Tootjad ja hulgifirmad on kauba laialiveoks sunnitud uuest aastast rakendama tööle autojuhte kahes vahetuses, kuna autojuhtide praegused tööpäevad ületavad tihti lubatud üheksatunnise tööaja piiri.
Uuest aastast jõustuv mootorsõidukijuhi sõidu- ja puhkeaja korralduse eeskiri ei luba sõidukijuhil töötada üle üheksa tunni. See aeg ei ole tootjatele ja hulgifirmadele piisav, et varustada kaupadega üle Eesti klientideks olevaid kaupluseid. Kaugemate piirkondade varustamiseks kulub kuni 12 tundi.
Küsitletud tootjafirmad pidasid autojuhtide tööaja reguleerimist õigeks, kuid nägid seadusest kinnipidamiseks ainsa võimalusena lisatööjõu värbamist. Lisatööjõu rakendamine tõstab aga transpordikulutusi ja võib viia toodangu hinnatõusuni lõpptarbija jaoks. Mõningaste hinnangute järgi võib transpordikulutuste tõus seoses autojuhtide töö- ja puhkeaja korra rakendamisega ulatuda kuni 10 protsendini ja toodangu hinnatõus lõpptarbijale 3--5 protsendini.
Autojuhtide praegune tööaeg oleneb konkreetsest kaubaveo ringist. On päevi, kus autojuhi tööpäev jääb alla kaheksa tunni. Kui on aga pikem marsruut, siis on meil isegi 12tunniseid reise. Näiteks võtab juba Saaremaale sõit väga palju aega. Kuid autol on peal ka 15 kliendi kaup ja iga kliendi juures läheb aega vähemalt pool tunnikest. See on tõsine probleem ja me töötame, et lahendust leida.
Üks lahendus võib tõesti olla, et autol on kaks juhti peal. Mujal maailmas kasutatakse varianti, et üks juht sõidab pika otsa kohale ja teine juht teeb kohapeal laialiveo töö. Meil on lahenduste leidmine alles ees ja ilmselt tulebki lahendusi otsida teistest riikidest, kus selline kord juba kehtib.
Meid kui veoteenuse kasutajat mõjutab see uus kord veokulude tõusu näol. Eeldatavasti tuleb ühe juhi asemele Eesti mastaapides autoga sõitma panna kaks autojuhti, sest üheksa tunniga tõepoolest ei jõua kogu marsruuti läbi sõita. Praegu kõigub autode keskmine tööaeg linnavedudel kaheksa ja maakonnavedudel 10--12 tunnini.
Mul on tehtud omad hinnaarvutused, kuid ma ei ole neile vedajate käest veel saanud kinnitust. Arvutuste üle käivad hetkel veel ajurünnakud. Ma arvan, et transpordi hind nende muudatustega seoses ei tõuse üle kümne protsendi. Muudatuste mõju lõpphinnale ei ole aga võimalik hetkel veel prognoosida.
Et täita seadust, tuleb meil värvata lisatööjõudu, lühendamaks aega kauba mahalaadimisel kliendi juures. Samuti tuleks suurendada masinaparki (Coca-Cola ei osta transporditeenust sisse, vaid veab kauba laiali oma autodega -- toim.), sest me teostame kaubavedu kuni 150 kilomeetri kaugusele ja autojuht ei jõuaks seadusega lubatud tööajaga kliente teenindada nii palju kui praegu. Täiendava auto soetamine oleks aga suur luksus, sest müügikogus on ühe auto kohta praegu optimaalne.
Oleks vaja üleminekuperioodi, mille jooksul eeskirja nõuete täitmist kontrollitaks, kuid samas ei rakendataks kõige karmimaid sanktsioone.