Sellegipoolest ei saa ka teoreetiliselt kinnistamisotsus tulla lühema tähtaja kui kolme kuu jooksul, kuna tööde teostamise ajale lisandub ooteperiood võimalike vaidlusaluste küsimuste väljaselgitamiseks.
Erastajal, kes soovib maa eest tasuda erastamisväärtpaberites, aega ülearu palju ei ole.
Need väärtpaberid muutuvad kahe ja poole aasta pärast makulatuuriks ning edaspidi aktsepteerib riik vaid konverteeritavat krooni.
Seetõttu oleks erastamissoovi avaldajatel otstarbekas aegsasti pöörduda maakorraldustöid teostava firma poole.
Eelistatud olukorras on ilmselt firmad, kes suudavad koostada ka õiguslikult korrektse dokumendipaketi.
Juhul kui samas piirkonnas on erastajaid mitu (suvila-, aiandus- ja elamuühistud) või kui näiteks naabrid erastavad samal ajal, on võimalik saavutada ka maakorraldustööde hinnaalandus.
Erastamise tempo aga on määratud firma poolt kasutatavate seadmete ning tarkvara taseme ja juriidilise kompetentsusega.
Seega on praeguseks olemas kõik eeldused maareformi kiirendamiseks maa erastamise intensiivistamise teel. Nüüd sõltub kõik edasine juba suures osas asjast huvitatud isikute tegutsemisest.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele