Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kalapüügiõigus tuleb endal välja teenida

    Iga toodangu väljastamiseks on vaja investeerida põhivahenditesse. Tehase puhul on need hooned, seadmed jne, laeva puhul laev ise koos seadmetega. Vahe on selles, et hooned kuuluvad asjaõigusseaduse järgi kinnisasja alla, laeva puhul saab aga rääkida ainult vallasasjast. Liites laevale ajaloolised ressursid -- püügikvoodid --, on tingimused tootmistööks esimesel ja teisel juhul enam-vähem samad.
    See on põhjus, miks on arenenud Euroopa riikides muudetud püügikvoodid ajalooliseks. Pole ju mõeldav, et pank annab ettevõttele laenu, kui sel on küll laev, kuid puudub püügiõigus. Püügiõiguseta laev on hunnik rauda.
    Kasutatud kaugpüügitraaler maksab umbes 45--60 mln krooni. Tootmise alustamiseks on vaja veel käibevahendeid umbes 10% ulatuses laeva maksumusest. On selge, et firma peab selleks leidma krediidivõimalusi. Paljudes riikides ei kanta alust tööstusliku kalapüügilaevana isegi laevaregistrisse enne, kui tulevasel laevaomanikul pole ette näidata tõendit selle kohta, kus laev tööle hakkab.
    Juba IME projektis on välja toodud tööstuslik kalapüük kui ebarentaabel tootmisharu, mis oli ette nähtud likvideerida. Sellest loogikast lähtudes on käitunud kõik meie valitsused, mõtlemata, et ressurss ookeanil on riigi kunstlik majandusvööndi suurendamine või et järgmised põlvkonnad soovivad kala püüda Eesti lipu all erinevates piirkondades.
    90 ndate alguses aktiviseerusid sellised riikide ühendused nagu NAFO ja NEAF Põhja-Atlandil, nende tegevus on suunatud väljapoole kaldaäärsete riikide majandusvööndit eesmärgiga säilitada nende kalaressursse.
    Kuidas tekkisid Eesti ressursid väljaspool riigi majanduspiirkonda? Kala ei küsi, kust läheb riigipiir, vaid pesitseb seal, kus talle sobib. Kui Eestil olnuks normaalne kalapüügipoliitika, saavutanuks me küllalt suure püügipäevade kvoodi. Kvootide aluseks oli ajalooline püük antud riigi lipu all NAFO tsoonis 1993--1995 ja Teravmägede piirkonnas 1992--1993. Siis oli riigifirmal Ookean 40 kaugpüügilaeva. Selle asemel et saata laevad erinevatesse piirkondadesse riigi ressurssi välja teenima, müüdi laevad kiiresti maha. AS Dagomar, AS Permare ja AS Kalmar käitusid teisiti -- jaotasid püügipiirkonnad NAFO ja NEAFi tsoonis.
    Tulekul on uus kalapüügiseadus, millesse ei soovita aga sisse kirjutada püügiõiguse ajaloolist printsiipi. Selleta on meie firmad võrreldes välismaistega konkurentsivõimetud ning tulevikus poleks Eestil kaugpüügilaevastikku. Riigil ei ole eetiline kvoote müüa, sest ta on oma osa NAFO ja NEAFi tsoonis maha mänginud. Kui riik tahab ausal teel püügikvoote Edela-Atlandilt (organisatsioon loomata), ostku laevad ja saavutagu ajaloolised püügiõigused. Siis tehku kvootidega, mida tahab.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.