Kuni kümne aasta vanuste sõidukite hinnad on aastaga kukkunud kuni 25 protsenti. Aastataguseid ja tänaseid kuulutuselehti võrreldes ei leia automarki, mille hind oleks langenud vähem kui 15 protsenti.
Peamiseks hinnalanguse põhjuseks peetakse seda, et paljud inimesed müüvad maha oma kasutatud autod, et osta liisinguga uus, mistõttu pakkumine on turul ületanud nõudluse. Lisaks liisingu omafinantseeringu katmiseks müügiplatsile viidavatele autodele lisanduvad pruugitud sõidukite turule ka välismaalt juurde toodavad autod.
Eesti ühe suurema automüügifirma Balti Realiseerimiskeskuse (BRC) varamüügiosakonna juhataja Priit Maanurm ütles, et kasutatud sõidukite hinna viivad alla soodsad liisingutingimused, mistõttu inimesed müüvad vana auto, et osta uut. Intressid on alanenud, kõik tahavad osta uusi autosid. Lisaks hakkavad autode kasutusrendid lõppema, mistõttu hakkab paar aastat kasutatud sõidukeid rohkem müügile tulema, sõnas ta.
Maanurm leidis, et 4--5 aastat vanade autode hinnad langevad poole aastaga veel umbes 10 protsenti. Näiteks 5 aasta vanune, praegu 100 000 krooni maksev Honda Accord võib Maanurme hinnangul maksta kuue kuu pärast 10 000 krooni vähem. «Mida kallim auto, seda suurem rahaliselt see langus on,» tõdes ta. «Kui mõni suur firma tooks korraga müüki mitukümmend valget ühte marki universaalkerega autot, mille kasutusrent on lõppenud, siis langeks muidugi ka hind kardinaalselt,» lisas ta.
Valga ühe suurema automüügifirma, A-Karuse autopoe omanik Allain Karuse ütles, et müüki lähevad Eestis ringi sõitvad autod, sest mõni aasta tagasi Saksamaalt imporditud autode kuldajal ostetud sõidukite omanikud hakkavad autosid välja vahetama. Automüüjad toovad pidevalt uut kaupa peale ja vanad ka turult ei kao, selgitas Karuse. «Automüügiturg on jõudnud seisu, kus nõudlus ületab pakkumist, mis sunnibki hindasid alandama,» sõnas ta.
Tallinnas asuva Hiiu-Suurtüki autopoe osanik Marko Poola tunnistas, et hinnad võivad mõningate automüüjate raskuste tõttu langeda omahinnani või isegi alla selle. Tema sõnul võib praegu keskmiselt 48 000 krooni maksva ja 90. aastal toodetud Opel Vectra suvel kätte saada 44 000 krooniga.
Peamiselt Lõuna-Eesti kasutatud autode müüjaid ühendava Eesti Autoliidu president ja kasutatud sõidukite maaletoomisega tegeleva firma Aatomik Transport OÜ juht Andres Sallo sõnul vähendab autouputus nõudlust kasutatud autode järele. «Parematel aegadel tõin ma 26 treileritäit sõidukeid kuus, nüüd ainult kaks,» rääkis ta.
«Aktsiisitõusuga suudeti kasutatud autode ärile piir peale panna. Praegu hingitseb see umbes 10 protsendi piires endisest mahust,» ütles Sallo. «Ma usun, et aktsiisitõusu taga olid ka liisingufirmad, kellel hakkas vaba raha järele jääma ja seda oli vaja hakata välja laenama,» lisas autoliidu president.
Eelmise aasta viimasel päeval ostis toidumesse korraldava OÜ Profexpo juhatuse esimees Tiit Sarv 155 000 krooni eest kaks aastat vana Mazda 626, mille igakuine liisingmakse on umbes 3000 krooni. Sarv tunnistas, et pakkumine oli väga soodne. «Töötas minu loogika, et autoomanik, kes tahab uut osta, müüb vana soodsalt maha,» sõnas Sarv.
Seotud lood
Kestlikkusaruandlus puudutab üha rohkemaid ettevõtteid, sest lisaks suurusest tulenevale kohustusele tekib raporteerimise vajadus ka tarneahela kaudu.
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele