• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 2250,11%39 807,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,06
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 2250,11%39 807,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,06
  • 12.01.99, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ametiühingute boikotiaktsioonid kahjustavad Eesti transiitkaubandust

On tavaks öelda, et äritegevus ei armasta tühja kohta. Ka Soomes algatatud Eesti kaubalaevade boikoti tagajärjel ei jäänud kaubad vedamata, nad võeti Soome laevandusfirmade poolt üle.
Toetusboikott Taanis näitab, et palkade ühtlustamise ajendil on ka teiste Euroopa riikide ametiühingud aktsioonideks valmis (põhimõttelist toetust on väljendanud ka Rootsi ametiühingud).
Aktsioonide eesmärk on üks, tagada oma riigi töötajate eelistatud tööhõive ning oma tööandjatele soodsamad tingimused transporditurul. Seades kõrge palganõude, luuakse regionaalsed piirangud teistele riikidele, kes ei suuda nii kõrget nõuet täita. Tõenäoline, et töötasu erinevus paljudes ELi riikides säilib veel aastaid.

Artikkel jätkub pärast reklaami

ASi Eesti Merelaevandus (EML) äriplaan näeb ette kontsentreerida tähelepanu Läänemere ja Põhjamere liinilaevandusele, täpsemalt ida-läänesuunalisele transiidile. Oleme siin vanad tegijad, kuid laevaliinid vajavad arendamist.
Transiitveod, mis kulgevad mööda Läänemere ja Põhjamere veeteid, on atraktiivsed suurematele laevandusfirmadele. EML seob oma veod põhiliselt Eesti sadamatega.
Arvestades kaubakoridoride mitmekesisust, tahame kanda kinnitada ka näiteks Riias ja Peterburis. Ei saa kahelda, et Soome laevandusfirmad orienteeruvad põhiliselt Soome sadamatele, saavad nad seal ju olulisi soodustusi.
Kui Soomes algatatud aktsioonid on ametiühingule edukad, võib karta, et neid jätkatakse ka teiste Eesti laevade vastu. Aktsioonidega kahjustatakse oluliselt Eesti laevandusfirmade osa transporditurul teiste riikide kasuks, kes suunavad kaubad oma riigi sadamate kaudu.
Kuna Eesti laevandusfirmadel puudub praegu oma tankerlaevastik, ei mõjuta ülal öeldu naftatransiiti, kuid mõjutab kindlasti üha kasvavat konteinertransiiti. Küsimus peaks huvitama ka ASi Tallinna Sadam ja sadamaoperaatoreid, kes laadivad konteinereid ja ro-ro-kaupu. 1998. a vedas Eesti Merelaevandus Tallinna Sadama sadamate kaudu 47 069 konteinerit ja 14 543 treilerit. Üldse vedas EML Euroopa liinidel läinud aastal 69 473 konteinerit ja 18 929 treilerit. Muuga sadamas rajatakse uus konteinerterminaal.
Nagu selgub, võib kahe laeva vastu algatatud boikotiaktsiooni tagajärjeks olla tõsine majanduspoliitiline probleem. See on ka üks põhjus, miks EML taotleb riigivõimu kiiret ja jõulist sekkumist.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele