Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuulakem ära Jeffrey Sachs

    Kui Harvardi ülikooli professor Jeff-rey Sachs ja eesti soost noor ma-jandusteadlane Ardo Hansson seitse aastat tagasi Ida-Euroopa majandust ravima asusid, siis tundus see üsna lootusetu ettevõtmine. Plaanimajandusele ja sõjatööstusele üles ehitatud koloss oli kokku varisenud ning kaubanduse märksõnaks oli «defitsiit».
    Noored mehed valisid juba varem proovitud kiire ülemineku turumajandusele ja see mõte müüs. Müüs niisama hästi ja kindlalt nagu 200 aastat tagasi, mil Euroopa ja Hiina ühelt tasemelt alustasid ja Euroopa oma turumajandusega lõpuks sadu kordi kõrgemal lõpetas. Tänaseks on ka Ida-Euroopa riigid arenenud märksa kiiremini kui samalt tasemelt alustanud riigid Kesk-Aasias.
    Areng on olnud nii kiire, et täna mäletavad kilomeetripikkusi vorstijärjekordi vähesed. Tundub, et kõik ongi saavutatud. Räägitakse, et mitte. Majanduses on justkui seisak, väidavad analüütikud. Mõned nädalad tagasi hoiatas Eesti Panga asepresident Peter Lõhmus uue võimaliku börsilanguse eest. Keskpank peab hoiatustes silmas galopeerivat jooksevkonto defitsiiti, mis sisuliselt tähendab seda, et sisse laenatud raha liigub kiiresti taas välja. Koos rahaga kipuvad välja ka kartlikumad välisinvestorid. Ettevõtjad vaidlevad sellele vastu. Enamik neist näeb eelmistest aastatest suuremat käivet ja kopsakamat kasumit. Samas tunnistavad nad, et kasv pole enam nii kiire kui varasematel aastatel. Näiteks Tallinna börsi lipulaev Hansapanga grupp ennustab käesoleva aasta puhaskasumiks vähemalt 550 miljonit krooni, mis on 15 protsenti enam kui möödunud aastal.
    Selline tulemus näitab tagasiminekut, sest varasematel aastatel kasvas Hansapanga kasum aastas ligi 100 protsenti aastas.
    Kuhu edasi, küsivad nii analüütikud kui ka ettevõtjad. Mida teha, et kasv jätkuks endise kiirusega. Kuidas meelitada välisinvestoreid. Mis on järgmine idee, kuhu poole pürgida. On see teadusmahukas kõrgtehnoloogiline areng või lihtne sõnnikuviskamine suurfarmis. On see sotsiaalne või liberaalne turumajandus. Kas Eestist saab Euroopa Singapur või lahendab Euroopa Liit kõik probleemid.
    Sogases vees on kergem kala püüda, ütleb vanasõna. Tekkinud riigi majanduspoliitika ebakindlust on asunud kasutama suurprojektide toetajad, kes loodavad riigikassast oma ideedele toetust saada. Sellesse ritta kuuluvad Lekto kartulitehas, Muuga väetisetehas, Lõuna-Eesti õlitehas, Eesti tselluloositehas, Tallinn-Tartu maantee ja Helsingi-Tallinna tunnel. Esimesed kaks neist projektidest on haledalt kokku kukkunud, ülejäänud tunduvad väga riskantsed.
    Majandustohter Ardo Hansson leiab, et parim, mida Eesti majanduselus praegu teha saab, on hoiduda hiigelprojektidest.
    Teine võimalus on majandusõpiku järgi investeeringutele sedavõrd soodsa keskkonna loomine, et investorid oleksid ilma riigi toetuseta nõus oma hiigelprojekte finantseerima. Selline näide on Iirimaa, kus on investoritele loodud võimalikult head tingimused.
    Niisama edukad on olnud Kagu-Aasia majandustiigrid, mis arenesid 10protsendilise kasvutempoga mitukümmend aastat.
    Kuid kuulakem ära majandusõpikute autor Jeffrey Sachs.
    Inno Tähismaa on Äripäeva uudistetoimetaja
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Fordi elektriautode tootmisest tulenev kahjum ületab miljardit
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.