Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Põhiseadusevastane riikide jagamine

    Selle asemel, et koostada offshore-piirkondade nimekiri, on ametnikud koostanud riikide nimekirja, mille kohaselt on 4/5 maailma riikidest tunnistatud «mustadeks». Kummatigi, uue tulumaksuseaduse § 10 käsitleb territooriumi, mis ei pruugi ühtida riigiga.
    Mis puudutab füüsilisest isikust ettevõtja maksukoormust, mis on üldreeglina 59%, siis valdav enamik maailma riike on, võrreldes Eestiga, tõepoolest madala maksumääraga territooriumid.
    Vaevalt et eelnõu üllitanud isikud usuvad, et äris Venemaaga hakkavad kõik ettevõtjad faktiliselt kinni pidama tulumaksu Vene ettevõtjate kasuks tasutud teenustasudelt. Kindlasti hakatakse häda sunnil vahelülidena massiliselt kasutama «valgelt» territooriumilt pärit äriühinguid.
    Ilmselt on eelnõu eesmärk «kirve ülesriputamine», mis võimaldab massrikkumiste ilmnemisel valikuliselt rünnata ühe või teise ametniku konkreetsete huvidega konkureerivaid ettevõtjaid.
    Eesti ettevõtete äripartnerite jaotamine «mustadeks» ja «valgeteks», eeldades, et enamik riike on «mustad», on põhiseadusevastane järgmistel alustel:
    Esiteks, ametnike suvaotsustus. Nimekirja koostab täitevvõim. Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium on korduvalt toonitanud, et täitevvõim ei saa võtta vastu üldkehtivaid (paljude isikute õigusi ja kohustusi mõjutavaid) õigusakte. Praegu puudub piisav, seaduse tasemel vastuvõetud delegatsiooninorm, mis üksikasjalikult kehtestaks kriteeriumid, mille alusel on täitevvõimul õigus kohaldada diskretsiooniõigust, arvates ühe riigi «mustade», teise riigi aga «valgete« hulka.
    Õigusriigis peaks olema välistatud olukord, mille puhul maksukoormus ja äripartneri valik sõltuvad täitevvõimu suvaotsusest. Tulumaksuseaduse §-s10 sätestatust ilmselt ei piisa. Seaduse tasemel peaks olema kehtestatud üksikasjalised kriteeriumid ja menetlemise protseduurid, kuidas seesugune küsimus otsustatakse ja allutatakse kontrollile.
    Samuti peaks seadus ette nägema üksikasjaliku mehhanismi, kuidas vaidlustada täitevvõimu suvaotsustust, mis seisneb ühe või teise riigi mittekandmises «valgesse» nimekirja. Praeguseks kehtestatud seadused on selleks ebapiisavad.
    Teiseks, võrdne kohtlemine ja vaba konkurents. Põhiseadusliku võrdse kohtlemise põhimõttega on vastuolus Eesti ettevõtja maksukoormuse tõstmine sõltuvalt sellest, kas ametnikud on lülitanud tema lepingupartneri «valgesse nimekirja». Sellele korrespondeerub täitevvõimu suvaotsustuse põhjal välismaise ettevõtja diskrimineerimine ning ühetaolise maksustamise põhimõtte rikkumine.
    Kolmandaks, legitiimne ootus. Legitiimne ootus kui rahvusvahelise õiguse üldpõhimõte on Eesti õigussüsteemi lahutamatu osa. Legitiimne ootus tähendab isiku õiguskindlust tegutseda objektiivse ja antud ajamomendil kehtiva positiivse õigusliku regulatsiooni alusel. Riigile sõnamurdliku käitumise võimaluse andmine, sh reeglite muutmine «mängu keskel», on vastuolus legitiimse ootuse põhimõttega.
    Praegune võimalus muuta «mustade» ja «valgete» riikide nimekirja võib luua olukorra, kus ettevõtja astub riigi survel ärisuhetesse «valge» riigi ettevõtjaga, mis lepingu täitmise käigus muudetakse «mustaks», mille tagajärjel ruineeritakse äriplaan.
    Eesti haldussüsteemile on üldiselt sümptomaatiline legitiimse ootuse põhimõtte eiramine (tuletagem siinkohal meelde ponnistusi muuta käibemaksu mahaarvamist autode kasutusrendilt varem sõlmitud lepingute suhtes, välispartneritega sõlmitud konsultatsioonilepingute osas kirjaliku vormi tagasiulatuvat kehtestamist jms). Riigikohus peab legitiimse ootuse põhimõtte rikkumist põhiseaduslike õiguste rikkumiseks.
    Seetõttu, esmalt tuleks läbi mõelda seaduse tasemel kehtestatavad objektiivsed kriteeriumid, mille alusel saaks ühe või teise territooriumi «mustaks» või «valgeks» tunnistada, samuti, kuidas kehtestada sellekohase tegevuse suhtes osalusdemokraatia, tsiviilkontroll ja tõhus vaidlustamise mehhanism.
  • Hetkel kuum
Asjatundjad: hankelepingute muutmine läks (pisut) lihtsamaks
Hiljutine kohtuotsus lisab riigihangetesse paindlikkust. Lisatellimuse saab teha ka siis, kui ettevõtja vahetamine on majanduslikel või tehnilistel põhjustel äärmiselt ebamõistlik, kirjutavad advokaadibüroo PwC Legal vandeadvokaat Erki Fels ja advokaadibüroo PwC Legal jurist Gregor Saluveer.
Hiljutine kohtuotsus lisab riigihangetesse paindlikkust. Lisatellimuse saab teha ka siis, kui ettevõtja vahetamine on majanduslikel või tehnilistel põhjustel äärmiselt ebamõistlik, kirjutavad advokaadibüroo PwC Legal vandeadvokaat Erki Fels ja advokaadibüroo PwC Legal jurist Gregor Saluveer.
Müller: intressimäärade tõstmine jätkub, kuid suurem osa on juba seljataga
Intressi tõstmistega veel keskpangad Eesti Panga juhi Madis Mülleri sõnul lõpetanud ei ole. Samas möönas ta, et suurem osa tõusust peaks olema juba seljataga ja inflatsiooni teise laine saabumist ta tõenäoliseks ei pea.
Intressi tõstmistega veel keskpangad Eesti Panga juhi Madis Mülleri sõnul lõpetanud ei ole. Samas möönas ta, et suurem osa tõusust peaks olema juba seljataga ja inflatsiooni teise laine saabumist ta tõenäoliseks ei pea.
Vana auto pakub silmarõõmu kõrval ka head tootlust
Motohuvilistele on autodesse investeerimine üks võimalus oma investeerimisportfelli mitmekesistada. Tõsi, enamik autosid kaotab väärtust kohe müügiplatsilt välja sõites, kuid õigesti valitud auto väärtus võib aja jooksul tõusta – kas siis oma harulduse, jõudluse või muude eriliste omaduste tõttu.
Motohuvilistele on autodesse investeerimine üks võimalus oma investeerimisportfelli mitmekesistada. Tõsi, enamik autosid kaotab väärtust kohe müügiplatsilt välja sõites, kuid õigesti valitud auto väärtus võib aja jooksul tõusta – kas siis oma harulduse, jõudluse või muude eriliste omaduste tõttu.
Reaalajas börsiinfo
Palgatööl läbipõlenud viljandlane lõi ettevõtte: saan nüüd teha seda, mida naudin
Palgatööd tehes läbipõlenud muusik ja literaat Üllar Priks ehk Myrakas teeb Viljandis esimesi samme ettevõtjana.
Palgatööd tehes läbipõlenud muusik ja literaat Üllar Priks ehk Myrakas teeb Viljandis esimesi samme ettevõtjana.
Anu Prandi: neli lõksu, mis juhte kriisiajal varitsevad
Sellest, kuidas juhid kriisidega hakkama saavad, oleneb kogu ettevõtte ja meeskonna kriisist väljatulemine. Stabiilses keskkonnas tegutseva ettevõtte juht ei ole ilmtingimata sama edukas kriiside juhtimisel, kirjutab BDO Eesti personali- ja värbamisteenuste juht Anu Prandi.
Sellest, kuidas juhid kriisidega hakkama saavad, oleneb kogu ettevõtte ja meeskonna kriisist väljatulemine. Stabiilses keskkonnas tegutseva ettevõtte juht ei ole ilmtingimata sama edukas kriiside juhtimisel, kirjutab BDO Eesti personali- ja värbamisteenuste juht Anu Prandi.
Venemaa alustas ulatusliku sõtta värbamise kampaaniaga ka suurlinnades
Kampaania sõtta värbamiseks käib nüüd ka suurlinnades, mitte ainult ääraladel, rääkis kaitseväe pressikonverentsil kolonel Tarmo Kundla.
Kampaania sõtta värbamiseks käib nüüd ka suurlinnades, mitte ainult ääraladel, rääkis kaitseväe pressikonverentsil kolonel Tarmo Kundla.
Katrin Kuusemäe: vähi eest ei ole keegi kaitstud Isa ei näinudki tütre ammu seatud eesmärgi täitumist
Kui praegu peetavad koalitsioonikõnelused lõppevad Hanno Pevkuri saamisega ministriks ka uues valitsuses, saab tema asendusliikmeks riigikogus Katrin Kuusemäe.
Kui praegu peetavad koalitsioonikõnelused lõppevad Hanno Pevkuri saamisega ministriks ka uues valitsuses, saab tema asendusliikmeks riigikogus Katrin Kuusemäe.
Ajapuudust kurtnud Akkermann esitas viis aruannet, kuid on võlgu veel ühe
Rahandusminister Annely Akkermann esitas pärast mitu aastat kestnud venitamist ja mitu lubadust hiljem kahe firma majandusaasta aruanded, kuid puudu on veel ühe ettevõtte paberimajandus.
Rahandusminister Annely Akkermann esitas pärast mitu aastat kestnud venitamist ja mitu lubadust hiljem kahe firma majandusaasta aruanded, kuid puudu on veel ühe ettevõtte paberimajandus.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.