5 detsember 1999

Kas maksuameti kampaania aitab lahti saada ümbrikupalkadest?

Mul on seda raske kommenteerida, sest ma pole ümbrikupalkade maksmisega ise kokku puutunud -- meie ettevõte sellega ei tegele ega pole kunagi tegelenud. Nii et me ei saa ka maksuametit karta.

Meil on olemas terve hulk seadusi, mida ei täideta, ja nii on ka ümbrikupalkade maksmine üks selle väljendusi. Ilmselt on maksuameti aktsiooni puhul tegemist kas siis teatud laadi kontrollimehhanismi või ka hea tahte või mingi muu olulise aspektiga, miks nad sellise asja ette võtavad. Maksuamet peab oma tööd tegema, kui nad seda kampaaniana välja käivad, siis on see küll viga. Kampaaniaga seda probleemi ära ei lahenda. Ega siin jalgratast pole tarvis leiutada -- parim viis, kuidas minu meelest ümbrikupalkadest lahti saab, on ikkagi sotsiaalmaksu individuaalne arvestus. Nii käib see ka mujal maailmas.

Iga kampaania tekitab mingisuguse lainetuse, nii nagu oli piraattarkvara vastu võitlemisegagi -- kui esimesed trahvid määratud, hakkas kohe kasvama legaalse tarkvara ostmine. Sisuliselt muidugi selline maksuraha kogumise viis ei ole just see, mida maksuamet tegema peaks. Ma arvan, et pigem tuleks maksuseadust muuta sellises suunas, et see ka kaudselt sunniks makse maksma. See on palju mõjusam.

Meie ei karda maksuameti tulekut. Maksame makse ja oleme huvitatud, et seda teeksid ka konkurendid, see ainult soodustaks ausat konkurentsi.

Ma ei ole kunagi pooldanud ümbrikupalkade maksmist, sest minu meelest ei ole tegu ainult seaduserikkumisega, vaid see on ka eetika küsimus. Kui oma firma töötajaid käsitada kui partnereid, siis loomulikult ümbrikupalka neile ei maksta. Kui maksuametil on konkreetseid andmeid, mida ta kontrollima läheb, siis võib-olla on see aktsioon tulemuslik, kui aga läheb n-ö kirvega kurgi püüdma, siis võib-olla hoopis süvendab konflikte. Midagi aga tuleb teha, sest probleem on olemas. Ilmselt maksuameti jaoks on see midagi hetkel seesama kampaania. Kardan siiski, et sel on rohkem psühholoogilist laadi efekt.

Ümbrikupalkade maksmist võib ehk mõneti pidada ettevõtte arengu algetapiga kaasas käivaks nähtuseks, aga mitte alati. See sõltub juba firma juhist endast, tema arusaamisest eetikast ning ärist. Meil on palju ettevõtteid ja ettevõtjaid ning kõik tahavad end maksma panna, olgu ehituses, toitlustuses, infotehnoloogia valdkonnas jne, konkurents on aga tihe. Turul kujunevad välja juhtivad firmad, kes ei saa ümbrikupalkade maksmist lubada, ja mida vähem kipub turule juhuslikke tulijaid, seda vähemaks jääb ümbrikupalkade maksjaid ja seda enam hakkavad firmad hoolima oma heast nimest. Me ei ole ilmselt veel jõudnud ettevõtluse arenguprotsessi sellesse etappi.

Hetkel kuum