Sirje Niitra • 9. september 1999 kell 22:00

Piiritusetehases hakkab valmima autokütus

Eesti omanikega alkoholifirma Remedia juhatuse esimees Indrek Kirss ütles eile, et on koostöös Alexelaga nimetatud projektiga tegelenud ligi aasta ja käinud selle aja jooksul ka mitmes välisriigis asjaga tutvumas. Tuleval esmaspäeval loodab ta enda sõnul saada ideele heakskiidu nii rahandus- kui ka keskkonnaministeeriumist.

Esialgu on Remedial kavas katseliselt autokütuseks ümber töödelda praegu tolliladudes kasutult seisvat konfiskeeritud salapiiritust, hiljem aga sisse seada oma piiritusetehas. Kirss ütles, et ei tegeleks asjaga, kui ei usuks, et sellest tulu võib saada. «Me ei saa aluseks võtta meie senise ebaökonoomse piiritusetööstuse kõrget omahinda,» leidis ta, lisades, et tehtud arvutused näitavad projekti kasumlikkust.

Alexela Oili juhatuse esimees Juhan Kolk ütles, et esialgu on tehtud vaid laboratoorseid katsetusi, tootmisega alustamine võtab veel kuid. Tema hinnangul ei ole ettevõtjal sellest ärist kuigi suurt tulu loota, sest kasumimarginaal on väike. Suuremat kasu saaksid asjast põllumehed ja keskkond, sest piirituse näol on tegemist taastuva vedelikuga, mis ei saasta loodust. Kui kõik läheb nii, nagu planeeritud, võidaks ka autoomanikud, märkis Kolk. Põhiliselt läheks kohalikust teraviljast tehtud piirituse baasil toodetud autokütus müüki Eesti siseturul.

Alexela Oili üks omanikke Heiti Hääl ütles, et kõik sõltub sellest, kuidas Eesti valitsus bensiini tootmiseks kasutatava piirituse maksustab. Alexela Oil on teinud ettepaneku, et selle aktsiis peaks olema madalam praegusest bensiini aktsiisist, mis on 3 krooni liitrilt. «Eesmärk on autokütuse hinda alandada,» kinnitas Hääl.

Absoluutalkoholi osakaal piirituse abil toodetavas autokütuses oleks 10 protsenti.

Moe Piiritusetehase vastne juhatuse esimees Raim Tomingas ütles, et autokütuse ja autokosmeetika tootmine piirituse baasil on ettevõtte omanikega ühe võimaliku variandina kõne alla olnud. «Kõik sõltub tasuvusest ja turust, selle uurimisega omanikud praegu tegelevad,» märkis ta. Kui läheb tootmiseks, lubas tegevjuht ka ettevõttesse töötajaid juurde võtta. Moe eelmine omanik oli kohalikust teraviljast piiritusetootmise kui ebamajandusliku tegevuse lõpetanud ja kaks kolmandikku töötajaist koondanud.

Keemiaprofessor Endel Lippmaa ütles, et piiritusega saab sõita küll, aga see läheb tavakütusest märksa kallimaks. «Etüülalkoholi saab bensiiniga segada teatud piirini ja pole teada, kuidas see auto mootorile mõjub,» leidis ta. Autokütuse saamiseks kasutatud piiritus peab keemiku sõnul olema väga puhas ja see tuleb eelnevalt absoluutalkoholiks destilleerida.

Tartumaal Kärknas katsetab juba mõnda aega teraviljast aetud puskarit BMW kütusena professor Rein Muoni.

Hetkel kuum