22. märts 1999 • 2 min
Jaga lugu:

Kaubavalik poelettidel kahaneb

Toidu- ja esmatarbekaupade kaupluste arv on kahanenud 2757ni. Kaks aastat tagasi loendas Profindex kokku üle 3000 kaupluse.

Kuni 1998. aastani oli selge ülepakkumine: tootjad tarnisid meeleldi ning ostjail oli valikuvabadus. Tänaseks on kauplustes kaubavalik ahenenud ning tootjail on piiratud võimalused kaubavaliku esindatuse tagamiseks. Ostja valib teise ostukoha või asendustoote. Tulemusena kaotavad kõik ning kaob piir optimeerimse ja koonerdamise vahelt.

Profindexi poolt kauplustes korraldatud inventuuriuuring näitab impulsstoodete ostutaseme koguselist langust võrreldes 1998. aasta algusega keskmiselt 5--10%. Tuntavam on ostukoguse langus just rahalises vääringus, keskmiselt 12--17%. Analüüsitud grupid olid: ?okolaadibatoonid, -tahvlid, küpsised, närimiskummid, nätsukommid ja sigaretid.

Impulsiivselt ostetavate kaupade ostukoguse vähenemine viitab jaekaubanduse ebakorrapärasele kaubaringlusele. Emori jaekaubanduse seire uuringu kohaselt muutuvad ostja tarbimisharjumused, eelistatakse odavamaid tooteid.

Optimaalne käive saavutatakse kaupade täpse suunamisega jaotuskanalisse. Prognoositavalt väheneb tootjate ja maaletoojate hulk, vähemefektiivsed firmad on sunnitud lahkuma. On möödas ajad, kus kahe kuu jooksul ilmus poelettidele enam kui 200 uut küpsisesorti, pigem vähendatakse tootenimekirju.

Jaekaubanduses võetakse suund efektiivsusele. 1998. aastal vähenes tagavaraks oleva kaubaga kaetud päevade arv ning kauplus vältis nn seisma jäävat kaupa, sel aastal peab optimaalse kaubaringluse tagamiseks müüki omalt poolt jõudsalt toetama.

Kaupluste likviidsusprobleemid pidurdavad sortimendi kasvu. Selge müügieelistus on stabiilse käibega kaupadel. Kauplused, mis laovarude vähendamisel optimaalsuse piiri ületavad, tekitavad näilise defitsiidi.

Kitsamate majanduslike olude tõttu suurenevad ettearvamatud tururiskid. Riskide vältimine on vajalik ning eeldab selget ülevaadet kauplustes toimuvast protsessist.

Autor: Margit Raid

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt