Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) uuringud näitavad, et mitmete vedajate kooskõlastatud tegevuse tulemusena on tekkinud olukord, mis kahjustab konkurentsivabadust. Väära hinnakujunduse tingimustes kahjustatakse tehnilist arengut, piiratakse kolmanda isiku kaubaturule pääsu või püütakse teda kaubaturult välja tõrjuda.
ERAA nõukogu arvates tähendab see jämedat konkurentsiseaduse rikkumist. ERAA komisjon selgitas välja kulud vedude va-ba hinnakujunduse alusel, mis arvestavad kõiki kohustuslikke kulutusi vedude teostamisel: kütuse kulu ja hind, veokite amortisatsioon, läbisõit kuus, autojuhi tööaeg AETRi konventsiooni järgi, veoki profülaktika ja remont, maksud ja lõivud, juhtide palk, vahetuskulud, liisingu- ja kindlustusmaksed, halduskulud. Arvestades kõiki põhjendatud kulutusi, ei saa keskmine veo omahind sõltuvalt veo marsruudist olla madalam kui 10,4 krooni.
Odavama teenuse (st alla omahinna) pakkumise eeldus on veokite ülekoormamine, seadusevastane ületunnitöö tegemine, juhtidele palga tasumine arvestamata seaduse alusel tasumisele kuuluvaid makse, tööohutuse nõuete eiramine, veokite tehnohoolduse nõuete rikkumine, liisingumaksete mittetasumine, kindlustusmaksete mittetasumine, looduskaitsenõuete eiramine jne.
Kõik see kahjustab veoteenust pakkuvate Eesti firmade mainet, loob ohu inimeste elule ja tervisele, vedajale usaldatud kauba säilivusele ning on vastuolus Eesti seaduste ja rahvusvaheliste lepingutega. Olukorras, kus IRU (Rahvusvaheline Maanteetranspordi Liit) pöörab tähelepanu efektiivsuse ja konkurentsivõime parandamisele, õiglaste veohindade kehtestamisele iga transpordiliigi siseselt ja igas transpordivaldkonnas eraldi, sotsiaalse suunitluse laiendamisele ja kokkulepitud meetmete õigele realiseerimisele, takistavad paljud Eesti vedajad nende protsesside arengut.
ERAA volikogu komisjoni ettepanekutest tulenevalt ERAA nõukogu:
1. Peab vajalikuks tõhustada autoveoalase info kogumist ja vedajate otstarbekate kulude analüüsimist. Analüüsi eesmärk on välja selgitada asjaolud, mis on seotud veokite ülekoormamise, seadusevastase ületunnitöö tegemisega autojuhtide poolt, neile palga maksmisega arvestamata seaduse alusel tasumisele kuuluvaid makse, tööohutuse nõuete eiramise, veokite tehnohoolduse mittetäitmise, liisingu- ja kindlustusmaksete mittetasumise ning looduskaitsenõuete eiramisega.
2. Peab põhjendatuks, vältimaks olukorras, kus minimaalsed veohinnad on madalamad, informeerida analüüsi tulemustest maksuametit, tööinspektsiooni, konkurentsiametit, majanduspolitseid.
3. Peab vajalikuks loetletud rikkumiste tuvastamisel arvata vedaja välja ERAA liikmeskonnast vastavalt põhikirjale kui ERAA maine kahjustaja.
Seotud lood

11% intressimäär ja kord kvartalis väljamakse: võlakirju saab märkida kuni 22. maini