• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,4%6 223,01
  • DOW 30−0,02%44 484,75
  • Nasdaq 0,82%20 368,28
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,1
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,4%6 223,01
  • DOW 30−0,02%44 484,75
  • Nasdaq 0,82%20 368,28
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,1
  • 11.02.97, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Aktsiisiseadus tekitas EK-le 5 mln kahjumit

1995. aasta novembrini maksis toll eritaotluse esitamisel kütuse taasväljaveol aktsiisimaksu tagasi. Siis muutis valitsus aktsiisipettuste vähendamise nimel kütuseaktsiisi seadust ja aktsiisina makstud raha Eesti piiri ületanud kütuse pealt enam tagasi ei saanud. Kauba taasväljaveo korral asub kauba saaja Eestis ning kaup tuleb ladustada tollis, kauba transiidi puhul peavad nii kauba saaja kui saatja asuma väljaspool Eestit.
Ardo Ojasalu lahkus maksuameti peadirektori kohalt 1995. aasta novembris. Tema sõnul on pretsedenditu, et Eestis maksustatakse eksport kahekordselt. Kütust saab Eesti kaudu reeksportida üksnes tollivabade ladude kaudu või tuleb seda näidata transiitkütusena. Suurte kütusekoguste ladustamiseks sobilikke tolliladusid on vähe. Lisaks Soome kütusekontsernile Neste kuuluvale Estonian Transoili tollilaole taotleb tollimaksuvaba lao staatust ka Maardus asuv Termoili ladu.
Teised Eesti kütusefirmad peale EK mootorikütust suurtes kogustes ei reekspordi. EK kahjum eelmisel aastal oli 25 miljonit krooni. «Viis miljonit sellest võib raudselt aktsiisiseaduse kraesse keerata,» tunnistas Ojasalu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tema sõnul on EK saanud Lätist ja Leedust pakkumusi kõrgoktaaniliste kütuste sinna vahendamiseks. «Hangime seda kütust tavaliselt Soomest ja polegi saanud tehingut sõlmida, sest kütuse hind muutub kahekordse aktsiisi tõttu liiga kõrgeks,» rääkis Ojasalu.
Venemaalt Lätti-Leetu vahendatud kütus saadetakse EK poolt sihtkohta Eestit läbimata. «Tuleb ümber nurga sõita ja Eesti raudtee ei saa transiidiraha,» tõdes Ojasalu.
Õliliidu tegevdirektor, endine EK peadirektor Enn Pärn sõnas, et probleem laheneks, kui Eestis oleks piisavalt tolliterminaale, kuhu saab kütust ladustada makse maksmata.
«Valitsuse määruse kohaselt peaks kogu kaup sisse tulema tolliladude kaudu, kahjuks jääb see osa tegelikus elus maha,» sõnas Pärn.
Rahandusministeeriumi tolli- ja aktsiisitalituse juhataja Marek Uusküla sõnul pole temani jõudnud ühtegi kaebust kütuseaktsiisi mittetagastamise kohta. «Kui kütus imporditakse Eestisse vabaks ringluseks ja makstakse selle pealt aktsiis, siis seaduse järgi aktsiisi ei tagastata tõepoolest,» kommenteeris Uusküla. Ainuke võimalus aktsiisi mitte maksta on tema sõnul paigutada see tollilattu. «Kui firma teab, millal kütusekogus tuleb ja millal seda edasi saab müüa, saab ju toimingut ette planeerida ja kasutada tolliterminaali või tolliladu,» sõnas Uusküla.
Uusküla sõnul on probleem selles, et kuni möödunud aasta lõpuni nõustus toll lühiajaliselt ladustama ka transiidina Eestisse vormistatud kütust ja see oli kütusevahendajatele soodus. Kuna aga taoline transiidiprotseduur moonutas tollistatistikat, muutis toll korra rangemaks ja võtab nüüd transiiti kui üksnes veoprotseduuri.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 11 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele