Veofirmade kütusekulud on suured, sest autojuhid ei oska uute veokitega ökonoomselt sõita. Veokite müügiesindustel on olemas õpeklassid ja nad on nõus juhte õpetama, kuid tahavad, et keegi aitaks kulutusi kanda ja ootavad initsiatiivi autovedajatelt.
Sõiduõpetuse organiseerimise veoautojuhtidele peab enda kanda võtma Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsioon (ERAA).
Kulutused ökonoomse sõidu kursustele poleks suured. Scania Eesti direktor Janno Karu arvutab, et 10--15 osavõtjale ühepäevase kursuse korraldamine koos materjalide ettevalmistamisega maksab paar-kolm tuhat krooni. Kui iga kuu korraldada üks kursus, kuluks aastas ca 30 000 krooni. Arvestades, et ERAA tänavune üldkulude eelarve on üle 43 miljoni krooni, ei ole paarikümnetuhandene lisakulu talle raske koorem.
Kasu koolitusest ületab kulutused mitmekordselt. Veoautode müügiesinduste väitel sõltub 20% kütusekulust juhi sõidumaneeridest. Seega võib aastas 100 000 kilomeetrit läbiv auto ökonoomsete sõiduvõtetega neelata ca 35 000 krooni vähem kütust.
ERAA-l on põhjalik andmebaas Eesti veofirmadest ja nende kasutatavatest veoautomarkidest. Lisaks on ERAA-l hästi toimiv infoleht -- seega head võimalused viia info kursustest sihtgrupini.
ERAA peasekretär Toivo Kuldkepp kinnitab, et ERAA on valmis ökonoomse sõidu kursusi organiseerima ja finantseerima, samuti tegema veokite kütusekulu normide väljaselgitamise teste (vt Andres Sallo ettepanekut artiklist «Autojuhi tegevus jäädvustatakse»). Vedajad peavad näitama vaid initsiatiivi, et nad vajavad neid kursusi ja teste.
Veofirmade omanikud peavad koolitussoovist ERAA-le teada andma ja mitte pelgama koolitusel osaleva autojuhi puudumist töölt. Päev, mis kaob juhi saatmisega koolitusele, võimaldab järgnevatel päevadel võita tagasi kümneid tuhandeid kroone.
Seotud lood

Kuula ka podcasti rahvusvahelisest õppest