Valitsus on oma lubadusi päris kindlasti täitnud. Aga lisaks sellele, et püüda lihtsalt valijatele meeldida, on valitsusel ka kohustusi. Kui 1998. ja 1999. aasta kujunesid ebameeldivateks aastateks majandusele, siis tuleb selleks, et viia sisse mõistlikum maksu- ja majanduspoliitika, üle elada üleminekuperiood. Ka ettevõtte tulumaksu kaotamine ei hakka tulemusi näitama kohe. Usun, et paari aasta pärast on maksukoormus ja muud hinnangud nende lubadustega kooskõlas, mis koalitsioonierakonnad enne valimisi andsid.
Üleriigilise automaksu ja raskete kütteõlide aktsiis on koalitsioonis läbi vaidlemata. Kas need tulevad, on vara rääkida. Minu arvamus on, et üleriigilist automaksu ei paeks heaks maksuks lugema.
Reformierakonna lubadused enne valimisi: Ei kehtesta uusi makse, Tühistame siiani tehtud rumalused. Kaob ka ettevõtte tulumaks. Meie võimuloleku ajal on üldine maksukoormus SKTst kuni 35%.
Lubaduste eesmärk ei ole ju valimiste eel petta, vaid nagu mäletate, selgus suhteliselt vilets finantsolukord otsekohe pärast valimisi. See seletab osaliselt, miks. Ausalt öeldes, ma ei usu, et meie valitsemisaja lõpuks on kõik lubadused võimalik täita. Kui päris siiralt silma vaadata, tuleb tunnistada, et kui see maksukoormus ükskord juba tõusnud on, siis teda keegi ei vähenda.
Mõõdukas Raivo Paavo tõstatatud sotsiaalmaksu määra tõstmine on diskuteeritav teema ja keegi ei ole milleski praegu kokku leppinud.
Mõõdukate lubadused: Ei muuda sotsiaalmaksumäära. Ei kehtesta uusi makse. Üldine maksukoormus peab jääma 37% piiresse, ±2%.
Mitte maksukoormus polnud 44%, vaid avaliku sektori osakaal mulluses SKTs (IMF memorandumi hinnang). Eelmise aasta eelarvedefitsiit oli 4,8% GDPst (sama allika hinnang). See tähendab, et avalik sektor varustas langusfaasis majandust täiendava ressursiga erakorraliste tulude arvelt, mis väikese avatud majandusega riigis pole mõistlik. Sellega majandust ei elavda, kui Telekomi raha tarbimisse pöörata, mis sisuliselt juhtus.
Eesmärk, et avaliku sektori kulud ei tohi olla üle 35% GDPst, on täiesti mõistlik piirnorm riigile, kus on alati väidetud, et sekkumine majandusse olgu minimaalne ja kurss parempoolne. Täiendavat aktsiisi kavatsetakse kehtestada eelkõige kütusekomponentidele, mida täna sootuks aktsiisivabalt sisse tuua saab. Ehk -- üks auk seadusandluses sulgub.
Isamaaliidu lubadused: Ei kehtesta uusi makse. Meie võimuloleku ajal on üldine maksukoormus SKTst 35%.