Pimeda ja lörtsise aja saabumisega on muutunud taas aktuaalseks teemaks nähtavus liikluses. Kui jalakäijatele püütakse selgitada helkuri vajalikkust pimedas liikudes, siis autojuhile, kelle nähtavust segavad porine või vikerkaarevärviliselt virvendav tuuleklaas ei ole kerge selgeks teha, et puhas klaas võib ära hoida mõnegi liiklusohtliku situatsiooni. Ja nii ongi muutunud juba liigagi sagedaseks liiklusõnnetused, mille toimumise järgselt tõdetakse, et üks põhjustest oli halb nähtavus.
Hästi pühkivad kojamehed ehk klaasipuhastajad vähendavad autojuhi pingutust ja asjatut väsimist, mida pimedas ja sajus liiklemine nõuab juhilt niigi piisavalt.
Tulenevalt üldisest nõuandest hoida klaasipuhastaja harjad alati töökorras, on soovitav pärast igakordset klaasipuhastusvedeliku lisamist ka harjad hoolikalt üle pesta. Pärast harja pesemist tasub see sõrmede vahelt läbi tõmmata, nii avastate hõlpsasti kummiservale tekkinud praod või sinna kinni jäänud pori.
Klaasipuhastaja kummiservale võib koguneda bituumeniosakesi, mida talverehvide naelad on asfaldist välja löönud. Erinevalt porist ei taha need palja klaasipesuvedelikuga maha tulla. Klaasipuhastaja hari pühib korralikult vaid siis, kui kummiserv on vigastusteta ja puhas ning sellel on ühtlane ja tihe kontakt tuuleklaasiga.
Täielikult naturaalsest kummist valmistatud hari on küll odavam, kuid tema pühkimisomadused võivad muutuda külmaga ja erinevate keemiliste aknapesuvedelikega kokkupuutumisel. Tunduvalt vastupidavamad ja elastsemad on harjad, mille valmistamisel on kasutatud sünteetilise ja naturaalse kummi segu.
Samuti tasuks jälgida, millisest materjalist on valmistatud harja raam. Raamide valmistamisel kasutatakse metalli ja plastmassi. Mida enam on raamis metallist osi, seda kindlam võite olla, et külmaga ei muutu see rabedaks ega lagune koost.
Müügil on ka aerodünaamilise profiiliga klaasipuhastaja harju, mis on varustatud spoileriga. Selline hari kohandub täielikult tuuleklaasi kumerusega ja puhastab hästi nii suurel kiirusel kui tihedas sajus.
Spetsiaalselt talveks mõeldud klaasipuhastaja harjad on kaetud kummist ümbrisega, mis kaitseb harja metallkonstruktsioonide liigendeid jäätumise eest ning hoiab ära lume ja jää kogunemise raami vahele.
- Võivad tekkida klaasipuhastaja kummiservale jäänud porist. Puhastage harja regulaarselt, näiteks alati, kui pesete tuuleklaasi. Juhul kui kummiserv on päikese, pakase või pesuainete mõjul muutunud kõvaks ja rabedaks, oleks vaja vana hari välja vahetada.
- Seda võib põhjustada klaasipuhastaja varre väändumine või harja liikumine paigast (mitte näiteks hõõrdumisest kuival või kuumenenud klaasil). Vahetage välja klaasipuhastaja hari, vars või mõlemad.
- Kontrollige, kas klaasipuhastaja ebaühtlane kokkupuude klaasiga ei ole mitte tingitud keerdus varrest või täielikult puiseks ja tahkeks muutunud harja kummist.
- Sagedamini ilmneb see kiirusel üle 100 km/h, kus varre jõud on vähenenud ja vars ei suuda vastu seista tugevale õhuvoolule, mis üritab tõsta kojameest tuuleklaasist eemale. Ilmselt vajavad vahetust klaasipuhastaja varred, soovitav on paigaldada spoileriga klaasipuhastaja.
- Viitab vähesele varre survele või klaasipuhastaja kummi kulumisele. Siin aitab varre või harja vahetus.
- Põhjustab klaasi pinnale porist tekkinud õhukese, õlisegune veekile. Õli sisaldab süsivesinikku, mis veega segunemisel peegeldab vastu valgust vikerkaarevärve, eriti häiriv on see pimedas sõites. Kontrollige, kas klaasipuhastusvedelik on piisavalt efektiivne. Kui see on nii, siis ilmselt vajab kojamees uue vastu vahetamist.
Autor: Anne-Ly Rappu