27. veebruar 1997
Jaga lugu:

Prantslaste inetu pardipoeg

400 km Renault Messengeri roolis oli üle pika aja põhjalikum taaskohtumine veoautoga. Kui omaaegsete ZILide-GAZide juhtimine eeldas eelteadmisi sünkroniseerimata käigukastiga autode käiguvahetusest, siis kaasaegsete kaubaveokite roolis tuleb probleemideta toime ka varem vaid sõiduautot juhtinu. Tuleb vaid harjuda kõrgema sõiduasendi ja auto suuremate gabariitidega.

Ehkki Renault V.I. (Renault' veokeid, busse jms tootev allüksus) toodab Messengerit ka klassikalise kastiga veoautona, toimus ÄP testsõit väikebussi meenutava kaubikversiooniga. Tänu sellele oli ka võrdlus käepärast, sest paari aasta eest läbis ÄP testi Mercedes-Benz Sprinter. Kahe sõiduki vahe on sarnasele väliskujule vaatamata siiski üsna suur, sest tookord testis olnud rahulikumat laadi diiselmootoriga reisiveoversioonis «sakslane» oli turbodiisliga võimsamast «prantslasest» tunduvalt sõiduautolikum (seda nii välimuses kui tehniliste andmete poolest).

Messengeri välimus on kindlalt silmatorkav -- originaalne ja ilma liiga tegemata võib öelda, et isegi robustne. Ka armatuurlaud on tööautole kohaselt võrdlemisi spartalik. Paari juhusliku, bensiinijaamades kuuldud kommentaari järgi sai Messengeri väljanägemine karmi kriitika osaliseks. Tööauto aga ei peagi teab mis iludus olema. ASi BR-Auto müügijuht Uuve Reinola meenutas seejuures Hiina omaaegse liidri Mao Zedongi ütlust, mille kohaselt pole vahet, mis värvi kass on -- peaasi, et ta hiiri püüab.

Mootorist. Testauto kapoti all olnud 2,8-liitrine turbodiisel on tühikäigul ebameeldivalt jutukas (seda võimendas ka asjaolu, et kaubaruumi ja kabiini vahel puudus vahesein). Sõites osutus aga mootor tunduvalt vaiksemaks ja ka muidu igati tasemel olevaks. Kiirendust jätkus isegi 80--90 km/h juures. Palju auto lõppkiirus on, jäi kaubaruumis olnud 2tonnist koormat ja kehva ilma silmas pidades proovimata, kuid eksperimendi huvides korraks proovitud 110 km/h ei olnud veel kaugeltki piir.

Kartus, et lõunamaist päritolu autos võib külm hakata, vähemalt selle auto juures paika ei pidanud. Autole oli paigaldatud efektiivne lisasoojendus, mis 14 m3 suurust juhiruumist eraldamata pagasiruumi arvestades lausa hädavajalik oli. Kinnise kabiini korral piisanuks kindlasti ka auto enda soojendusseadmest.

Ehkki Messenger on sõiduautodest aeglasem, püsib ta ilma igasuguste probleemideta ka linnaliikluses. Tänu kõrgel asuvale juhi istmele näeb võimalikke takistusi juba varakult ja jõuab neile reageerida. Ehkki Messenger ei tundu väga kõrge, näeb tema roolis istudes isegi üle vene päritolu GAZide.

Juhi iste on hästi reguleeritav, vedrustust saab timmida vastavalt juhi kaalule. Siiski oleks tahtnud ka rooli asendit muuta, sest päris õiget sõiduasendit ei leidnudki -- näiteks varjab rooliratas 80--90km tunnikiirusega sõites spidomeetri näitu. Kuuldavasti on Renault'l selline variant tootmises.

Pisut norida saab auto tahavaatepeeglite kallal. Juhi pool on kõik korras, kuid parempoolne peegel end paraku 100% ei õigusta -- auto on suhteliselt pikk ja seetõttu võiks auto kõrval toimuvast ülevaate saamiseks veel teise peegli lisada.

Hämmastas veoauto kohta ootamatult kerge rool. Kui linnasõidul on ta igati omal kohal, siis maanteesõiduks enam mitte -- liiga tundlik.

Probleeme võib tekkida tagurpidikäiguga. Teine käik ja tagurpidikäik asuvad kõrvuti, mistõttu paaril korral juhtus, et auto edasisõitmise asemel hoopis tagasi veerema hakkas. Tagurpidikäik ei tohiks nii lihtsalt sisse minna. Sõiduautodega harjunud juhil tekib veidi probleeme käigukangi pimesi leidmisega, see asub pisut tagapool.

Ehkki pagasiruum on mahukas ja kõrge (seal sai ilma igasuguste probleemideta püsti seista), segavad kauba laadimist tagarataste kohal asuvad kumerused. Euroalused mahuvad nende vahelt küll täpselt läbi, nii et suurt häda sellest ei sünni. Laadimist soodustab liughingedel olev külguks.

Sõitu alustades oli paak praktiliselt täis, kütuse signaallamp hakkas põlema, kui läbitud oli 400 km ringis. Seega saime keskmiseks kütusekuluks maksimaalselt 15--16 l/100 km. Tuleb arvestada, et vedasime kaasas 1,5--2tonnist koormat.

Kõnealune auto maksab BR-Autos üle poole miljoni krooni. Kes auto väljanägemist esmatähtsaks ei pea ja pelgalt tööautot vajab, sel tasuks autoparki uuendades Mercedeste, Volkswagenite ja Ivecode kõrval ka Renault'dega tutvuda.

Jaga lugu:
Hetkel kuum