• OMX Baltic−0,09%290,29
  • OMX Riga−0,03%882,98
  • OMX Tallinn0,02%1 847,19
  • OMX Vilnius−0,24%1 129,13
  • S&P 5001,08%5 675,29
  • DOW 300,92%41 964,63
  • Nasdaq 1,41%17 750,79
  • FTSE 1000,02%8 706,66
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,58
  • OMX Baltic−0,09%290,29
  • OMX Riga−0,03%882,98
  • OMX Tallinn0,02%1 847,19
  • OMX Vilnius−0,24%1 129,13
  • S&P 5001,08%5 675,29
  • DOW 300,92%41 964,63
  • Nasdaq 1,41%17 750,79
  • FTSE 1000,02%8 706,66
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,58
  • 17.12.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Soome-vedusid ähvardab uuest aastast kallinemine

Uue aasta algus tähendab paljudes valdkondades märgatavat hinnatõusu. Ka transport kuulub sinna hulka. Soome-vedude hinda mõjutab lisaks kütuseaktsiisi tõusule ka laevapiletite maksumus.
Soome-vedudes kogenud firma Maiwesti juhatuse esimees Harri Viik on kindel, et 10protsendilisest hinnatõusust ei ole klientidel uuel aastal pääsu. Tõuseb kütuseaktsiis. Ka laevafirmad on omavahelises heitluses piletihindu liiga kaua madalatena hoidnud. Kriisist välja tulemiseks otsitakse võimalusi: «Avalik saladus, et laevafirmadel on kuri kavatsus hindu tõsta 5--7%,» teatab Viik.
Viigi sõnu võib uskuda. Eesti ja Soome vahelisest liiklusest suurimat osa enda käes hoidev Hansatee on prognoosinud, et jõuab tänavusest 60 miljoni kroonisest kahjumist tuleval aastal 20 miljonilisse kasumisse.
Klient suhtub transpordi hinnatõusu loomulikult skeptiliselt. ASi Viljandi Aken ja Uks ostudirektori Ants Nõges ei ole ekspedeerijatelt hinnatõusule veel kinnitust saanud. Hind on lubatud jätta samaks, kui riik aktsiisi ei tõsta. Nõgese sõnul võib aktsiisist saada aga ettekääne, mis võimaldab ekspedeerijatel oma teenuse eest küsida kõrgemat tasu.
Kõik hinnad on normaalsed. Niisugune see hinnavahemik Soome vedudel ongi. Kuna kliendi poolt ei ole esitatud tingimust maismaa või meritsi veo kohta, siis valib marsruudi vedaja. 8000--9800kroonine hinnavahemik võimaldab vedajal ükskõik kumba vedu valida.
Laevaga on vedu konkreetne. Kaup läheb kindla laeva peale ja jõuab kindlal ajal Soome. Mööda maad ei tea iialgi, millal ta kohale jõuab, kuna vahel on kaks piir: Eesti-Venemaa ja Venemaa-Soome. Teatud veofirmad ei taha põhimõtteliselt sõita laevaga. Nad leiavad, et kulutused kütusele on väiksemad kui laevapileti hind. Sellega võtavad nad riski, et ei jõua kohale lubatud päeval ja kellaajal.
Mõned firmad on märkinud lisatasu ületundide eest, pidades normaalseks mahalaadimisajaks 2--3 tundi. Praktikas on see aeg tavaliselt 4--8 tundi. Kaks tundi on põhjendamatult lühike aeg.
Oleme viimase poole aasta jooksul kasutanud vedajana Estotransi. Ta on väike, konkurentsitult madalate hindadega vedaja. Tal puuduvad aga garantiid. Teda on võimalik kasutada suuremat täpsust taga ajamata. Tihtipeale selgub, et koorem lubatud ajaks kohale ikkagi ei jõua. Suuremate ja kallimate firmadega seda ei juhtu.
Esmapilgul tundub, et midagi leiab kasutamiseks ka nendest pakkumustest.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele