24. märts 1997
Jaga lugu:

Tallinnas taksosid ülearu

«Kvaliteetse teenuse osas on pakkumise ja nõudluse vahekord üks ühele,» ütleb Tulika Takso teenindusdirektor Madis Lepp. «Turgu rikuvad nn patenditaksojuhid, kes ei taha investeerida isegi auto pesemisse.»

Taksofirma Hedi juhatuse esimehe Uno Lilienthali arvestuste kohaselt oleks optimaalne taksode arv Tallinnas alla tuhande. «Linnavalitsus peaks kehtestama mingi limiidi,» lisab ta.

Tallinna transpordiameti juhataja Raik Saart väidab aga, et taksonduse reguleerimine on riigi ülesanne, sest kohalik omavalitsus ei saa ettevõtlust piirata.

Linnavalitsus on taksoteeninduse korrastamiseks teinud kõik endast sõltuva, räägib Saart. Tema sõnul aitaks nüüd valitsuse määrusest või korraldusest, kus näiteks sätestatakse, kui vana autoga võib taksot sõita, millist maksmist peab võimaldama taksomeeter jne.

Vastavalt linnavolikogu otsusele likvideeriti aasta algusest Tallinna taksokeskus. Taksode kontrollimisega tegelevad nüüd transpordiameti kolm kontrolöri.

«Millegi pärast on taksokontrolöri kohale väga suur konkurss,» nendib Saart. «Oleme politseiga kokku leppinud, kuidas inimeste tausta selgitada.»

Saart märkis, et kolm inimest ei suuda kontrollida muud kui tegevuslube.

Iga päev avastatakse kümmekond piraati, kes ostavad taksoloa Kadaka turult 500 dollari eest.

Uno Lilienthal Hedist hindas piraattaksojuhtide arvuks Tallinnas 200--300. Plafoonile, kus peab olema kirjas juhi või firma nimi, kirjutab piraat sageli lihtsalt Mi?a.

Madis Lepp märgib, et transpordiamet kontrollib pigem firmade taksosid kui üksikettevõtjaid. «Lihtsam on ju kimbutada konkreetset firmat, selle asemel, et püüda tuult väljal,» lisab ta.

Taksofirmade hinnangul on nn taksomaffia kontrolli all Tallinnas kolm taksopeatust: Balti jaam, autobussijaam ja Viru hotell. «Kui sinna kauemaks seisma jääd, lõigatakse kummid läbi,» sõnab Madis Lepp.

Lilienthal teab aga, et nii mõnedki taksojuhid on «katusega» rahul. «Maksad teatud summa ja saad kindla koha, kus seista,» ütles Lilienthal. «Tean juhtumit, kus ühel mehel varastati auto ära. Politsei ei suutnud midagi teha. Kurtis siis mees oma muret katusepanijatele ja kahe päevaga oli auto käes.»

Raik Saart tunnistab, et taksomaffia peale transpordiameti hammas ei hakka. «Äsja laekus meile taksojuhtide kiri, kus olid ära toodud katusepanijate autonumbrid,» ütles Saart. «Edastasime selle politseile.»

Tallinna taksojuhid on oma huvide kaitseks asunud looma taksoliitu. «Siputama hakkab ikka see, kelle king pigistab,» kommenteerib Saart.

Hedi juht Uno Lilienthal ei pea aga taksoliitu perspektiivikaks ettevõtmiseks. «Kui taksofirmade juhte ühendanud taksonõukogu ei suutnud midagi ära teha, siis ei suuda seda ka kaksoliit,» räägib Lilienthal.

Tema sõnul on kujunenud kaks taksofirmade rühmitust, kes omavahel suhtlevad. Kokku hoiavad firmad, kes lõikavad tulu renditaksodelt -- Tulika Takso, E-Takso, Tulika Ren. Teise rühma kuuluvad Lilienthali sõnutsi Esra, Klubi Takso, Tõld, Linnatakso ja Hedi.

Jaga lugu:
Hetkel kuum