Eelmise nädala lõpul kuulutas Tartus enda sündinuks Halo Interactive DDB. Halo on Tartu vaimust sündinud www-kujundusfirma, DDB on rahvusvaheline reklaamikett, ja mina olin eelmiseks reedeks jõudnud kindla veendumuseni, et Eestis Internetti pole.
Olin nädala keskel Helsingis trükikommunikatsioonimessil Printtimedia ja üritasin endale selgeks teha, mis on neil seal teistmoodi kui meil -- ja leidsin Interneti. See ei olnud kodulehe-Internet, vaid arvutivõrk, mis toimib sama loomulikult kui telefoni- või kanalisatsioonivõrk, olles firma töise tegevuse loomulikuks osaks. Firma tellib võrguühenduse, mille peale tuleb kohale telefonikompanii ja paneb seinale kasti, mis tagab oma nimikiirusele lähedaselt siseriikliku side.
Põhiline erinevus pole seotud kopsikuga seinal, vaid tegelikku äri tegevates rakendustes. Näiteks Kärkimedia, 27 lehte ühendav reklaamimüügisüsteem, mis muudab kliendile mugavaks reklaami avaldamise korraga üle terve Soome -- kord valmis tehtud reklaam saadetakse arvuti-kujul Kärkimedia serverisse, kust see asjasse puutuvatesse lehtedesse laiali saadetakse. On loodud lehemeedia, kus üleriigiline ja paikkondlik ajaleht on ühendanud jõud, et konkureerida reklaamiturul MTV3ga -- ja sellise võimaluse on loonud Internet ehk arvutivõrkude vaheline side.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Ütleks, et Soomes saab Internetist kena üldpildi, samas kui Eestis on see lihtsama seedimise huvides alati juppideks jagatud. Kuulates noori www-loojaid jääb mulje, et kogu teema koosneb disainist ja programmeerimisest, kusjuures disain on värviliste uduse servaga nuppude tasakaalustatud paigutamine ekraanipinnale. Olen märksa enam rahul 1978. a raamatu «Disain» autoritega, kes aja vaimule vastavalt alustavad definitsiooniga: «Seega on disain valdkond, mis saab tegusalt kaasa aidata ...uue inimese kujunemisele, isiksuse igakülgsele arenemisele ja sotsialistliku elulaadi täiustamisele.'»
Ehk toob partnerlus suure reklaamiketiga Tartusse oskuse näha Interneti ja multimeedia taga aktiivmeediat, kus lisaks nupuklõpsule ka midagi reaalset saab teha. Internet muudab ebaoluliseks geograafilise asukoha, ja ma usun et üks hea www-firma suudaks aidata mitte-Tallinnal Tallinnaga konkureerida, luues kliendi ja firma vahele aktiivse «kasutajaliidese».